Jump to content
Annons

Vad exakt färgar en Akai MPC/Sampler på samplen ljudmässigt?


FGF

Recommended Posts

Som beskrivet ovan.

Vad är exakt själva "färgen" eller "skitig-heten" som så många eftersträvar när dom samplar musik?

Om jag tar en låt från ituns och drar in i logic, sen klipper jag upp den, jämt emot om jag sitter med en hårdvara sampler (Ex Akai S950) och samplar låten och sen slänger in den i logic. Vad blir skillnaden på ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte att skillnaden blir nämnvärd. Skitigheten kanske kommer från att man använder distortionseffekter, eller överstyr när man samplar eller så. Sen kan såklart DA'n färga lite.

Du kanske tänker på någon slags bitcrusheffekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att skillnaden blir nämnvärd. Skitigheten kanske kommer från att man använder distortionseffekter, eller överstyr när man samplar eller så. Sen kan såklart DA'n färga lite.

Du kanske tänker på någon slags bitcrusheffekt?

Vad menar du med "överstyr" och DA,n?

Nej jag tänker inte på något speciellt, enbart att jag hör många på forum och liknande säga att dom vill åt "soundet av gamla samplers".. jag vill bara få ett begrepp på det. Det känns onödigt att köpa en gammal sampler bara för att få höra skillnaden.. hehe!

Handlar väl mer om vilket arbetssätt som passar en. Tycker personligen att det är bra mycket mer inspirerande att slica och fixa i Maschine snarare än direkt i Logic.

Av vilken anledning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

soundet av gamla samplers kom nog mest av lägre bit-upplösning och även kanske lägre samplingsfrekvens

låter väl mer lo-fi typ

Jo jag har varit på det spåret, testa att sampla lite med en mjukvara sampler i 8bit, men det lät ju förjävligt och allt ljud skrålade i högtalarna.. Så någon skillnad lär det ju vara just förutom bit-upplösning.

Vad menar du med samplingsfrekvens? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har varit på det spåret, testa att sampla lite med en mjukvara sampler i 8bit, men det lät ju förjävligt och allt ljud skrålade i högtalarna.. Så någon skillnad lär det ju vara just förutom bit-upplösning.

Vad menar du med samplingsfrekvens? 🙂

vissa samplade väl i 32kHz och kanske tom 22050

blir ju egentligen bara mindre högdiskant

jag vet inte om det är nåt att sträva efter

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

S950 och MPC60 var 12 bitars och det skapar ett visst sound. Märks tydligast om man samplar lite svagt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

S950 och MPC60 var 12 bitars och det skapar ett visst sound. Märks tydligast om man samplar lite svagt.

Hur samplar man "svagt" ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör -15 db och nedåt från nollan så händer grejer.

Så du vet inte själv vad du menar med att sampla svagt alltså.. ?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så du vet inte själv vad du menar med att sampla svagt alltså.. ?

Amplitud brukar beskrivas som starkt eller svagt. Frekvens som högt eller lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...