Jump to content
Annons

Hur man kan "trigga" reverb?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons
ronnyrydgren (oregistrerad)

Hur vill du trigga dem? Du kan ju använda keyboard och länka keyboarden till reverb och trigga av och på t ex. vad använder du för workstation?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vissa DAWs klara att lägga effekter på ett ljudklipp, vilket är grymt käckt. Tex Tracktion kan detta. Annars är Mr Keys förslag enklast tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sidechain kan vara ett alternativ också, sätt en kompressor efter reverbet på en fx send och skicka in ljudet du vill trigga och meckla med release tiden så kommer reverbet efter slaget eller vad det nu är.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en melodislinga som jag kör. Och jag vill inte dränka den i reverbet, och jag vill inte skicka den via en bus heller. Utan jag vill att den skall triggas i efter varje slag. Så det blir reverb fast inte på slaget?

Nått tips?

triggas efter varje slag? Reverbet ska inte hänga ihop med melodin då?

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Vet inte om det är detta du söker. Kolla igenom den ändå. han går igenom

Reverb och en gater efter som stänger sig när signalen tonen slutar så inte reverben skjuter bak tonen utan fortfarande in your face ljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Trigga reverb har jag aldrig hört om men på 80-talet var det rätt populärt att gejta ett reverb för att få det där typiska Phil Collins soundet.. Då brukade jag patcha in först en lämplig kompressor och sen en Drawmer Noisegate i serie på en send retur. Är det det soundet du är efter? Lyssna t.ex på In the air med Phil C

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...