Jump to content
Annons

Jag mixar/mastrar era låtar gratis - Uppsala


Fredrik Osterman

Recommended Posts

Hejsan!

Jag heter Fredrik Osterman och är bosatt i Uppsala. Musik är och har alltid varit ett brinnande intresse för mig - spelar de flesta instrumenten (piano och gitarr är mina förstainstrument), och har även spelat i band under merparten av de senaste fem åren.

För ett år sedan, drygt, började jag intressera mig i mixning/producering av musik, och har sedan dess spenderat mången dag med att spela in - mixa - och mastra egen musik.

Länk till mixar finnes här; https://soundcloud.c...drik-osterman-1

Håller på med mixning endast som ett intresse just nu, så om någon av er känner att ni vill ha något material mixat eller mastrat, gör jag det gratis i mån av tid!

Hör gärna av er på; fredrikostermann@gmail.com eller kontakta mig på facebook; Fredrik Osterman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Rainydays!

Fasen vad kul att du gillar det! 🙂 Låtarna där är inte helt korrekt mixade dock, ska snart lägga upp nya mixar.

Till gitarren kör jag Gitarr -- Uporia UMC 22 Interface -- Guitar Rig 5 Pro.

Ska även snart upgradera ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Rainydays!

Fasen vad kul att du gillar det! 🙂 Låtarna där är inte helt korrekt mixade dock, ska snart lägga upp nya mixar.

Till gitarren kör jag Gitarr -- Uporia UMC 22 Interface -- Guitar Rig 5 Pro.

Ska även snart upgradera ljudkortet.

Ah, jag tyckte det lät som Guitar Rig men vågade inte säga något. Har inte använt det på flera år, men det har ett sound som man lätt känner igen, precis som PODen.

Korrekt och korrekt, jag tycker det låter bra ändå. Men det finns ju såklart alltid förbättringar man kan göra. 🙂 Låtarna och känslan sitter där iaf.

Så skönt med instrumental gitarrbaserat som inte låter som vilket pretentiöst postrockband som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag tyckte det lät som Guitar Rig men vågade inte säga något. Har inte använt det på flera år, men det har ett sound som man lätt känner igen, precis som PODen.

Korrekt och korrekt, jag tycker det låter bra ändå. Men det finns ju såklart alltid förbättringar man kan göra. 🙂 Låtarna och känslan sitter där iaf.

Så skönt med instrumental gitarrbaserat som inte låter som vilket pretentiöst postrockband som helst.

Jo, jag försöker hitta mitt egna sound! Ska släppa en EP lite senare i vår med en kille på andra sidan atlanten som jag samarbetar med, så dessa två låtar, bland annat, ska tillbaka in i "studion" för lite nytagningar och mer in depth genomgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kort svar; ja, med ett men. Spelar ju inte själv sådan musik, men tror inte det är så annorlunda. Många principer som faller på samma sätt i båda fall. Kan ju göra ett försök (det är ju gratis, haha).

Kul 🙂 Isf hör jag av mig när jag har min låt färdig

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön musik! Men nu lyssnar jag genom iMacens inbyggda baksideshögtalare o då blir det så att gitarrerna dränker trummorna o det andra väl mycket i de gitarrstarka partierna. Det blir nog samma sak om man lyssnar enbart i en iphones lilla pyttehögtalare. Det tappar mycket av drivet om trummorna dränks.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Nilsson! Ja, gitarrerna dränker trummorna, haha. Detta beror på; 1, jag är gitarrist (blir så omedvetet) och 2, jag var snabb nog att inte referenslyssna lite innan jag bouncade låten. Men, som sagt är ju detta som tur är bara en tidig demo. Tack för feedbacken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Nilsson! Ja, gitarrerna dränker trummorna, haha. Detta beror på; 1, jag är gitarrist (blir så omedvetet) och 2, jag var snabb nog att inte referenslyssna lite innan jag bouncade låten. Men, som sagt är ju detta som tur är bara en tidig demo. Tack för feedbacken!

Det är svårt när det blir fler gitarrer i bara vissa partier, tycker i alla fall jag. Är det standard med sång som tystnar är det ju enkelt att fylla det utrymmet med en sologitarr, men flera blir lite krångligare. Jag är också gitarrist, men har på ålderns höst kommit på att det blir mer tryck i gitarrerna om de får rejäl backning av trummor o bas. Många proffsgjorda blues-cd är ofta lite så här också: Clapton o BB King är såna superstars som gitarrister att mixarna kör på lite för starkt av just gitarrerna. Picka upp trummorna lite så svänger det värre.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt när det blir fler gitarrer i bara vissa partier, tycker i alla fall jag. Är det standard med sång som tystnar är det ju enkelt att fylla det utrymmet med en sologitarr, men flera blir lite krångligare. Jag är också gitarrist, men har på ålderns höst kommit på att det blir mer tryck i gitarrerna om de får rejäl backning av trummor o bas. Många proffsgjorda blues-cd är ofta lite så här också: Clapton o BB King är såna superstars som gitarrister att mixarna kör på lite för starkt av just gitarrerna. Picka upp trummorna lite så svänger det värre.

Ja. Jag upplever det allmänt som svårare att göra en bra mix utan sång. Det handlar ju om att få den där perfekta balansen, och jag tycker det är svårt att göra det om man inte har något sångspår.

Sedan finns det ju olika sound, t.ex. Foo Fighters har ju extremt gitarrbaserade sånger, men där är ju allt mixat korrekt så trummorna inte dränks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du kopierade Grahams inställningar eftersom mixen låter identisk 😉

Nej, det gjorde jag inte 🙂 Jag använde originalversionen som referens - men mixen är helt och hållet utifrån mina egna ställningstaganden.

Sedan klart jag tillämpade tips som han gav, jag är ju inte dum.

För att svara på ditt antagande; om jag hade velat att låten skulle låta annorlunda än originalet, så hade den gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gjorde jag inte 🙂 Jag använde originalversionen som referens - men mixen är helt och hållet utifrån mina egna ställningstaganden.

Sedan klart jag tillämpade tips som han gav, jag är ju inte dum.

För att svara på ditt antagande; om jag hade velat att låten skulle låta annorlunda än originalet, så hade den gjort det.

Kolla om du kan hitta en mix som låter riktigt pissig och mixa den. Man brukar säga "döm inte en mixer efter hans bästa mix, utan från hans sämsta". Det är svårare att polera bajs till något bra, än att gnugga en diamant blank if you know what I mean.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om du kan hitta en mix som låter riktigt pissig och mixa den. Man brukar säga "döm inte en mixer efter hans bästa mix, utan från hans sämsta". Det är svårare att polera bajs till något bra, än att gnugga en diamant blank if you know what I mean.

Jag ser din poäng! Men i ett sådant fall handlar det ju bara om hur mycket mindre pissig man kan göra den. Mixens slutresultat beror ju till stor del på kvalitén på inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser din poäng! Men i ett sådant fall handlar det ju bara om hur mycket mindre pissig man kan göra den. Mixens slutresultat beror ju till stor del på kvalitén på inspelningarna.

Exakt! Men tyvärr är det ofta så, att spåren inte låter så jättebra när du får dem. Så om du inte trackar bandet själv, så finns det inte mycket att göra. Jag fick spår från en kund i fredags där alla sångspår klippte rejält till och från. Man får jobba med det man får.

Menar bara att det inte är så intressant att höra en mix när man vet att grundspåren var så pass bra att dem i stort sätt mixar sig själv :-) säger absolut inte att din mix var dålig, tvärtom. Den var riktigt bra! Men som sagt, jag blir iaf inte så övertygad när en "ny mixare" kommer och säger "det är såhär jag mixar". Typ ungefär som om jag skulle komma och säga att jag var konstnär och visa en bild jag har kalkylera. Lite så tänker jag :-) no hating

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Men tyvärr är det ofta så, att spåren inte låter så jättebra när du får dem. Så om du inte trackar bandet själv, så finns det inte mycket att göra. Jag fick spår från en kund i fredags där alla sångspår klippte rejält till och från. Man får jobba med det man får.

Menar bara att det inte är så intressant att höra en mix när man vet att grundspåren var så pass bra att dem i stort sätt mixar sig själv :-) säger absolut inte att din mix var dålig, tvärtom. Den var riktigt bra! Men som sagt, jag blir iaf inte så övertygad när en "ny mixare" kommer och säger "det är såhär jag mixar". Typ ungefär som om jag skulle komma och säga att jag var konstnär och visa en bild jag har kalkylera. Lite så tänker jag :-) no hating

Ja alltså, jag har ju en del andra projekt jag håller på med just nu också. Denna låt såg jag från början mer som ett träningstillfälle, och när jag tyckte slutresultatet blev bra kände jag mig en gnutta stolt, eftersom jag visste att de metoder som jag tagit till mig i teorin fungerade även i praktiken. Sedan förstår jag så klart att detta resultat kanske inte alltid ger en 100-procentig bild om vem jag är som mixare, och var min kunskapsnivå ligger. Jag menar; skulle jag få chansen att mixa en låt inspelad av U2 hade ju resultatet blivit c.a. 1000 gånger bättre än om jag mixade en låt inspelad av mig själv. Det är ju logik.

Jag ska dock ta till mig det du sagt, även om jag inte till 100 procent håller med på alla punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag håller på en låt just nu som ska vara klar denna helgen är det tänkt! Det är ungefär samma stuk som Joshua List låten du la upp! 🙂

Har du möjlighet att mixa och mastra den?

Ha det bra!

Mvh,

Kasper Rungberg

Redigerat av kr002
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag håller på en låt just nu som ska vara klar denna helgen är det tänkt! Det är ungefär samma stuk som Joshua List låten du la upp! 🙂

Har du möjlighet att mixa och mastra den?

Ha det bra!

Mvh,

Kasper Rungberg

Hej Kasper!

Jag är tyvärr ej hemma denna helg. Kommer hem under veckan, så kan inte mixa/mastra den under helgen. Men om du kan tänka dig vänta några dagar så hjälper jag dig gärna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kasper!

Jag är tyvärr ej hemma denna helg. Kommer hem under veckan, så kan inte mixa/mastra den under helgen. Men om du kan tänka dig vänta några dagar så hjälper jag dig gärna! 🙂

Absolut inga problem! 🙂 Jag hör av mig till veckan om det är ok då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...