Jump to content
Annons

spela in analogsynt


FreudianSlip

Recommended Posts

har skaffat en enkel analogsynt, mikrokorg, och tänker väl att det naturligaste är väl att köra line-in rätt in i interface, kanske via preamp, men varför isf?

eller micar ni upp och kör på en stärk för annat sound? - hur gör ni med analogsyntar när ni trackar?

tacksam för input och tips!

/tobbe

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tack, men har redan grymma pre´s & di-boxar, men undrar mer hur dom med erfarenhet av att lira in sina syntar gör?

Själv är jag öppen för allt, jag tänker köra min supermoon chrome via voxen, kan bli fett.

Men, min fråga går ut till er andra analogsyntare där ute, hur gör ni när ni spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte ute efter mer kräm, jag kan köra synten via pre`s el mica upp den med en knarrig gammal låda eller genom gitarristens stompbox med jätteskojiga möljligheter att skruva till ljudet, eller via en fina låda om så behövs, det är egentligen inte frågan... har masssor med ideér, men jag undrar återigen, hur gör ni andra syntare när ni spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha okej men då hänger jag med vad du är ute efter, ja om du vill experimentera finns det ju oändliga möjligheter, beroende på vad du vill ha för sound. Jag vet Asianova brukar micka upp synthar och allt, och kör det via diverse vintage stomp boxar osv,...kan bli rätt roliga ljud..

(Min avatar är tagen från ett Asianova booklet 🙂 )

http://www.youtube.com/watch?v=O_mJA17_vvE

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

precis, har några roliga pedaler jag ska testa som nästan aldrig används, mr black supermoon chrome & eterna (grymma!) & en gammal fuzz jag tog hem från staterna i somras, denna. också grym. som nåt från starwars.

http://www.youtube.com/watch?v=zvhrSDyiMXo

Ja men det kan nog bli spännade, gitarrpedelar passar utmärkt till analoga synthar..sedan är dom ju oftast lättrattade också och man kan ha ett gäng lätt tillgänliga på bordet vid synthen

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Rätt in åker synten utan effekter. Lägger effekterna i min DAW.

Ps. Skall man vara korrekt så är microkorgen en digitalsynt. Ds.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Bubblicious (oregistrerad)

Testat det mesta, även spela upp det inspelade via högtalare som spelas in igen i olika utrymmen som allt från badrum till sporthall... Ganska kul att testa.

Som många är inne på gör det gött att ibland köra genom stärkare men mycket med dist. Då händer det grejer. Lek gärna med EQ vid direkt inspelning och då även effekter. Man glömmer ibland att vissa feta syntljud på plattor har effekter. Man tänker nog när man testar riktiga vintagesyntar och man upptäcker att de kan låta fjöpp...

Testa dig fram! Själv känner jag att den enda regeln du ska ha är att det inte finns fasta ramar. Testa alla idéer så hittar du det som du gillar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror enligt mig på ljudkaraktären hos förstärkaren och det ljud du är ute efter. Tycker ljud i mellanregister passar bra att köra igenom min gitarrförstärkare, särskilt om de är för kalla. Då drar jag på lite gain på insteget. Inte så att det distar, men ungefär som jag skulle tänka med en twankig gitarr - så det fyller ut lite mer. Lägger till lite övertoner och tar bort den där jämna frekvenskurvan som jag personligen aldrig gillat. Och den där totalt sylvassa diskanten vissa syntar ger. Det är inte fzz utan TZZZZZZZ. Som en microkorg rätt in i ljudkortet med helt öppet filter. Brr 🙁

Det kan också få synten att ligga lite, lite längre bak i ljudbilden. Om du nånsin fått känslan av att alla syntar är total impact längst fram i hörlurarna. En mick kan du placera så du får lite med av ditt vardagsrum eller var du nu spelar in. Eller reverb på stärkaren lägger det ännu längre bort.

Basiga ljud i syntar behåller sällan tyngden genom den stärkare jag har. Så där har jag sällan lyckats få ut vinst.

Bra eller dåligt säger väl ingen vettig person längre, men det ger alldeles säkert fler valmöjligheter.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...