Jump to content
Annons

Lurar som låter som ett bra PA?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har ofta funderat på det här med "ärligt ljud"… Det får man ju enligt både tillverkarna och de flesta experter från alla möjliga lurar som tex AKG K701 o de HD600 jag har. Men va fan, om jag går på konsert där man ställt upp riktigt fina PA-grejer o det är supermusiker som spelar, sist jag såg nåt sånt var Jojje Wadenius i Bollnäs, ja inte fan låter det som i de flesta lurar då. Det är ju ett helt annat tryck i basen, går inte att jämföra alls. Jag tycker ett sånt livesound är mkt trevligare att lyssna på än det "ärliga" ljudet i AKG (typ lika mkt bas som i plastskivspelare från 1962)

Samma sak om man lyssnar på hur en stor baskagge låter på riktigt, inte låter det som i vanliga referenslurar. Elgitarr o sång låter ju väldigt exakt, men bastonerna, var tog de vägen?

Den här enorma "ärligheten" i lurar och mindre monitorer, jag tycker det är lite "Kejsarens nya kläder" över det hela. Ponera att Jojje Wadenius band skulle spela hemma i vardagsrummet, och då helt utan PA, omickade trummor, men med en rejäl tajt basrigg osv. Det skulle ju låta svinbra och med fet äkta botten, helt annorlunda än i alla skitdyra öppna refernslurar som ger det helt "äkta o linjära ljudet"…

Billiga Koss Porta Pro låter ju lite grann äkta som jag tänker mig, men de är ju alldeles för dåliga i detaljerna.

Retar upp mig lite på det här bara. Kanske finns det nån DJ-lur man kunde ha som alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har väl kanske lite med rummet man spelar i att göra också? Sen är det väl svårt att få till ett sånt ljudtrycksförändringar lurar utan att bli döv på kuppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo men ett liveljud kan väl knappast räknas som ärligt? Oftast en väldigt överdriven bas och baskagge som slår i bröstet? Du får väl börja lyssna på Dubstep med Dr Dre lurar eller nåt!?!

Jo det är det väl? Man kan väl inte säga åt basisten i Jojje Wadenius band att; va synd att du har ett så oärligt ljud, du som annars verkar vara så bra på att spela…Det är ju trummor o basanläggningar vi lyssnar på live, och även gör inspelningar av. I hörlurarna stryps ljudet till en jävligt mager skitkorv, fattar inte vitsen med det. Den feta botten finns ju på inspelningen vare sig den är digital eller analog.

Skulle elbasljudet vara helt ärligt kanske man skulle spela in elbasen med mick, och förbjuda basisten att koppla in den med sladd till nån elektrisk förstärkare?

Dubstep, fy fan urk. Det finns massor av riktig musik som det är fet bas i. Lyssna bara på en helt akusitisk 4/4 kontrabas, där finns det massor av fet botten som inte existerar alls i våra dyra referenslurar!

Vore intressant att testa några DR Dre lurar, det har jag aldrig gjort.

Edit: Att liveljud ofta har helt sjukt överdriven baskagge stämmer ju, men det beror ju bara på att mixkillen nästan alltid är idiot. Är det en seriös och musikalisk ljudsnubbe kan ljudet bli mkt bättrre än hemma i vilken dyr stereo som helst. Och inte behöver det vara för starkt heller.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul att höra en vettig förklaring till det, lurar för 5000 och ett vettigt steg kanske grejar biffen?

Koss Porta Pro har ju ett ljud som är lite grann åt det håll man hör genom vettiga PA o hembiosystem. Borde finnas referenslurar med ett liknande ljud, fast mkt mer detaljerat. Det borde inte behövas kraftiga steg för att driva såna lurar.

Man vänjer sig ju efter ett tag med hur de lurar vi kör med låter, jag hör tex direkt om jag ändrar lite på eq ända ner vid 35 hz, men ändå, det låter inte alls som ett trumset gör på riktigt när man hör det i studiolurar.

Om jag spelar cd med bra ljud i mitt eget PA så låter trummor o bas väldigt lika som de gör i verkligheten, även om jag spelar så lågt att man lätt kan snacka tvärs över ett bord med musiken på. O det är samma sak med mina monitorer om jag har subben på lite lagom. Men i alla lurar jag hittills har testat är basen väldigt ynklig jmf med verkligheten.

Tycker det liknar lite hjärntvätt av enorma mått; lurtillverkarna mal och mal och mal om att det är så här det ska låta, detta är exakt samma ljud som spelats in, bättre kan det inte bli, bla bla osv. Och tar man upp saken på ett studioforum som det här så har nog de flesta lärt sig att jo, ja, ett riktigt baskgge, elbasljud eller bastuba ska låta som det gör i AKG701… Fast det helt solklart absolut inte alls låter som i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, du hör inte 35 Hz!!!

Hela grejen med liveljud handlar om ljudtryck.

Väldans stor skillnad i att pressa fram ljud i ett par hörlurar och ett PA.

Likaså upplevelsen av ljudet.

Det är absolut inte bara öronen som "hör"!

Liveljud är mer en upplevelse av stora massor med partiklar som förflyttas på samma gång.

Personligen så tycker jag att balansen är lurig.

Mellan det upplevda ljudet, det vi känner genom kroppen och övre mellanregistret och uppåt som vi likväl kunde köra genom ett par hörlurar.

De flesta håller nog med om att övergången från en monitor till InEar är svår.

Detta just på grund av det upplevda ljudtrycket.

Det närmaste du kommer Nilsson är en så kallad "öppen" lur.

Tror att Claes har ett par fina att erbjuda för vettig peng annars kan jag rekommendera dessa:

http://sv-se.sennheiser.com/dynamic-headphones-high-end-around-ear-hd-800

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, du hör inte 35 Hz!!!

Hela grejen med liveljud handlar om ljudtryck.

Väldans stor skillnad i att pressa fram ljud i ett par hörlurar och ett PA.

Likaså upplevelsen av ljudet.

Det är absolut inte bara öronen som "hör"!

Liveljud är mer en upplevelse av stora massor med partiklar som förflyttas på samma gång.

Personligen så tycker jag att balansen är lurig.

Mellan det upplevda ljudet, det vi känner genom kroppen och övre mellanregistret och uppåt som vi likväl kunde köra genom ett par hörlurar.

De flesta håller nog med om att övergången från en monitor till InEar är svår.

Detta just på grund av det upplevda ljudtrycket.

Det närmaste du kommer Nilsson är en så kallad "öppen" lur.

Tror att Claes har ett par fina att erbjuda för vettig peng annars kan jag rekommendera dessa:

http://sv-se.sennhei...ound-ear-hd-800

Piiiz!

/Mojje

Jag hör visst skillnad om jag ändrar master eq vid 35 hz, även om det bara är en ändring på 1 db upp eller ner… vid 12 khz o uppåt är det värre att höra nån skillnad med mina öron, men bas, o allt upp till drygt 10 khz hör jag en väldig skillnad på även vid små ändringar.

Jag har tre bra mixlurar, öppna HD600, de är nog ärligast i midden, DT 990 Pro, i dem är det lite mer tryck i basen o diskanten, men aningen för svag mid, o sist slutna DT150, de är de som ger tydligast diskant (cymbalerna) men man hör även väldigt bra vad som händer riktigt djupt i basen i dom.

Sen har jag HD280 pro som nr ett till tracking. ATH M50 och även två par Extreme isolation EX-29, duger bra till pålägg om man spelar flera samtidigt. Plus lite snik AKG o annat krafs. Jays Two pluppar plus Peltor Optime lll Industrihörselskydd är super för hårdslående trummisar…

Ett par HD800 vore kanske grymt, men över 10.000 kr är för hårda bud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte rört ihop begreppen lite nu Nilsson?

Att en vill ha ärliga lurar hänger ju ihop med att en ska kunna ställa in ljudet när en mixar. Trixas det med frekvenserna då kan det vara lätt hänt att ratta bort sig. Eller i alla fall skapa en mix som kanske låter otroligt dåligt i vissa anläggningar, istället för mer jämnbra i många.

När en däremot nöjeslyssnar så kan lurarna gott få färja på ett sätt som en tycker är njutbart. När jag sitter på jobbet och lyssnar på musik brukar jag t ex ha mina Bose-lurar. Dom är allt annat än neutrala i ljudet och all musik låter väldigt Bosefierade. Nackdelen är möjligen att riktiga topp-produktioner kanske inte kommer helt till sin rätt, men fördelen är så klart att all musik får en ganska hög lägstanivå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte rört ihop begreppen lite nu Nilsson?

Att en vill ha ärliga lurar hänger ju ihop med att en ska kunna ställa in ljudet när en mixar. Trixas det med frekvenserna då kan det vara lätt hänt att ratta bort sig. Eller i alla fall skapa en mix som kanske låter otroligt dåligt i vissa anläggningar, istället för mer jämnbra i många.

När en däremot nöjeslyssnar så kan lurarna gott få färja på ett sätt som en tycker är njutbart. När jag sitter på jobbet och lyssnar på musik brukar jag t ex ha mina Bose-lurar. Dom är allt annat än neutrala i ljudet och all musik låter väldigt Bosefierade. Nackdelen är möjligen att riktiga topp-produktioner kanske inte kommer helt till sin rätt, men fördelen är så klart att all musik får en ganska hög lägstanivå 🙂

Du fattar inte vad jag menar o det är nog knappast lönt att förklara heller. Trixa med frekvenserna? Det är ju det de sk "neutrala" lurarna vi har gör, det vi hör i lurarna är fullständigt oärligt ljud jmf med hur baskaggen o basriggen låter i verkligheten. Fast du kanske menar att ljudet hos en baskagge är "trixat och felaktigt"?

De lurar som finns idag klarar inte av att återge basen, så är det bara, även om de flesta i detta forum inte fattar det, ni har gått på myten att de låter rätt. O de lurar som har tydligare bas har sämre återgivning av midden… I framtiden tror jag det kommer att finnas lurar med mer o distinkt basljud utan bummel, som ändå inte sabbar middåtergivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fredagstråd?

Ja det kan kanske behövas när Valle har abdikerat in i dimmorna. Kanske en och annan just nu sitter o funderar på att jag har rätt. Vi har ju alla vant oss med det "linjära och ofärgade" ljudet i referenslurar, men tänker man bara till lite grann så vet man ju att ljuden från början inte alls låter som de gör i lurarna. I alla fall om man nån gång i livet hört en riktig baskagge.

Varför är snack-längsta-tråden låst föresten? Den behöver vi ju så väl, vi som inte kan sova om nätterna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du fattar inte vad jag menar o det är nog knappast lönt att förklara heller. Trixa med frekvenserna? Det är ju det de sk "neutrala" lurarna vi har gör, det vi hör i lurarna är fullständigt oärligt ljud jmf med hur baskaggen o basriggen låter i verkligheten.

Det känns som något slags tvärvetenskapligt över det resonemanget. Du blander in en mängd olika saker i en och samma mening. T ex personliga ljudideal, uppmickning, ljudkällor, hur en mixare valt att tolka ett visst material o s v.

Fast du kanske menar att ljudet hos en baskagge är "trixat och felaktigt"?

Det vore ett rent bisarrt sätt att generalisera på. En baskagge kommer ju låta helt olika beroende på vilket rum det står i, vad trummisen använder för klubba, hur hårt trummisen stampar till, och som det verkar i ditt exempel, hur PA-teknikerna valt att micka upp trumman och sen mixa den i PA:t.

De lurar som finns idag klarar inte av att återge basen, så är det bara, även om de flesta i detta forum inte fattar det, ni har gått på myten att de låter rätt.

Forum-medlemmarna är väl i sådana fall i gott sällskap. Frågade du Jojjes ljudtekniker vad hen använder för lurar i mixningssituationer?

O de lurar som har tydligare bas har sämre återgivning av midden… I framtiden tror jag det kommer att finnas lurar med mer o distinkt basljud utan bummel, som ändå inte sabbar middåtergivningen.

Koss-lurarna har ju väldigt förstärkta i bas-registren. Om du trivs med att lyssna på det, ja, "whatever floats your boat"... Men om du tycker att du får för dåligt tryck i dina studio-lurar när du spelar in har du förmodligen inte skruvat ljudet som du vill ha det. Eller för all del, om du lyssnar på annan musik också. Det är inte för intet som det ibland finns EQ:s på hörlurarförstärkare och stereo-apparater. Vrid på basen.

Prova även att mixa i dina Koss-lurar. Tycker du att du får till bättre mixar då är det ju bara att sälja alla de andra lurarna.

Skål! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det närmaste jag kommit livekänslan (om jag blundar) i lurar är i mina Ultrasone PRO 2500.. Du hade ju t.om ett bättre par sånna i form av PRO 2900 men dom sålde ju du till någon idiot på detta forum! 🙂 . Nåja dom är fortfarande mycket långt i från den äkta känslan av ett livepreformance, precis som någon annan i detta forum påpekade så så hör du inget under 35 Hz utan snarare upplever i form av vibrationer. I en livesituation med någorlunda påtaglig volym upplever man allt under 35 HZ lika mycket som vibrationer mot kroppen (basen ska kännas i magen).. Sånna lurar som du efterlyser finns helt enkelt inte! Våra öron är luriga apparater som lyckas desutom höra riktning och avstånd av ljud från alla håll.. Rena pejlingapparaten liksom! Byt ut öron mot ögon nu Tänk dig att du råkat landa med ditt rymdskepp i texas 1881 när dom sköt ihjäl Billy the Kid.. Låt säga att du stod mitt i upploppet och såg och hörde allt! Ingen film i världen (med ljud och allt) kunde återge dig det på samma sätt som du upplevde det då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som något slags tvärvetenskapligt över det resonemanget. Du blander in en mängd olika saker i en och samma mening. T ex personliga ljudideal, uppmickning, ljudkällor, hur en mixare valt att tolka ett visst material o s v.

Det vore ett rent bisarrt sätt att generalisera på. En baskagge kommer ju låta helt olika beroende på vilket rum det står i, vad trummisen använder för klubba, hur hårt trummisen stampar till, och som det verkar i ditt exempel, hur PA-teknikerna valt att micka upp trumman och sen mixa den i PA:t.

Forum-medlemmarna är väl i sådana fall i gott sällskap. Frågade du Jojjes ljudtekniker vad hen använder för lurar i mixningssituationer?

Koss-lurarna har ju väldigt förstärkta i bas-registren. Om du trivs med att lyssna på det, ja, "whatever floats your boat"... Men om du tycker att du får för dåligt tryck i dina studio-lurar när du spelar in har du förmodligen inte skruvat ljudet som du vill ha det. Eller för all del, om du lyssnar på annan musik också. Det är inte för intet som det ibland finns EQ:s på hörlurarförstärkare och stereo-apparater. Vrid på basen.

Prova även att mixa i dina Koss-lurar. Tycker du att du får till bättre mixar då är det ju bara att sälja alla de andra lurarna.

Skål! 🙂

Du slår nog rekord i att inte fatta ett skit. ☺️ Men du kan ju vara väldigt trevlig ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det handlar om att kroppen fångar in ljudvågor när exempelvis stora högtalare spelar musik, i jämförelse med hörlurar där det bara är isolerat till öronen. Har ju nämnts tidigare i tråden, men ville bara fylla i att det också är min teori 🙂

Ett experiment man kan göra med hörlurars isolation är att panna allt åt max höger eller vänster och prova att lyssna på det i hörlurar och sen i högtalare. I hörlurar kan det bli riktigt jobbigt att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte pluggar/effekter för lurar som "emulerar" en lyssningsmiljö med högtalare/monitorer? Nu använder ju inte Nilsson datorer för musiklyssning, men det kanske funkar bra för andra som går i samma tankar?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte pluggar/effekter för lurar som "emulerar" en lyssningsmiljö med högtalare/monitorer? Nu använder ju inte Nilsson datorer för musiklyssning, men det kanske funkar bra för andra som går i samma tankar?

Hegobald har nån sorts ohyggeldyr lurförstärkare som simulerar högtalare…

Lite intressant om liveljud vs lyssna-på-cd ljud är att om jag först mixar nån av mina låtar som vanligt och sen även vill göra en backtrack av samma låt så jag kan köra den live ensam genom PAt så är det inte så enkelt att jag bara tar bort sången o leadgitarren i backtraxmixen. Det som låter lagom komprimerat i stereon hemma blir alldeles för platt genom PAt, live vill jag ha mindre kompression o mer volym på trummorna, det ger bättre drag i fötterna på krogfolket…

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag inte förstår?

Du fattar bla a inte att hörlurar inte på länga vägar kan återge en ärlig återgivning av ett akustiskt trumset.

Om du skulle våga lita på dina öron i stället för enbart vad du har lärt dig på internet skulle du kanske fatta vad jag menar. Men troligen inte. Å det är inte heller viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är nog, i alla fall jag, ofta lite feg att fetta på med basen i mixarna också, man jämför kanske Dire Straits mm som har ett kanonljud, fast inte med så mkt bas som i den senaste dancemusiken. Jag har börjat bättra mig på den punkten…

DT 990 Pro har ganska hyfsat med basfläsk nu från min senaste mix. Men det har ju ingen likhet med att höra ett band på riktigt. Kanske borde hörlurar ha separata element för bas, mid o topp? Sånt finns ju till in-ear. Finns kanske i lurar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fattar bla a inte att hörlurar inte på länga vägar kan återge en ärlig återgivning av ett akustiskt trumset.

Tycker du att det är en ärlig återgivning av ett akustiskt trumset om en mickar upp det i ett PA? Eller kan en tänka sig att PA:t påverkar ljudet på något sätt?

Om du skulle våga lita på dina öron i stället för enbart vad du har lärt dig på internet skulle du kanske fatta vad jag menar.

Om du vågade lita på vad som står på internet skulle du kunna lära dig en hel del om t ex datorer och digitalt ljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är nog, i alla fall jag, ofta lite feg att fetta på med basen i mixarna också, man jämför kanske Dire Straits mm som har ett kanonljud, fast inte med så mkt bas som i den senaste dancemusiken. Jag har börjat bättra mig på den punkten…

DT 990 Pro har ganska hyfsat med basfläsk nu från min senaste mix. Men det har ju ingen likhet med att höra ett band på riktigt. Kanske borde hörlurar ha separata element för bas, mid o topp? Sånt finns ju till in-ear. Finns kanske i lurar med.

Nej usch.. vill man ha fet bas så antar jag att lyssaren har en fetsub som förstärker basen..För mkt bas är bara jobbigt att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du fattar bla a inte att hörlurar inte på länga vägar kan återge en ärlig återgivning av ett akustiskt trumset."

Läs en gång så ser du att jag menade hur ett trumset låter. Inte hur det låter genom ett PA.

Och vad är det jag inte litar på som står på internet? Är det sant allt som står där? Jag håller på med digitalt ljud många timmar varje dag

Och dagen hörlurarna har taskig återgivning av bottenfläsk. De kan låta väldigt bra, men de kan inte återge ett äkta trumsetsljud… Inse det nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du fattar bla a inte att hörlurar inte på länga vägar kan återge en ärlig återgivning av ett akustiskt trumset."

Läs en gång så ser du att jag menade hur ett trumset låter. Inte hur det låter genom ett PA.

Och vad är det jag inte litar på som står på internet? Är det sant allt som står där? Jag håller på med digitalt ljud många timmar varje dag

Och dagen hörlurarna har taskig återgivning av bottenfläsk. De kan låta väldigt bra, men de kan inte återge ett äkta trumsetsljud… Inse det nån gång.

Stax hörlurar kan gå ner till 5hz.. där finns det bottenfläsk om du så önskar..

iofs så kostar hörlurarna 40 000..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...