Jump to content
Annons

Att tänka på inför ominstallation av studio-PC


Halkbi

Recommended Posts

Så var jag då slutligen där. Systemdisken är full av skit efter snart 2½ års användning (Win7 x64 på en SSD på bara 60Gb, så det är egentligen inte så konstigt.) Innan den senaste inspelningssessionen så hade jag 10Gb ledigt, men nu har det krympt ner till endast 1,5Gb. Orsaken till detta visar sig inte i mjukvaran SpaceSniffer och inte heller diskrensningen gör någon hjälplig nytta. Dags att formattera med andra ord.

Jag tänkte därför kolla vad det finns för fallgropar man bör undvika vid ominstallation av en studiomaskin. Drivrutiner och sådant är ju en baggis att hålla koll på, men jag tänkte mer på specifika saker som pluggar, presets och dylikt. Känns som om att det är bättre att vara onödigt försiktig än att lita på att allt bara ska funka. Alla tips mottages. Är mitt uppe i redigeringen och mixningen av ett album, så det vore skönt om det kunde gå så smärtfritt som möjligt. Kör Reaper för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur lyckas man inte fylla ut en 60gb hårddisk på över två år? 🤪

EDIT: Iförsig, nu jämförde jag med min inspelningshastighet och mängd... Vilket inte är direkt normalt

Läs igen; systemdisk 😉 Vid sidan av den har jag en annan disk som huserar samplingsbibliotek och inspelningsprojekt (ej optimalt, men funkar för mig då jag inte kör med så mycket samplingar) samt en tredje där all övrig lagring sker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...