Jump to content
Annons

Körmickar till kyrka


Mahack79

Recommended Posts

Hej!

Ska hjälpa en kyrka att köpa in lite nya mickar för uppmickning av körsång. 4 st, budget max 1 000 kr styck.

Har kikat runt på nätet och hittat Röde M3. Vad tror ni? Är det en bra mick för ändamålet? Är den rundgångskänslig? Har ni något förslag på någon annan som kan vara bättre?

Stort tack för snabbt svar!

/Martin

http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=189087

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är (dock utan att ha provat själv men lyssnat på mängder av ljudexempel på just kör och annan musik i kyrka) Line Audio OM1. Antingen fyra sådana eller två OM1 och två CM3. OM1 är omnikapsel medan CM3 är kardiod. De kostar under tusenlappen. Det finns nog få mikar som ger samma kvalitet på den prisnivån.

Här är en länk till OM1-tråden på geaslutz som innehåller många ljudexempel från tex kyrka.

http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/745131-om1-whats-about.html

Obs att mitt tips gäller för inspelning. Läste igen och inser att det kanske gällde liveljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft CM3 o tyckte inte alls de funkade på röst, det blev väldigt stötigt o puffigt om man inte var väldigt långt ifrån dem...

Vanliga Shure SM58 funkar nog bra live, är varken puffkänsliga eller rundgångiga... De ger inte så mycket handljud heller om man håller i dem. O driftsäkra nåt enormt, tål att tappas i golvet många ggr.

Men Röden funkar säkert lika bra.

Edit: ser att Röden är en kondensatormick. Har ni fantommatning i kyrkans mixer? Annars går ju de där även på batteri, men de kan bli urdragna, sen funkar inte micken när den bäst behövs. En kondensatormickl är inte så kanonbra att sjunga nära heller. Minst krångel p rundgångskänslighet blir det med en dynamisk mick som tex sm58 eller sm57, eller beta 58

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratas det i och för sig körupptagningar här Nilsson om jag fattat TS rätt?

Om så är fallet så är CM3 ett fantastiskt val som ett mycket bra val av kvilité för pengarna.

Om det finns budget så hade jag nog försökt hitta ett par mikrofoner av shotgunmodell för att kunna skjuta på lite längre håll.

Alternativt ett par AKG C535.

Makalös mikrofon för pengarna och framför allt mångsidig.

Lycka till!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Cruncher om C535!

Fungerar både på avstånd till kör och lika bra handhållen eller på stativ i en talarstol.

Helt OK även till instrument om det krisar.

Bra i sammanhang som kyrkor, konferens mm där många, ofta ovana personer ska tala/sjunga.

Inte ovanligt att folk bara går fram och tar en mikrofon som står nära å börjar prata, om det då är en körmik utan puffskydd bli det tråkigt.

Hyfsat tåliga men tappar ofta lite färg med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...