Jump to content
Annons

Stänga av mic GarageBand ipad


Noppen76

Recommended Posts

Hej! Har ett problem när jag spelar in i GarageBand på min padda. Jag får in ljud... Förmodligen från mina hörlurar.. i min inspelning vilket inte är så kul när jag vill spela in lugna partier i låtarna. Finns det något sätt jag kan göra? Kan jag muta/stänga av den interna micen på nått sätt? Har kollat inställningar -> integritetsskydd , utan att ha hittat något....

Vore grymt tacksam för hjälp!

Mvh Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du använder headsetingången så kan man få sk crosstalk mellan tex hörlur och gitarr. Vanligt problem med typ irig, mfl, som inte använder dockkontakten.

Detta går att lösa genom att dra ner medhörningen till ett minimum och sedan använda en hörlursförstärkare, vilket kan vara en radio med aux och hörlursutgång. På detta sätt blir crosstalken svag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. Menar du att jag ska koppla hörlurarna till en radio och vidare till Irigen? Får till och med metronomen i inspelningen och den är inte högljudd 🙂 funkar det om jag tar bort medhörningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså en Irig (hörlursvarianten). Från Irig (hörlursutgång) drar du en sladd till lineingången (aux, line in, tape in, cd in, ...) på en radio eller stereo, och sedan kopplar du hörlurarna till den. Metronomen kommer höras, men mycket lägre, på inspelningen.

Detta är ett välkänt Irig-problem. Det finns dock en nyare Irig som man kopplar till dockningsingången och därmed eliminirar problemet. Om du har ett usb-ljudkort kan du koppla denna till en nyare ios-apparat via denna dockningskontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ska testa detta. Det lutar nog åt att jag köper irig hd (för det är den du menar va? ) finns ju PRO variant men jag behöver inte alla mic ingång då jag kör med i micen.... Tack så massor för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Line6 Sonic Port verkar smidigare. Den har en gitarringång. Men man kan även använda en separat stereo-lineingång. Om du har en stereoeffekt eller mixerbord så har du stereo med andra ord. Dessutom har den hörlursutgång och ytterligare en (line?) utgång.

Det räcker alltså med en sladd att koppla för att kunna spela. Irig har ingen hörlursutgång , utan man måste koppla denna till paddan.

Den levereras med Line6 mjukvara (nerladdningsbart för Sonic Port ägare).

Vet dock inte om det är nån kvalitéskillnad mellan irig HD och Sonic Port.

Sedan finns det flera andra tillverkare.

Det som många önskar är samtidig laddning av paddan. Det finns inte så många sådana som klarar detta att välja på.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det funkar. Det är väl just detta problem som Peavey löste genom att ha en inbyggd hörlursförstärkare i sitt headsetinterface.

Dock så har headset-ingången ett inbyggt högpassfilter på runt 150Hz så basinspelningar kan låta lite för lite i de lägre registren. Detta gäller dock inte tidigare iOS-apparater som "Ipod Touch 2" som dessutom har ett inbyggt analogt tvåkanaligt ljudinterface på dockkontakten. (Jag har en sådan som jag funderar på att sälja om nån är intresserad, 32GB. Nån tusing tänkte jag. Ska funka att spela upp 24 kanaler samtidigt med tex MultiTrack DAW, men jag kör bara 8-kanalersvarianten av denna app. "Where no monsters go", textvideon i min signatur, är inspelad med denna via headsetingången. Den äldre varianten av Blue Mikey är ett tips för ljudöverföring som ska ha line in-kontakt.)

Jag antar att metronomen borde höras svagt i tystare partier, men din app kanske har en noise-gate som filtrerar bort svaga ljud. Du kanske kan testa att slå på/av denna.

Idag kör jag med en Ipad3, Auria och den äldre varianten av Apogee One.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns in-appköp man kan göra. Dvs pluggar. Jamup och nån liknande. Men man kan även använda en fristående gitarrapp och slussa ljudet till Auria. I den fristående Jamup finns presets. Jag har inte kört Auriavarianten.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du skaffar audiobus:

-audiobus2 är tydligen på väg,

-audiobus kan upplevas som omständigare än in-app,

-det finns vad jag läst ett Apple-alternativ till audiobus som jag ej testat,

-in-app lär spela in med 24 bitar.

-latency kanske är större och processorn kanske måste jobba hårdare då tre appar måste vara påslagna istf en i in-appvarianten.

Läs på på forumet (Aurias alltså).

Link to comment
Dela på andra sajter

När du köper en app som tex Auria så kan du komplettera med ytterligare finesser som du får betala extra för. Tex en mer avancerad EQ eller delay. I datorbaserade DAWs kallas det "pluggar", och utvecklarna för dessa pluggar (tex PSP och Fabfilter) har anpassat dessa för IOS. Pga infrastrukturen hos IOS så säljs dessa i en "shop" i Auria. Auria tar enl dom själva ingen "förmedlingsavgift" för detta, utan det du betalar går till tredjepartsutvecklarna.

I spel så kan in-app betyda tex 7kr (eller gratis) för spelet och sedan 500kr för virtuella jordgubbar i flätade korgar för att komma vidare i spelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...