Jump to content
Annons

Line6 Variax


Hitmanslim

Recommended Posts

Annons

Jag har en 600. Ljuden är samma på alla modeller, tror även på senaste. Byggkvaliten lite olika för olika modeller. Tycker 600 har just hals (enligt mig). Du hittar en hel del ljudklipp på youtube, även på Line6.com även om jag har känslan att dessa inte är lika ärliga. Använder den främst till mobila inspelningar demos, när jag är på resande fot. Då kan jag både få elgitarr och hyfsad akustisk.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv tre stycken Variax 500, som har samma elektronik som Variax 700, precis som 300 och 600 har samma. Ljudet på 300/600, 500/700 ska vara identiska. Jag hör ingen skillnad på tex Les Paul-simuleringen och en äkta. Vi har gjort en del blindtester.

Det går att fixa till egna ljud. Jag gjorde en användbar elbas.

Jag spelar oftare på Variax än Les Paul eller PRS. Mest pga alla ljudvarianter.

De senaste Variaxerna har jag ingen erfarenhet av.

Jag tänkte sälja nån av dom så småningom, så om du har vägarna förbi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla!

Jag funderar på inköp av en Variax.

Ni som har erfarenhet av denna gitarr, hur är den?

Ljudkvalitet, kvalitet på hårdvaran?

Är det någon större skillnad på de olika modellerna 600, 700 och den senaste?

Köpte en James Tyler Variax JTV-89 för 2 månader sedan och har egentligen inget negativt att säga om den, speciellt då den knappt kostar 6000:-

Spelkänslan är bra, kvalitetsmässigt känns den bra, halsprofilen på den här modellen liknar Ibanez/Jackson/Charvel vilket jag gillar, dock finns det ju två modeller till med annorlunda kropp och halsprofiler.

Har testat en tidigare modell (tror det var den första 500:an då det var kanske 9-10 år sedan) och redan då var jag förvånad över att den faktiskt lät riktigt bra, men eftersom tekniken har utvecklats och förfinats och algoritmerna förbättrats, så vad jag har läst av de som jämfört nya och gamla är att de låter ännu bättre nu.

Själva tekniken är fantastisk tycker jag, att ha 29 instrument i ett (inräknat de passiva mickarna i en JTV), att ha en hel uppsjö av olika stämningar och att kunna stämma om hela gitarren bara genom att vrida lite på ett vred och att sedan ha möjligheten att själv experimentera fram gitarrmodeller som egentligen inte finns, genom att använda medföljande mjukvara gör möjligheterna nästan oändliga. Nu har jag själv ingen av de gitarrmodeller som simuleras, så jag kan aldrig göra ett A/B-test men det spelar mindre roll om det låter 100% som en Tele/Strata/Les Paul/Rickenbacker/Martin o.s.v., det är möjligheten att ha ljudpaletten som är det viktigaste för mej (och att kunna lägga akustisk gitarr mitt i natten utan att väcka alla grannar).

Link to comment
Dela på andra sajter

..men eftersom tekniken har utvecklats och förfinats och algoritmerna förbättrats, så vad jag har läst av de som jämfört nya och gamla är att de låter ännu bättre nu.

Är du säker på det? När jag lyssnat på demos så låter det verkligen lika, tror du inte det är ett marknadsföringstrick om du har läst detta ngnstans?

Nu har jag själv ingen av de gitarrmodeller som simuleras, så jag kan aldrig göra ett A/B-test men det spelar mindre roll om det låter 100% som en Tele/Strata/Les Paul/Rickenbacker/Martin o.s.v., det är möjligheten att ha ljudpaletten som är det viktigaste för mej (och att kunna lägga akustisk gitarr mitt i natten utan att väcka alla grannar).

Har tyvärr inte gjort ett A/B-test, det skulle man faktiskt göra, men av ngn anledning blir det inte av.

Akustisk gitarr mitt i natten - ett stort plus ! 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på det? När jag lyssnat på demos så låter det verkligen lika, tror du inte det är ett marknadsföringstrick om du har läst detta ngnstans?

Har tyvärr inte gjort ett A/B-test, det skulle man faktiskt göra, men av ngn anledning blir det inte av.

Akustisk gitarr mitt i natten - ett stort plus ! 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=hBo4iOVWKKQ

Det kan man ju tro, men de förbättrar kontinuerligt algoritmerna, allra senaste firmware-versionerna ska det vara betydande skillnader mot förra. Det var en större uppdatering som inte inkluderar de äldre utdaterade Variax-versionerna eftersom det finns skillnader mot de nyare JTV-versionerna.

Jag köpte min JTV veckan efter senaste firmware-updateringen och gjorde den direkt när jag packat upp gitarren, men efter vad jag läst på Line6's forum så hade jag gärna provat före och efter, för vad många andra på det forumet nämner var det betydande skillnader i ljudet, speciellt nämnt är skillnaden på Fender Stratan och även de akustiska modellerna plus andra saker som att ändra individuell stämning på var sträng på de 12-strängade modellerna och inblandning av de passiva mickarna (som inte finns på de gamla 3,5,6 eller 700-modellerna) t.ex. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man ju tro, men de förbättrar kontinuerligt algoritmerna, allra senaste firmware-versionerna ska det vara betydande skillnader mot förra. Det var en större uppdatering som inte inkluderar de äldre utdaterade Variax-versionerna eftersom det finns skillnader mot de nyare JTV-versionerna.

Jag köpte min JTV veckan efter senaste firmware-updateringen och gjorde den direkt när jag packat upp gitarren, men efter vad jag läst på Line6's forum så hade jag gärna provat före och efter, för vad många andra på det forumet nämner var det betydande skillnader i ljudet, speciellt nämnt är skillnaden på Fender Stratan och även de akustiska modellerna plus andra saker som att ändra individuell stämning på var sträng på de 12-strängade modellerna och inblandning av de passiva mickarna (som inte finns på de gamla 3,5,6 eller 700-modellerna) t.ex. 🙂

Vet du ungefär när firware uppdatering kom för 600 etc modellerna, hört nåt om detta? Vad behöver man för en Fw uppdatering, workbench?

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt fina ljud. 12-strängsljuden var ju nästan bättre än riktiga.

Jag tyckte dom lät bättre när jag använde dom i början! Trodde att jag skulle slippa att köpa 12-strängad. Det gjorde jag inte. Men i en tjock mix funkar dom säkert bra, inte i en finstämd ballad. I en demo kan det dock vara acceptabelt även här, särskilt om man lägger på fler Variax gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Variax 500. Väldigt bra ljud. Jag har gjort blindtest och hör liten skillnad. Vilken gitarr som är vilken vet jag inte, men en liten ljudskillnad upplever jag.

Hårdvaran känns lite billigare och mer "plastig" än t.ex. en American Standard strata. Har spelat en del variax på sistone, så jag har vant mig, så den känns bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du ungefär när firware uppdatering kom för 600 etc modellerna, hört nåt om detta? Vad behöver man för en Fw uppdatering, workbench?

Nej, vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till med de lite äldre modellerna och exakt upp till vilken firmware-version det finns, då det är de som är för JTV som jag har kollat efter.

Men det man behöver är antingen en tillräckligt ny POD med Variax anslutning och som man kan ansluta med USB till datorn eller ansluta med den lilla box för Variax-->USB som följer med gitarren och sedan Line6 Monkey. Kopplar upp gitarren mot datorn och kör Monkey så kollar den vilken firmware man har och vad som finns att uppgradera till, vilket var riktigt enkelt tycker jag. Bara att se till att man har nyladdat batteri så att det inte dör under tiden för då kan det kanske strula till sej. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har du 3 Variax, ljuden är ju samma?

Vi gitarrister har en förmåga att köpa på oss gitarrer i onödan. Tänkte att man skulle ha en hemma och en i Universals studior i Stockholm, och en i deras LA-baserade studio. Men dom hörde aldrig av sig. Så jag tänker: "Låt dom vänta!"

(...Efterssom det visade sig att jag spelade mest på Variaxen trots PRS och Les Paul så blev det så att jag köpte ett par till. Funderade på att sälja PRS/LP, men dom hamnade längst in i en garderob istället. Jag är väl inte så märkesfixerad av mig, antar jag.)

Jag tänkte sälja nån av dom så småningom, så om du har vägarna förbi....

---Vilken prisklass?

Jag har en metallic-röd för 3000kr. Jag har "basen" inprogrammerad på en av användarplatserna, och några gitarr-bas-hybrider (E/A-strängarna en oktav lägre). Jag kör alltid med strömmatning-aldrig batteri. Strömtrafon är inte original - men den funkar utmärkt. Gitarren har en koppling bakom en lucka för 9V batteri om man inte vill köra med trafo. Det medföljer även en löstagbar batteridosa om man vill köra med 6 st 1,5V batterier istället för ett 9V batteri, men som jag aldrig använder. Den har lite ärg på polerna, men en ny sådan kostar ett par tior på Clas/Kjell om den inte funkar.

Sedan en sunburst som jag tar en femhundring mer för då jag föredrar denna färg, även om metallicfärgen i sig är väldigt snygg. Så 3500kr. Ingen bas på denna dock.

Det medföljer Planetwaves stereo-sladd för kombinerad strömmatning och ljud som man kopplar mellan gitarren och den medföljande fotpedalen med två utgångar och ingång för vägg-ström från trafon. En riktigt bra gitarrväska, ej hardcase, medföljer också. Manual finns i länken nedan.

Info och bilder finns här:

http://line6.com/legacy/variax500

Du är välkommen att komma förbi och prova.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de satte dit tre strata singelcoil-atrapper skulle de kanske sälja fler? Nu ser det lite tunt ut på nåt vis.

JTV-gitarrerna (James Tyler Variax) har vanliga passiva mickar, precis som vilken gitarr som helst och är som vilken gitarr som helst. JTV-69 (strata-modellen) finns som antingen H-S-S eller S-S-S, det är bara de gamla som inte hade några passiva mickar alls (och ser skumma ut, tycker jag själv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de satte dit tre strata singelcoil-atrapper skulle de kanske sälja fler? Nu ser det lite tunt ut på nåt vis.

Det kan jag hålla med dig i på 600 och dom "gamla" modellerna. Däremot tycker jag att 600 är ett bra bygge så den får nog stanna, det finns ingen gitarr i min arsenal som gör samma grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag hålla med dig i på 600 och dom "gamla" modellerna. Däremot tycker jag att 600 är ett bra bygge så den får nog stanna, det finns ingen gitarr i min arsenal som gör samma grej.

Sunburst 500 ser inte lika naken ut.

Minst en Variax 500 kommer jag behålla av samma anledning som laban1s.

Här är förresten ett ljudklipp när jag spelar (och sjunger/väsnas) med akustiskt Variax-ljud (Notera: ljud från Variax 500 elgitarrs-varianten, då det även finns "akustiska" Variaxer):

http://www.youtube.com/watch?v=uISPAVijWHM

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Variax Acoustic 700 gamla modellen är inte så dum, gillar den skarpt, men efter att ha lyssnat på a-b testen blir jag ju sugen på att köpa en modernare modell.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ändå sugen på att uppgradera någon gång i en avlägsen framtid när pengar finns över. Får vara nöjd med variax acoustic så länge :-)

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...