Jump to content
Annons

Bygga en professionell studio! hjälp!


Chrick

Recommended Posts

Tja! Vet att det finns säkert hundra andra trådar där folk vill ha hjälp med studiobygge. Men jag testar ändå.. Det kommer nog bli en liten blogg framöver när detta sätter igång..

Jag och en kollega ska bygga studio. En riktig. En professionell sådan, där vi kan sitta i många år framöver.

Vi har en lokal på gång, som är på 120kvm. En källare under en innergård..

Tanken är att vi ska ha ett varsitt kontrollrum och ett gemensamt liverum plus sångbås.

Och två mindre rum som vi tänkte hyra ut..

post-18989-0-99575200-1389814399_thumb.jpeg

Nåt sånt hade vi tänkt oss.

Det är nu i lokalen 3m i bortre ända och 2.7m vid den stora trappan.

Jag jobbar som snickare så jag kommer göra det mesta själv..

Det jag behöver vet är hur vi konstruerar framförallt liverummet, (som mest kommer att användas av mig för truminsp..) För att det inte under några omständigheter ska låta in i kontrollrummen. Det vore katastrof att bygga, för att sen inse att man inte kan jobba där samtidigt..

Vi hade tänkt oss att bygga kontrollrummen och liverummet som rum i rummet konstruktion.

och smårummen i lite enklare fattning.

Jag har mest kollat in johnlsayers.com och spitfireaudio.com's blog.

Ungefär samma konstruktioner. Men spritfire kör sand i hela bjälklaget.

Är det en bra ide för liverummet?

Hur pass bra ljuddörrar behöver man? vi ska ha glasdörrar överallt. och jag har fått pris på 35db och 40db dörrar.. Är det förlite?

Det blir många frågor. Men vi börjar sådär!

Ni får gärna komma med förslag på rumsindelningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi hade tänkt ta in nån slags akustiker som får styra å ställa.. Det är nog en bra grej Top floor!

Vet du nån i sthlmsområdet?

De akustiker jag känner till:

Akustik.nu (Lennart Nilsson)

http://resonatorstockholm.com/

http://www.audiolab.se/

Det bästa resultatet får man om akustikern får fria händer redan från början(tom lokal) och inte bara anlitas för att reda ut vad som gick fel i bygget. Som sagt bygg inget innan ni haft kontakt med en akustiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...