Jump to content
Annons

Trumljud, testinspelning, Fjärde försöket, sågningar o kommentarer önskvärda!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Du har nått missljud i golvpukan. Den surrar till när du slår lite hårdare. Låter som att nån hardware skramlar. Bzzzz. Om jag får gissa så skulle jag säga att det är fästet för pukbenet som skramlar. Annars nån stämskruv som saknas? Nått skräp som skramlar inuti? Kan även vara hela pukan som vandrar lite av vibrationerna. Testa isåfall att ställa den på en mjuk matta (dock förändras ljudet rätt mycket av det då du dödar en del av reflektionen under som annars spelar i underskinnet, oftast till det bättre dock). En annan möjlighet är att pukan nuddar baskaggen eller cymbalstativet (isåfall bara att flytta en cm).

Annars låter det bra tycker jag! Skönt baskaggeljud! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade inget löst eller skräp, när jag bytte skinn nyss passade jag på att dra åt alla invändiga skruvar. Det enda jag kan komma på som rasslat är stämnyckeln som satt på en stämskruv. Nu har jag ändå stämt upp både slag o underskinnet lite tror golvpuksoljudet satt mest i skinnen...

img-2949.JPG

Nu har jag dribblat med avstånden på de lågflygande sido-OHna o fått till det riktigt bra tycker jag. Märkligt vilket baskaggetryck det är om man lyssnar enbart genom de två omni sE4400a sido-OHna, kan tänka mig att det mkt väl skulle passa till jazzinspelningar.

TLM49 hade jag som rumsmick kanske bara två meter framför setet förut, nu flyttade jag in den som ensamt överhäng, den ger lite mindre av cymbalerna än de två på sidorna...

Nu känner jag mig mogen att försöka spena in nåt med en riktig trummis o med fler instrument. Normala trummisar får väl fel om de ska hålla på att testa o flytta mickar några cm i taget i det oändliga, därför är det väl bra att joxa själv så långt det går även om man spelar taffligt.

Nu tycker jag riden pingar på på riktigt snyggt som jag gillar det. Den här trumbussen är mindre komprimerad än den förra så den låter väl mindre fet pga det...

Vitsen med omni lågflygande sido-OH: vore micken vid golvpukan cardioid skulle pukan låta bra, lika avståndsmickningen av virveln. Men riden som sitter off axis skulle bli dov, och crashen ännu dovare. Nu får jag avstånden som jag vill, pukan närmast micket, riden på dubbla det avståndet, och crashen längre ifrån ändå. Med normala OH ovanför setet kommer ju crasharna närmast hur man än gör, nåt som blivit svår, eller omöjligskruvat i mixen. Det krångliga för mig har varit den vänstra sido OH (den syns dåligt men är tv om den kastade sångpärmen) men nu har jag hittat en bra spot där alla avstånd till allt stämmer på cm med golvpuks-OH.

Dropboxlänk:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumtest%204%20130929.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Och när trummisen kommer och flyttar allt för att avstånden skall passa honom........? 😉

Han får ge fan i att flytta för mycket. Mindre flyttningar kan man följa efter med mickarna. Men tillkommer det fler pukor o många fler cymbaler då blir det nog omöjligt att få ihop det här lilla konceptet. Som tyr är gillar alla de trummisar jag känner att spela på såna här Charlie Watts-style set.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumtest%204%20130929.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

det är nog snarare närmickning än OH

over head ...

inte huvet under armen

img-2949.JPG

hade du testat att micka rakt ovanifrån bägge pukorna på samma höjd 100-150cm och riktat rakt ner?

Ja jag har gjort det flera ggr, o utan närmickar på pukorna blir det lite pukor o för mycket cymbaler, särskilt crasharna om trummisen vill ha dem lite högre.

I det sista ljudklippet nu, det är nr 4 (glömt o ändra i rubriken) så har jag även TLM49 med ovanför trummorna som en normal mono OH. Tog bort den som rumsmick o satt den som OH i stället Så de två nedre sido-OH eller vad man ska kalla dem ger aningen starkjare ljud än överhängsmicken, men den är med oxå,

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumtest%204%20130929.wav

Det är sånt tryck i baskaggen att den låter nästan för mycket i bara sido OH och överhänget...

Link to comment
Dela på andra sajter

hade du testat att micka rakt ovanifrån bägge pukorna på samma höjd 100-150cm och riktat rakt ner?

Blir det inte "skev" ljudbild då? Jag menar, virveln hamnar inte i mitten (och kanske inte baskaggen heller)?

Eller är det tänkt att man skall justera det volym-/panoreringsmässigt?

Eller helt enkelt att man låter virveln vara ligga utanför centrum......

Edit: Ordval....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte "skev" ljudbild då? Jag menar, virveln hamnar inte i mitten (och kanske inte baskaggen heller)?

bra fråga

men titta på bilden ovan

om man har en mick över varje puka får du faktiskt en centrumlinje som går rakt igenom virveln och sen igenom baskaggen

det är när man mickar vinkelrätt mot baskaggen som det kan bli förskjutningar av virveln (så som skissen ännu mer ovan)

Link to comment
Dela på andra sajter

bra fråga

men titta på bilden ovan

om man har en mick över varje puka får du faktiskt en centrumlinje som går rakt igenom virveln och sen igenom baskaggen

det är när man mickar vinkelrätt mot baskaggen som det kan bli förskjutningar av virveln (så som skissen ännu mer ovan)

Helt rätt. Det påminner om bilden från SAE-college där man, precis som du skriver, skapar en centrumlinje genom virvel/baskagge (och ev. mitthängpuka om 2 hängpukor).

Skulle egentligen ha svarat förut såklart, men mina frågor baserade sig egentligen på din tidigare bild du föreslog till Nilsson; //forum.studio.se/index.php/topic/102845-trumljud-testinspelning-fjaerde-foersoeket-sagningar-o-kommentarer-oenskvaerda/page__st__30#entry1503137

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag gör så får jag centrumlinjen mitt emellan sido-omniarna...

Samma avstånd från vänster mick till hihaten som höger mick till riden. Samma avstånd även till var sin puka. Både virvel o kagge har samma avstånd till mickarna.

Jag tycker sista testet blev riktigt bra. Nu behöver jag en trummis o övriga instrument för att göra de sista justeringarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

men mina frågor baserade sig egentligen på din tidigare bild du föreslog till Nilsson; http://forum.studio....30#entry1503137

japp å då stämmer det som du säger 🙂

men om man inte mickar för nära så blir det ganska liten avvikelse från mitten - särskilt om man kombinerar med närmick på virvel och baskagge som man pannar i mitten

Link to comment
Dela på andra sajter

japp å då stämmer det som du säger 🙂

men om man inte mickar för nära så blir det ganska liten avvikelse från mitten - särskilt om man kombinerar med närmick på virvel och baskagge som man pannar i mitten

Jo, det stämmer nog. 🙂

Hur föredrar du själv att spela in OH?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det stämmer nog. 🙂

Hur föredrar du själv att spela in OH?

ortf

eller tre stormembranare (ej omni) - en ute till vänster in mot mitten, en ute till höger in mot mitten, en i mitten lite mer ovanifrån riktad rakt ner (mot mitten 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ortf

eller tre stormembranare (ej omni) - en ute till vänster in mot mitten, en ute till höger in mot mitten, en i mitten lite mer ovanifrån riktad rakt ner (mot mitten 😛 )

ORTF? Spännande. 🙂

Har för mig att jag provade det för länge sedan, men av någon anledning inte blev nöjd. Kan ju ha varit mitt eget fel i och för sig. 😛

Tack för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag lite snabbt testat mer normal A/B cardiod OH ovanför häng resp golvpukan. Ev får jag lite större stereobild så, men en grej gillar jag inte, och det blir samma sak hur jag än mickar, riden hamnar för mycket i mitten, medans hihaten hamnar liksom rätt, lagom mycket till vänster, precis som jag vill ha det. Nåt tips som får ut riden mer till höger??

Kanske ORTF med mickarna i hypercardiod, de har ju även den möjligheten? O rikta mickarna mot gränslandet ride/golvpuka, resp hihat/hängpuka?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

nja

tycker det ger lite roligare stereobredd än x/y bara

Behövs det någon kompensering i placering för att få virveln i mitten, eller placerar du bara rakt ovanför?

Var "brukar" man egentligen placera OH i tex X/Y eller ORTF; rakt ovanför mitten av setet, eller rakt ovanför centrum av baskagge/hängpukor?

Det jag blir lite "irriterad" över är att jag inte får tillräckligt bred stereobild för att få vänster/centrum/höger med pukorna....

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs det någon kompensering i placering för att få virveln i mitten, eller placerar du bara rakt ovanför?

Var "brukar" man egentligen placera OH i tex X/Y eller ORTF; rakt ovanför mitten av setet, eller rakt ovanför centrum av baskagge/hängpukor?

Det jag blir lite "irriterad" över är att jag inte får tillräckligt bred stereobild för att få vänster/centrum/höger med pukorna....

Med ortf har jsg snvänt en kort skena till mickarna, o sen tippat ikull mickparet lite fär att få virveln i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs det någon kompensering i placering för att få virveln i mitten, eller placerar du bara rakt ovanför?

Var "brukar" man egentligen placera OH i tex X/Y eller ORTF; rakt ovanför mitten av setet, eller rakt ovanför centrum av baskagge/hängpukor?

Det jag blir lite "irriterad" över är att jag inte får tillräckligt bred stereobild för att få vänster/centrum/höger med pukorna....

generellt så blir det mindre bredd ju högre upp du sätter mickparet

ortf ger ju större bredd än x/y så den kan man sätta en bit upp - jag tänker ofta att det jag hör själv från en viss position hyggligt avspeglas med just ortf

ett bra tips är faktiskt att sätta den bakom trummisen över huvet riktad framåt mot pukor/cymbaler

annars är nog rätt vanligt att placera det rakt ovanifrån i mitten

550px-ORTF_compared_to_NOS.svg.png

det ska vara 110grader mellan mickarna också - inte 90 som en del skisser visar

440px-ORTF-Stereo.svg.png

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där med 110 grader och 17cm har jag för mig att jag läst om.

Skall testa igen och micka upp bakom trummisen.

Tack för ritningar och förslag. 🙂

NOS är något jag missat, tror jag. När/hur/varför används det?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där med 110 grader och 17cm har jag för mig att jag läst om.

Skall testa igen och micka upp bakom trummisen.

Tack för ritningar och förslag. 🙂

NOS är något jag missat, tror jag. När/hur/varför används det?

jag har för mig att det bara är två lite olika sätt att uppnå ungefär samma sak - vinkeln i NOS är mindre medan avståndet större och tvärtom i ORTF

edit: tar bort länken då jag såg att dom inte hade full koll på xy

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...