Jump to content
Annons

Hur gör jag detta lead ljud?


Johan Brynte

Recommended Posts

Annons

Antar du menar du menar den genomträngande synt-tonen som låter typ "fnöö" och ligger ovanpå sågtandsmattan?

eller menar du den låga dova tonen som dansar mellan höger-vänster?

Antar du menar den förstnämna.

Är nog svårt att göra den likadan av en enda oscillator. Skulle vara en fyrkantsvåg med lite kortare pulsvidd då, plus lågpass-filter med ökad resonans. Kan du programmera, så testa FM-syntes och modulera olika kantiga vågformer (inga sinus) plus lite lätt dist.

Eller, testa att hitta färdiga presets som ska efterlikna TB-303, och spela dom lite högre upp på keyboarden. Lägg på mer/brantare lågpass-filter så .. kan du komma nära.

Typ såhär (länk)

3xOsc är jag inte bekant med, tyvärr.

Lycka till

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Här!

1 sek samplingar, 1 velocity, bästa loop-punkterna finns uppmärkta i både wavfiler och SF2. Wavfilernas numrering motsvarar tangent-numret (MIDI Note Number).

För att inte låsa dig för mycket vid 1 oföränderligt ljud, så tog jag bort lågpass-filtret nu. Då kan du ställa in det själv efter behov.

Använd ett lågpass (cutoff) filter och öka resonansen (Rez) lite för att få fram nasal-klangen, och vrid runt så hittar du snabbt klangen du hörde ovan.

Enjoy!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Harmor är nästan allt jag använder mig av och känner att jag kommer ganska långt med hjälp av den. När man väl lärt sig grunderna inom en synt är det ganska lätt att förstå sig på andra, eftersom de bygger på ungefär samma princip. Gäller att hitta en som man gillar med skönt interface och lättåtkomliga funktioner. Sylenth1 gillar jag för att skapa saws och liknande ljud, medans Ni Massive är bra för tex leads. Dock får man passa sig med Massive eftersom deras koncept är lite annorlunda. Deras originalitet bygger på den gömda vågformen.

Redigerat av Axh3ll
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte elitism bara, men det är kul om man kan hjälpa. Minns själv hur enormt bra det kändes när de som hade längre erfarenhet hjälpte en att lösa knutar som man burit på så länge. 🙂

En syntare i mig?? hmmm, hade ändå hockeyfrilla, tjock metall-länk runt halsen, loafers och sliten jeansjacka som jäkligt ung. Jag är nog en quisling, trots allt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...