Jump to content
Annons

Dissikera klassisk musik?


michio77

Recommended Posts

Tjenare!

Jag är intresserad av klassisk musikkomposition och skulle vilja höra om det är någon som vet av sidor, youtubekanaler el liknande som ägnar sig åt att bryta ner och analysera klassiska stycken. Det hade varit intressant att få höra t ex om det är någon som gjort en mock-up av nånting och sedan går igenom kanal för kanal och visar hur dom olika instrumenten spelar. Det jag är ute efter är att lära mig på vilket sätt man traditionellt använder de olika sektionerna. Förutom stråkar så har jag rätt dålig koll på sånt. Alla tips mottages hjärtligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har en ipad så finns det en app som heter the orchestra.

I den visualiseras musiken med noter och det går att sola instrument. Esa-Pekka pratar om musiken. Var ett tag sedan jag körde den men jag har för att den var rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Partitur kan funka bra.

Eller, börja läs funktionsanalys o flerstämmig satslära. Det är grunden, o krävs för att förstå den grund kompositörer utgått från eller brutit mot.

Vill du överföra det på större ensembel-former sen, då heter nästa steg instrumentkunskap och orkestrering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sunnanå (oregistrerad)

Jag tror det finns hur mycket som helst! Sökte på voice leading häromkvällen och det mesta man hittar är klassisk teori.. verkar vara rätt mycket regler som inte får brytas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill veta hur man traditionellt använder de olika sektionerna i klassisk musk.

Lyssna så hör du det är inte komplicerat, titta samtidigt i partitur och följ i övrigt Signias tips, du skriver inte om din nuvarande kunskapsnivå och ej heller va du skall använda ev. ny kunskap om detta till. komposition eller avhandling?

Vad anser du själv att klassisk musik innebär och fram till vilken tid innan modern musik tar sin form, vet du vad begreppet klassisk musik innebär?

Jag frågar därför att det är ett så vidsträckt ämne med så många stilar och kompositörer, spelar du själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

vill du lära dig hur instrumenten fungerar kallas det orkestrering och det finns tjocka böcker om det

men en del på youtube på engelska

vill du även veta hur musiken är uppbyggd i olika stilar kallas detta formlära

även musikteori och kontrapunkt är bra att kunna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjenare!

Jag är intresserad av klassisk musikkomposition och skulle vilja höra om det är någon som vet av sidor, youtubekanaler el liknande som ägnar sig åt att bryta ner och analysera klassiska stycken. Det hade varit intressant att få höra t ex om det är någon som gjort en mock-up av nånting och sedan går igenom kanal för kanal och visar hur dom olika instrumenten spelar. Det jag är ute efter är att lära mig på vilket sätt man traditionellt använder de olika sektionerna. Förutom stråkar så har jag rätt dålig koll på sånt. Alla tips mottages hjärtligt.

Du ska inte lära dig genom hemsidor.

Köp/ladda noter (imslp), studera de med CD, spela på piano. Köp en bok i musikaliska former. En i orkestrering. Spela mycket, läs partitur mycket, lyssna mycket.

Internet är full av dåliga lärare och amatörer.

Redigerat av forumstudiose
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...