Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är det nĂ„gon som har försökt sig pĂ„ detta?

Har funderingar pÄ att köpa "lösa" reglar och bygga en egen consol.

Typ 8-12 reglar..

//Mr.S

Redigerat av sounden
Annons
Postat (redigerat)

Nja, 😆

först mÄste man ju hitta reglar.. (vintage)

eftersom man kanske vill ha ut en slags signal som man kan köra in

i ljudkortet för varje regel.

sÄ fÄr man vÀll kanske löda lite? =)

Mr.S

Redigerat av sounden
Postat

Kolla denna sida.....

Under "misc" finns faders, och lite andra grejor att anvĂ€nda i mixerbord......finns Ă€ven Line/power-amps....priserna vet jag inte, men det kan vĂ€l bli nĂ„n tusenlapp per regel....maila och frĂ„ga..! 😆

http://www.vintagecity.de/

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

http://www.freeinfosociety.com/electronics/audio.html

Finns gott om kopplingscheman för diverse stompboxar, förstÀrkare, mixerbord , filter osv.

SjÀlv skulle jag leta efter gamla beggade grejer och skruva loss pottar, VA-mÀtare och dyl.

HĂ„ller sjĂ€lv precis pĂ„ att modda lite pĂ„ en gammal trummaskin och en casiosynth. Återigen, sounden. synd att du bor sĂ„ lĂ„ngt bort. Vi hade kunnat haft jĂ€ttetrevliga lödkvĂ€llar, Ă€r jag övertygad om.

Postat (redigerat)
  Citat
Återigen, sounden. synd att du bor sĂ„ lĂ„ngt bort. Vi hade kunnat haft jĂ€ttetrevliga lödkvĂ€llar, Ă€r jag övertygad om.

Jag ocksÄ!

Jag fÄr vÀll Äka ner till dig nÄgon helg...

Jag Àr ju dock i Jönköping nÀstan varje helg sÄ man kan vÀll ta ett tÄg

till dig eller?

//S

Redigerat av sounden
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
  sounden sa:
  Citat
Återigen, sounden. synd att du bor sĂ„ lĂ„ngt bort. Vi hade kunnat haft jĂ€ttetrevliga lödkvĂ€llar, Ă€r jag övertygad om.

Jag ocksÄ!

Jag fÄr vÀll Äka ner till dig nÄgon helg...

Jag Àr ju dock i Jönköping nÀstan varje helg sÄ man kan vÀll ta ett tÄg

till dig eller?

//S

Japp. Imorgon?

Ta med dig allt ljudskrot du hittar pĂ„ vĂ€gen, sĂ„ bygger vi oss en riktig frankensteiner. 😆

Din första frÄga: Jag tror inte det Àr sÄ svÄrt, bara man kan löda snabbt, kan sin elektronik och inte har sÄ dyra saker inblandade.

Postat

Om du kommer pÄ ett PrisvÀrt sÀtt att bygga ett bord

pÄ 16 kanaler med Compressor , Eq pÄ varje kanal , 4 bussar , Vu-mÀtare

och FruktansvÀrt bra Ljud

sÄ kan man tÀnka sig att köpa ett sÄnt.

SÀg 1500 - 2500 per kanal vore ett rimligt pris Ifall det gÄt att fixa till ett sÄnt pris ?.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag och kollegor har diskuterat att oxo nÄn gÄng bygga nÄn fet Neve-kopia el. dyl. .... men nÀr man börjar rÀkna pÄ vad bara pottar och reglar kostar lÀgger man ner rÀtt snabbt. Ett par kanaler skulle man kanske kunna klÀmma fram men inte mer. JAg behöver 40+ DÄ skulle jag nog hellre köpa nÄt gammalt bord och hotta det

DÀremot finns det andra prylar som verkligen lönar sig att bygga. HAr byggt mik-förstÀrkare och en Urei LA-4 klon. LA-4 innehÄller sÄ lite komponenter att det Àr löjligt. DÀremot har den en hemlig optokopplar.komponent som Àr svÄr att kopiera. Skall snart ge mig pÄ att bygga ett gÀng aktiva lineboxar. ...det Àr ju bara det hÀr med tiden

Postat
  Audiorent sa:
DÄ skulle jag nog hellre köpa nÄt gammalt bord och hotta det

Hur bĂ€r man sig Ă„t för att göra en sĂ„dan sak? Är det enkelt eller Ă€r det bara för sĂ„dana som har doktorerat i elektronik?

Skulle ju va kalas om det va nÄgorlunda enkelt, för beggade gammla bord finns det ju gott om.

Postat (redigerat)

nej enkelt Àr det inte.... Jag Àr utbildad i elektronik men jag hade nog tvekat sjÀlv inför ett sÄnt jobb. Det jag menar Àr att jag köpte in mitt bord för ca 40 papp (Soundtracs CP-6800 32-24-12) Det vÀger ca 250 kg och bara all mekanik till ett sÄnt bord skulle kosta Ätskilligt mer om man hade tÀnkt bygga sjÀlv.... Elektronikkomponenter Àr ju inte det dyra i sammanhanget.

DÀremot finns det ju en mÀngd andra roliga projekt man kan ta o börja med. Har hitta massor av kretsschema pÄ internet till gitarreffekter, kompressorer, DI-boxar mm. NÄgra av dem har inte mÄnga komponeneter sÄ man kan ju börja nÄnstans sÄ att man inte tar sig vatten över huvudet vid första projektet

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat

Tycker att du ska kolla in följande forum:

http://www.prodigy-pro.com/forum/

DÀr byggs det de ena och de andra, bland annat eq, preamps och kompressorer frÄn diverse neve och ssl bord

SÄ dÀr kan du iaf hitta info för varje enstaka del, hur man sedan sÀtter ihop det hela vet jag inget om men pojkarna dÀr kan sÀkert ge dig en spark i rÀtt riktning

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.