Jump to content
Annons

Tips att göra med sina NYA låtar?!


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons

ja som helst okänd är det väl sällsynt att skivbolag plockar upp någon eller att någon faktiskt vill köpa din musik. lägg upp den gratis online, marknadsför så mycket du bara kan och fortsätt skriva musik.

du kan även försöka komma i kontakt med olika DJar, kanske lite up-and-comings. be dem spela dina låtar osv. andordna en fet fest där din musik spelas till stor del kan du ju också göra. men ja nu funderar jag bara lite, och tänka kan du göra själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju släppa din musik själv idag och få "world wide distribution" utan problem. Skaffa ett konto på någon aggregator-tjänst (själv använder jag Ubetoo.com, men det finns så klart andra) och ladda upp låtarna. Lägg även upp dom på t ex Soundcloud och YouTube.

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar i DJ-världen, om skivor recenseras och så? Men ett vanligt sätt att försöka sprida sin musik är ju att googla på liknande artister, se vilka bloggar, radiokanaler, tidningar, ezines och annat som skriver om dom, och sen själv skicka sin musik dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju släppa din musik själv idag och få "world wide distribution" utan problem. Skaffa ett konto på någon aggregator-tjänst (själv använder jag Ubetoo.com, men det finns så klart andra) och ladda upp låtarna. Lägg även upp dom på t ex Soundcloud och YouTube.

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar i DJ-världen, om skivor recenseras och så? Men ett vanligt sätt att försöka sprida sin musik är ju att googla på liknande artister, se vilka bloggar, radiokanaler, tidningar, ezines och annat som skriver om dom, och sen själv skicka sin musik dit.

Släpps all musik på ubetoo.com? eller vilken sida är bästa för elektronisk musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men det är ju en fördel om man syns på nätet för att bli "känd" eller sprida sin musik.

En egen Facebook-sida kanske du redan har? om inte, skaffa! Där kan du t.ex. promota din sida eller inlägg för att få mer fans osv, en egen hemsida är också att föredra. Ladda upp det på Spotify, http://www.tunecore.com/spotify har 100% royaltys.

Att göra en video på Youtube är ett bra sätt att få ut sina låtar på. Sen kan du ju leta upp massa forum, bloggar osv för att sprida din musik. Skicka iväg låtarna till tidningar och skivbolag är också ett bra sätt. Hör av dig till andra artister eller musiker inom din genre. Det är bara att köra på, go for it! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det en aggregator eller en mellanhand, nån koll på vad dom tar för kalaset?

Jag är osäker på vad skillnaden på en aggregator och mellanhand är i detta fallet.

Men här är deras prislista: http://www.ubetoo.com/faq/what-are-the-prices-and-royalties-for-ubetoo-distribution#.Uszh7Z8RnqA

Link to comment
Dela på andra sajter

Aggregator har kontrakt direkt med spotify (eller dyl) och en mellanhand är ytterligare ett led mellan dig och spotify (vilket borde bli dyrare). Rätta mig gärna om jag har fel här.

Jag vara bara osäker på vad du menade 🙂

Men såvitt jag vet så skickar Ubetoo ut låtarna direkt till Spotify (och de andra anslutna tjänsterna).

Det kostade tydligen en slant dyrare än andra..

Vilka är det som är billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men det är ju en fördel om man syns på nätet för att bli "känd" eller sprida sin musik.

En egen Facebook-sida kanske du redan har? om inte, skaffa! Där kan du t.ex. promota din sida eller inlägg för att få mer fans osv, en egen hemsida är också att föredra. Ladda upp det på Spotify, http://www.tunecore.com/spotify har 100% royaltys.

Att göra en video på Youtube är ett bra sätt att få ut sina låtar på. Sen kan du ju leta upp massa forum, bloggar osv för att sprida din musik. Skicka iväg låtarna till tidningar och skivbolag är också ett bra sätt. Hör av dig till andra artister eller musiker inom din genre. Det är bara att köra på, go for it! 🙂

Tunecore verkar bra. Får man inte 100 % royalties på alla de här sajterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...