Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ er,

Finns det nÄgot i Cubase 5 som man kan andvÀnda för att redusera eller ta bort puffljud frÄn sÄnginspelning?

Jag har försökt att hitt nÄgot som skulle kunna ha med det att göra,dock utan resultat.

Har försökt att klippa vid puffljudet och dra ner volymen dÀr men det blir inte sÄ bra tycker jag,och ibland sÄ blir det ett litet klick som blir dÀr man har klippt.

Ber ödmjukast om hjÀlp med tips.

MVH

Tonny

Annons
Postat

Skadan Àr vÀl egentligen redan skedd, om puffarna Àr outhÀrdliga. Det man annars kan göra Àr vÀl i princip som du redan varit inne pÄ; Klippa ut puffen, sÀtta EQ, tona, volym etc.

Klicket du hör nÀr du har klippt beror sannolikt pÄ att du har lagt snittet utanför en nollgenomgÄng, d.v.s. VÄgformen mÄste ha ett "nollvÀrde" dÀr du klipper. Zooma in och se till att du klipper dÀr vÄgformen korsar 0-strecket.

NÄgon "smartfunktion" typ fotovÀrldens röda-ögon reduktion kÀnner jag emellertid inte till.

/U

Postat

NÄgra saker man kan göra(om puffljuden kommit in pÄ inspelning)

Ofta ligger puffljuden i lÄga basregister, det gÄr sÄledes att prova sÀtta ett high pass-filter som skÀr bort bas i sÄngspÄret vilket kan hjÀlpa att reducera vissa delar av puffljuden.

Det skulle kunna vara möjligt att ha en multibandskompressor ocksÄ, dÀr du sÀtter en av kompressorerna pÄ ett smalt band dÀr du upplever att puffarna Àr som starkast. PÄ sÄ vis kan du kopmrimera och trycka ned puffljuden.

Om du klipper i inspelningen och vill fÄ bort klippljuden sÄ kan du zooma in pÄ ljudspÄret och lÀgga en kort fade i slutet pÄ spÄret innan klippet och i början pÄ spÄret efter.

Ett reverb kommer förstÀrka ljudet av puffarna sÄ om du orkar kan det vara bra att automatisera senden till reverbet dÀr för att ytterligare reducera puffljuden

Ett puffskydd till micken Ă€r dock det enklaste sĂ€ttet att i fortsĂ€ttningen undvika missljud i inspelningen 😉

Postat (redigerat)

Precis! skaffa elefant-pessar, ett absolut mÄste!

Ingen sÄn dÀr affro-frille puffskydd, hel kasst.

Om skadan redan Àr skedd :

1. Spela in pÄ nytt med puff-skydd (om du kan/orkar/vill)

2. EQ: Det mesta av puffljudet ligger under 100z sÄ low-cutta ordentligt, pröva med olka cut-off frekvens för bÀsta möjliga kompromiss.

Redigerat av laban1
Postat

Jag brukar automatisera upp högpassfiltret pÄ valfri EQ till 2-300 hz dÀr puffarna förekommer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.