Jump to content
Annons

Spela in livetrummor i gympasal?


Adamsvard

Recommended Posts

Hej forumet!

Jag satt och tänkte häromdagen att det verkar vara ett jäkla tjafs att spela in livetrummor. Och det är svårt och dyrt att hitta ett tillräckligt stort rum att spela in i. Då kom jag och tänka på en gympasal där jag brukar lira fotboll med mitt korplag nån gång ibland, vi hyr stället för 25 kronor i timmen. Skulle inte det vara ganska nice att ställa trumsetet i mitten och micka upp det? Kan någon förklara för mig varför detta inte skulle fungera:)

Tack på förhand/ Adam

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst, kan nog bli skitcoolt om låten är rätt (så man har användning av det stora reverbet)! Sätter man upp några plintar runt trumsettet (som ett öppet bås) och lutar tjocka gympamattor emot dessa så kan man nog få lite torrare ljud nära trumsettet. Släng upp ett par rumsmikar och blanda in ambience efter behag!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, kan nog bli skitcoolt om låten är rätt (så man har användning av det stora reverbet)! Sätter man upp några plintar runt trumsettet (som ett öppet bås) och lutar tjocka gympamattor emot dessa så kan man nog få lite torrare ljud nära trumsettet. Släng upp ett par rumsmikar och blanda in ambience efter behag!

Smart!🙂 Nu blir jag sugen på att testa men har tyvärr varken tillgång till akustiskt trumset eller mickar, detta var mest en idé jag tänkte vi på forumet kunde diskutera:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggen "Unveil" från Zynaptiq fungerar förvånansvärt bra de ggr jag själv använt den, men det är lite som att gå över ån efter vatten (på ett vridet sätt) i ovanstående scenario. Bättre att spela in torrare och addera reverb än att plocka bort befintligt om man nu vet med sig att det blir överjävligt mkt som man inte vill ha med.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggen "Unveil" från Zynaptiq fungerar förvånansvärt bra de ggr jag själv använt den, men det är lite som att gå över ån efter vatten (på ett vridet sätt) i ovanstående scenario. Bättre att spela in torrare och addera reverb än att plocka bort befintligt om man nu vet med sig att det blir överjävligt mkt som man inte vill ha med.

Jo helt klart, tanken med gympasalen var väl lite om man ville ha massa rums reverb billigt hehe. Men nu när jag tänker efter var det nog inte en så bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar finfint om hallen låter bra

närmicka trummorna och addera rumsmickar som du sen blandar

som sagt hänger allt på att själva hallen låter bra

Jo jag tycker också att det borde fungera.

Det är inte så att någon har gjort något liknande och vill dela med sig av erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du mickar upp i hallen skulle du kunna kolla med midi-trummor och impuls-reverb om denna typ av reverb skulle funka till låten. Om det funkar har en hel del med reverbtider att göra. En snabb låt t ex skulle kunna bli grötigt. Och andra sidan kanske det är kul att testa, kan vara en kul erfarenhet.

Du kanske ska välja låt som passar till reverbet istället?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du mickar upp i hallen skulle du kunna kolla med midi-trummor och impuls-reverb om denna typ av reverb skulle funka till låten. Om det funkar har en hel del med reverbtider att göra. En snabb låt t ex skulle kunna bli grötigt. Och andra sidan kanske det är kul att testa, kan vara en kul erfarenhet.

Du kanske ska välja låt som passar till reverbet istället?

Som jag nämnde någonstans tidigare i tråden så har jag inte tillgång till varken ett akustiskt set eller mickar. Utan skapade tråden mest som en bas för en diskussion om huruvida detta överhuvudtaget skulle gå att genomföra utan att det skulle låta helt bananas:)

I mitt band spelar vi in med MIDI-trummor men en dröm vore ju helt klart att ha tillgång till ett grymt akustiskt set och kanske tillochmed testa denna idé i någon av våra långsammare låtar precis som du säger, blast beats med sanslöst mycket reverb låter nog inte så kul. Eller så låter det fantastiskt haha.

Tack för allas input hittills.

edit:stavfel

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har spelat in en gång i ett ganska stort Folkets Hus, 8,5 meter takhöjd, vi testade först på den stooora scenen, sen mitt ute på dansgolvet. Men det blev inte bra trumljud... I den lokalen sitter det en hel del akustikdämpning i taket, inte av studioklass, men nåt är det. Den där tror jag "åt upp" diskanten för oss, det blev väldigt dåligt med diskant. Att det blir för långt rumseko är knappast nåt problem med närmickar...

Problem är att man vill hålla på länge o testa mickpositioner osv, det tar tid, sen springer det folk o glor, sen är det antagligen svårt att hitta ett bra ställe att lyssna i oxå... Men kan ni vara där några dar så. Bra lurar räcker långt för att kolla grundljudet på trummorna...

En annan gång spelade jag in en kör plus en flygel i en 1100-tals stenkyrka. Mickade flygeln väldigt nära, men ändå lät det inspelningen som att mickarna var i ena änden av kyrkan och flygeln i den andra. Där var det helt hopplöst.

Från de här små erfarenheterna har jag ådragit mig åsikten att det är bättre att spela in i torra rum o använda burkreverb efter behag sen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...