Jump to content
Annons

Hjälp! Melodi/lead, Vocal och Mixning House!


Lonie

Recommended Posts

Behöver lite hjälp med svar/länkar. Har hållt på med fruity loops i flera år men har börjat nu dom senaste åren och göra seriösare. Men jag hittar inget annat än nybörjar guider på t.e.x. youtube. Jag har några frågor som ni kan svara på hoppas jag.

Melodi/Lead:

Hur mycket ska man använda sig av compressor och EQ? Några exakta inställning på t.e.x. attack m.m.?

Måste man sidechain varje lead för att det ska funka?

Vocal:

När jag producerar så blir alltid min vocal väldigt låg utan att den tar över beatet? Några tips på det.

Mixning/Redigering:

När jag mixar alla ljud för sig så låter det väldigt kladdigt. Några tips på det.

Vad ska man ha på "Master". Har hört att man inte ska ha så mycket för att underlätta mastering. Tips på det?

När jag producerar i min monitor headset låter det bra men sen när jag drar ut headsetet och spelar på mina högtalar monitorer låter det dåligt. Tips på det!

Monitor (Master) ska man bry sig om den något? eller är det mer efter sin egna känsla?

Hoppas ni kan hjälpa mig har körtfast..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På melodin brukar jag ta bort de låga frekvenserna så mycket som möjligt utan att det låter annorlunda och ta bort det i midden som låter dåligt.

compressor brukar jag använda om jag känner att leaden tar för stor plats, kort attack, ganska kort release. (Är inte så bra på compressor).

Sidechain har jag i princip alltid men om leaden består av mest diskant så kan man ha mindre eftersom det inte bråkar med kicken.

För att vocals ska komma fram så behöver den plats i mixen, så kolla vart vocals ligger i frekvenser på en eq och lämna extra plats där, har hört att frekvenserna runt 3k är extra viktiga.

Sen kan det va så att du behöver stereobredda leaden eller det som finns på samma frekvenser som vocalsen för att de inte ska bråka med varandra.

Kladdig mix kan bero på många saker men prova att ta bort lows på allt som inte ska ha det, typ hihats och leads och gör småjusteringar med eq:n på alla ljud.

För mycket reverb eller decay på reverben kan också göra att det låter kladdigt så kolla det.

På mastern brukar jag numera ha en compressor som är på hela tiden och andra effekter som jag tar in ibland, olika från låt till låt

Kom ihåg att reseta gain på limitern på varje project

Vad har du för hörlurar och monitorer?

Vad menar du med "monitor (master)"?

Hoppas det hjälper något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Behöver lite hjälp med svar/länkar. Har hållt på med fruity loops i flera år men har börjat nu dom senaste åren och göra seriösare. Men jag hittar inget annat än nybörjar guider på t.e.x. youtube. Jag har några frågor som ni kan svara på hoppas jag.

Melodi/Lead:

Hur mycket ska man använda sig av compressor och EQ? Några exakta inställning på t.e.x. attack m.m.?

Måste man sidechain varje lead för att det ska funka?

Det är helt beroende på vad det är för ljud det gäller, det finns inga exakta inställningar. Sidechaina inom denna musikgenre gör man av främst två anledningar. 1. För att undvika att låga frekvenser från exempelvis basen krockar med kicken. 2. för att få en pumpande svängande effekt. Dvs, nej du måste inte sidechaina melodi/lead, men om dessa slingor innehåller vissa låga toner som krockar med kicken så kan det behövas. Om man vill ha det där pumpande ljudet så klart skall man använda det. EQ bör du använda för små justeringar, inte för att "göra ett ljud till vad det inte är"...

Vocal:

När jag producerar så blir alltid min vocal väldigt låg utan att den tar över beatet? Några tips på det

Kompressor först och främst. Att något sedan drunknar eller inte sticker ut tillräckligt mycket beror annars ofta på att man inte har gett det tillräckligt med plats i mixen. Skär med eqn på andra spår.

Mixning/Redigering:

När jag mixar alla ljud för sig så låter det väldigt kladdigt. Några tips på det.

Hmm, undrar lite vad du menar med "kladdig", men jag antar att det är detsamma som jag själv brukar kalla "grötigt" eller "otydligt"... Beror oftast på att man har alldeles för mycket låga frekvenser som ansamlas. Ha alltid ett lågpassfilter eller "brant" eq för att skära av låga registret på alla spår som inte använder det. Skaffa en visuell frekvensanalysator (SPAN är gratis) och studera frekvenserna för varje enskilt spår. Skär sedan bort flitigt. I princip alla samplingar eller inspelade audiospår har en massa "skräp" i det låga registret som skall bort. Det hörs kanske inte speciellt tydligt om man endast lyssnar på ett ljud i taget, men har man sedan en hel produktion med massor av spår så adderas oftast dessa frekvenser och orsakar ett grötigt resultat. Nu använder jag själv Cubase och där finns det ett lågpassfilter på varje ljudspår som jag alltid aktiverar, sedan använder jag även eq för att skära vissa frekvenser eller öka diskanten på vissa ljud (ej på kick eller bas, för dessa spår finlirar jag mendast med eq.)

Vad ska man ha på "Master". Har hört att man inte ska ha så mycket för att underlätta mastering. Tips på det?

Stämmer bra. Eventuellt kan man göra två versioner, en med och en utan kompressor. Mastering utförs oftast av någon annan (under professionella förhållanden), och då kan man skicka med en komprimerad version för att "visa" ungeför hur man önskar att slutresultatet skall bli. Men för masteringsändamål är det bättre att lämna mixen utan göra några större ingrepp på mastern.

När jag producerar i min monitor headset låter det bra men sen när jag drar ut headsetet och spelar på mina högtalar monitorer låter det dåligt. Tips på det!

Vad har du för högtalare/ headset, och på vilket sätt låter det dåligt?

Monitor (Master) ska man bry sig om den något? eller är det mer efter sin egna känsla?

Förstår inte vad du menar med detta.

Hoppas ni kan hjälpa mig har körtfast..

Hursomhelst, om du sedan har en timme över kan du annars kolla på "in the studio with Nicky Romero":

http://www.youtube.com/watch?v=QzgVHHG1ym0

Han producerar väl inte enbart House, snarare något tyngre musik, men han beskriver hursomhelst en del av det jag kommenterat ovan och är en duktig pedagog.

Ett annat tips efter att ha lyssnat på "Contrails ovan" är att använda layering på dina leads. använd 2-3 olika men snarlika ljud.

Armin Van Buuren gnäller i slutet av denna videon (c:a 31:50) över att många använder alldeles för mycket plugins/effekter och överkomprimerar på mastern:

http://www.youtube.com/watch?v=_5C3tCufcnQ

Låter ett track inte bra innan det når mastern så kommer det inte göra det oavsett vad du gör där. Se mastern som en möjlighet att göra små justeringar. Det är inte här man exempelvis helt lägger till "en punch" som saknas.

Redigerat av muffly
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Borde jag jobba med layrandet också eller menar du att det låter bra? 🙂

Tolkar det som att han menar att din låt är ett bra exempel och han tycker sig höra att du använder layering och det låter bra! Han menar exempel till killen och han använder din låt som en referens för något bra. Så tolkar jag det 🙂 Jag satt just gjorde en låt och sedan gick in här och lyssnade på din contrails. Fan jag är inte nöjd med mitt efter hört på ditt. Bara arbeta om haha 🙂 Grymt bra låt 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Vad ska man ha på "Master". Har hört att man inte ska ha så mycket för att underlätta mastering. Tips på det?

När jag producerar i min monitor headset låter det bra men sen när jag drar ut headsetet och spelar på mina högtalar monitorer låter det dåligt. Tips på det!

Monitor (Master) ska man bry sig om den något? eller är det mer efter sin egna känsla?

Ang. masterkanelen under mixning.

Finns de som mixar med en limiter. Jag tycker personligen man ska mixa utan master. Försöka få

själva låten så bra det går utan något på master. För låten blir renare då. Man hör bättre misstagen man gör.

Och man hör inte om ett ljud blir för högt då limitern tar bort höga volymer. Det är precis vad en limiter gör. Den tar bort allt över

en viss gräns så volymen inte går över. Då får man ljudförlust som oftast inte är önskad och det skadar de höga frekvenserna väldigt mkt.

Bättre du tar det på compressor det du vill fixa så du får det rätt med attack och release.

Problemet mellan olika högtalare och enheter som du beskriver har jag haft. Det är ett mixningsproblem.

Det är viktigt att veta när man mixar att du tänker på att alla olika typ av högtalare/hörlurar

kan spela olika frekvenser, sen kan dina högtalare ha olika starkt ljud på olika band i frekvensen och därför upplevas olika.

Dvs mobiler/laptops kanske har som lägst 200-400 hz och mobiler brukar ha väldigt starka toner på höga frekvens.

Om du vill ha dina låtar anpassat till så många enheter som möjligt är det viktigt du kontroll lyssnar mellan olika enheter om du

inte har kontroll på frekvenserna och lära dig ungefär hur de ska se ut. Jag har sett nybörjar tutorials där de lär ut att du ska skala bort allt

på mitten ned till 200 hz och upp för att skapa utrymme. Men när jag lyssnat på mobil så saknas kicken för att den är borta i frekvens området där kicken slår. I dansmusik ska kicken oftast inte uppoffras för det är den som ska ta plats. Det är därför man sidechainar baser oftast som ovan skrev längre upp.

Mono och stereo högtalare, mobiler, stereo, hifi, affärer, laptop mm.

Det finns stereo och mono. Lyssnar du i mono och märker att du har ljudförlust.

Phasing kan du använda för skapa en karaktär på din melodi. Men phasing kan även uppstå

när du mixat stereo. Det är vänster ljud är förskjuten mot höger och när de slås ihop i mono slår de ut varandra

och ljudet låter lägre eller inte alls beroende på hur mkt phase canceling som uppstår. dvs höger ljudkurva går upp när vänster går ned. Den ena

sidan är förskjuten så ljudkurvan går olika. Så när du mixar stereo kontroll lyssna i mono så detta inte uppstår så det låter bra på mono också 🙂

Fl studio kan göra detta,v et inte hur mkt du vet 🙂 MEn kan säga så mkt. resten får du fråga om du undrar mer

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

https://soundcloud.com/ronnyedm/phasing

Här är ett klipp som jag gjorde nu i morse rolig som jag är. Men där kan du höra hur detaljer försvinner när för mycket phasing uppstår.

Först har jag satt mkt reverb med stereo breddning på klantigt sätt bara för jag ville skapa phasing.

När vi slår på mono försvinner mycket detaljer.

sen har jag stereo utan att mkt phasing pågår. Sedan mono exempel och hör skillnaden är inte lika stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde jag jobba med layrandet också eller menar du att det låter bra? 🙂

Ok, är lite otydlig inser jag, den kommentaren hamnade fel när jag skulle lägga till videoklippen ser jag...

Jag har haft en del privatelever i Cubase under åren, och min erfarenhet är att alla förr eller senare börjar fundera en hel del över vilka inställningar de skall ha för eq, kompressor mm på enskilda kanaler. När jag då frågat vad det är de vill åstadkomma, eller vad det är de saknar, så är det typ att få till ett bättre, rikare, eller fetare ljud.

Vad jag då brukar göra är att be dem nämna några tracks som de tycker låter bra och lyssna på dem.

För att uppnå många av de leads, men även basar och pads, man hör inom House och elektronisk dancemusik idag så handlar det mycket om layering. Har man väl en bra melodi, hook etc, så anser jag att layering är den enskilt viktigaste faktorn för att lyfta ett track till nya höjder. Effekter och plugins används för diverse "justeringar", men med layering tar man istället stora kliv.

Jag tror alltså inte att du använt så mycket av den biten på ditt track ovan, och jag tror att det skulle kunna lyfta din mix ännu mer. Jag gillar melodin, men personligen hade jag experimenterat mer med layering. Det är ju ett kapitel i sig. Det handlar om att kombinera exempelvis 2-3 snarlika, men ändå olika, ljud.

Googlade lite och hittade den här:

http://www.musicradar.com/tuition/tech/how-to-create-wider-and-deeper-basslines-with-synth-layering-586735

Det handlar ju om bas, men poängen är att tänka på att varje ljud skall fylla en viss funktion. Något ljud har mycket stereo, ett annat ligger främst i mitten, något ligger i det höga registret, ett annat lägre, något har mycket attack etc etc.

Jag har sett en hel del arrangemang i diverse DAWs med åren, och jag har sett allt ifrån 1 till 7! layers för att erhålla bra leads i genren som din låt representerar. Personligen brukar jag satsa på c:a 3 olika. Gärna från olika syntar också.

Se bara till att först stänga av delay och reverb på varje ljud, annars blir det bara grötigt igen. Skicka alla syntarna som du layrat med till en egen buss eller group channel, komprimera en smula för att hålla ihop det hela och lägg sedan till effekterna där (eller skicka till sends om du har det upplägget).

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Ok, är lite otydlig inser jag, den kommentaren hamnade fel när jag skulle lägga till videoklippen ser jag...

Jag har haft en del privatelever i Cubase under åren, och min erfarenhet är att alla förr eller senare börjar fundera en hel del över vilka inställningar de skall ha för eq, kompressor mm på enskilda kanaler. När jag då frågat vad det är de vill åstadkomma, eller vad det är de saknar, så är det typ att få till ett bättre, rikare, eller fetare ljud.

Vad jag då brukar göra är att be dem nämna några tracks som de tycker låter bra och lyssna på dem.

För att uppnå många av de leads, men även basar och pads, man hör inom House och elektronisk dancemusik idag så handlar det mycket om layering. Har man väl en bra melodi, hook etc, så anser jag att layering är den enskilt viktigaste faktorn för att lyfta ett track till nya höjder. Effekter och plugins används för diverse "justeringar", men med layering tar man istället stora kliv.

Jag tror alltså inte att du använt så mycket av den biten på ditt track ovan, och jag tror att det skulle kunna lyfta din mix ännu mer. Jag gillar melodin, men personligen hade jag experimenterat mer med layering. Det är ju ett kapitel i sig. Det handlar om att kombinera exempelvis 2-3 snarlika, men ändå olika, ljud.

Googlade lite och hittade den här:

http://www.musicrada...layering-586735

Det handlar ju om bas, men poängen är att tänka på att varje ljud skall fylla en viss funktion. Något ljud har mycket stereo, ett annat ligger främst i mitten, något ligger i det höga registret, ett annat lägre, något har mycket attack etc etc.

Jag har sett en hel del arrangemang i diverse DAWs med åren, och jag har sett allt ifrån 1 till 7! layers för att erhålla bra leads i genren som din låt representerar. Personligen brukar jag satsa på c:a 3 olika. Gärna från olika syntar också.

Se bara till att först stänga av delay och reverb på varje ljud, annars blir det bara grötigt igen. Skicka alla syntarna som du layrat med till en egen buss eller group channel, komprimera en smula för att hålla ihop det hela och lägg sedan till effekterna där (eller skicka till sends om du har det upplägget).

Vet du inte kommenterade om mig. Men tack för svaret. Jag lärde mig något nytt även om jag haft tanke på det att sända allt till en bus och köra reverb där samt sidechain etc. Men har aldrig satt mig in i detta. Ska läsa igenom artikeln och kolla nicky romero. Svaret var inte för mig men shyst svar! Lärde mig lite! Får inte nog 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror alltså inte att du använt så mycket av den biten på ditt track ovan, och jag tror att det skulle kunna lyfta din mix ännu mer. Jag gillar melodin, men personligen hade jag experimenterat mer med layering. Det är ju ett kapitel i sig. Det handlar om att kombinera exempelvis 2-3 snarlika, men ändå olika, ljud.

precis, har använt mig av en synth med fyra oscillatorer till leaden, ska tänka på det!

och tack så mycket ronny, roligt att höra 😄

Redigerat av Samuel Håkansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...