Jump to content
Annons

The salt & pepper method


Terror

Recommended Posts

Det är jävligt simpelt att komma igång Nilsson.

Cubase exempelvis, det enda knöliga för en nybörjare kan vara att ställa in in/utgångar för ljudkortet, men det finns steg-för-steg tutorials för de flesta ljudkorten. Du lägger till spår genom högerklick->"Add Track" där du tydligt kan välja mono eller stereo. Efter detta är det ganska idiotsäkert, du har stora knappar för Play, stop och rec, många pluggar ser ut som hårdvara och du kommer fatta hur du använder dom.

Det finns egentligen ingen anledning att börja med DAW eftersom det du gör nu verkar funka för dig, låter ju bra iallafall. Dock tror jag att du skulle kunna lära dig ett DAW på ett par timmar max om du gav det en chans och kollade några tutorials på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast det är inte så lätt om man inte är van vid datorsystem. VMBR verkar utgå ifrån någon som lärt sig förstå logiken i datorns interface; är man nollställd där så sätter man sig inte i en DAW direkt utan att lära sig grunderna först.. Som att försöka lära sig köra bil själv utan att veta att man styr med ratten, växlar med växelspaken och inte gasar med radions volymratt.

Fast Nilsson verkar ju kunna skriva på forumet fint, så antagligen är han inte så nollställd som han vill låta påskina..

Men däremot så förstår jag inte vitsen med att lära sig ett DAW om man verkligen inte är intresserad av det..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är inte så lätt om man inte är van vid datorsystem. VMBR verkar utgå ifrån någon som lärt sig förstå logiken i datorns interface; är man nollställd där så sätter man sig inte i en DAW direkt utan att lära sig grunderna först.. Som att försöka lära sig köra bil själv utan att veta att man styr med ratten, växlar med växelspaken och inte gasar med radions volymratt.

Jag är övertygad om att man snabbt kan lära sig interfacet om man har en bra grund inom inspelning, det är ju enbart interfacet i sig som är nytt. Det är en helt annan situation om man är totalt grön och måste lära sig vad spår, record, panorering, pluggar osv osv betyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag kan ju inte låta bli att tycka att Her Nilsson kände ett extra behov att jämföra just REAPER med sin porta i sammanhanget, som om det hade en extra betydelse för hans syn på "datamaskiner".

Jag kan ju då säga att när det gäller REAPER, så är det hårdkodat så att play-markören (den som rör sig efter tidsaxeln under playback) hoppar tillbaka till den position man angav som startposition innan man tryckte på play/rec. Detta händer alltså när man trycker på "stop". Vill man att startpositionen automatiskt flyttas till den position där man stoppar playback/inspelning, då trycker man i stället på "paus".

Där slutar inte finesserna. Man kan konfigurera REAPER att när man stoppar en inspelning, så ska programmet trimma tagningen, skapa ett nytt spår, flytta tagningen dit och ange den exakta positionen, skapa ett nytt spår, lägga till valfria effekter med inställningar och till slut sätta sig i REC-stanby-läge, i väntan på att man trycker på "start" ... Och detta kan man tala om för REAPER ska hända när man trycker på [valfri shortcut/tangent här].

Det går att utför mer avancerade funktioner än så. Och det gäller inte bara REAPER.

Kan man göra det med en Pårrta?

Nä.

Inte vill jag racka ner på ditt(?) Reaper, tvärtom verkar det vara bland det bättre o mest lättjobbade. De jag känner som spelar in använder just Reaper eller Cubase, den ena lite bättre studion har både Cubase, och stor 24-kanals Studer rullbandare.

Det vore lite kul att på nån sorts film visa hur smidigt det faktiskt går att jobba med de grejer jag har. Jag har tex koll på alla signalers styrka o ev digitaldist hela tiden utan att behöva växla fönster.

Nåt som jag faktiskt gärna skulle vilja ha, och att lära mig, är nåt mastringsprogram för dator. Allt annat vill jag göra lika som jag gör nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar nästan misstänka att det är mig då syftar på?

Är jag trångsynth om jag tycker det är mer konstnärligt att spela in alla ljud själv från scratch än att använda färdiga ljudbibliotek? Observera att jag bara tycker det för egen del, alla får ju göra hur de vill, och det gör ju alla med.

Trångsynth - 55

Du är inte trångsynt om du vill spela in ljuden själv, men man ska kanske inte räkna ut allt annat än det man själv håller på med heller? Du spelar in dina egna ljud, Aviici grejar med blipp-blopp-ljud men det är förmodligen han som lik föärbannat sitter i en pool i LA med ett glas champagne i handen just nu. Alla sätt att ta sig till ett mål, vad det nu än må vara, fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl skrivit en miljon gånger att alla får göra det de trivs med. Jag "räknar inte ut" andras sätt att leva eller jobba. Men för mig är datorer nåt avskyvärt. Efter två år med Mac fattar jag inte hur man förminskar en bild så det går att lägga ut den här. Vår IMac säger att den inte känner igen IPhonens bildformat. Jag fattar inte vad vitsen är att hålla på med sån idiotskit, jag orkar bara inte. O det finns ju ingen anledning, min Tascam 2488mkll inehåller all datorteknik jag behöver.

Skulle det bli nån sorts lag i universum att man inte fick hålla på med musik om man inte dessutom la ner minst dubbla tiden på datorprogram skulle jag slänga alla gitarrer o trummor åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, han kanske har det...men har HAN spelat in dem tror du? :-)

För vissa är målet målet, för andra är vandringen målet men inget är fel.

Men lägger man ner mer tid på att komma till målet än man behöver pga stolthet eller vad det än må vara så har man förverkat sin rätt att gnälla på att man aldrig lyckas tycker jag.

Nu menar jag rent allmänt bara.

Du är 4 år yngre än farsan Nilsson och han har aldrig ens haft dator...:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte åldern har så mkt att göra med om man trivs bra o funkar med datorer. Många äldre än mig är ju värsta hackers, o en del ungdomar kan knappt ta sig in på Facebook.

Är målet att tjäna pengar är väl mitt tänk fel. Men är pengar allt? Jag har faktiskt alla pengar jag behöver, o hus o fru o bilar osv. Jag kan kosta på mig att leka med musiken o inspelandet som jag vill. Att vara tvungen att tex turnera jämt o ständigt skulle jag tycka var skitjobbigt. Mkt roligare att ha det som hobby, med vissa inkomster. Man kan ju inte bli nån ungdomsstjärna om man inte själv är ungdom heller. Fast jag har faktiskt en hel del yngre fans som alltid kommer när jag spelar här i krokarna, det gör mig rörd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men om du växer upp med datorer så är det ju lättare? Lite så jag menade.

Om målet är att tjäna pengar så gör Aviici rätt och du gör fel antagligen.

Om målet är att alla ljud måste vara inspelade hemma så har du istället vunnit.

Det enklaste är ju dock att ha ett öppet sinne och bara låta alla göra det som passar dem bäst.

Det är lite som med diskussionerna om Samsung mot iPhone, de som har mest att säga om hur dålig iPhone är har ju aldrig ens haft en? Varför bry sig liksom?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alla gör som de vill. Det trevliga ändå för min del är all omtanke o hjälp jag har fått här.

Jag har tom fått datorn fjärrstyrd när jag skulle installera EZ drummer....

Musik idag är väl egentligen inte så mycket annorlunda än innan datorerna? Det är mkt samma typ av ackordsföljder, C Am F G osv. Sättet att spela in på har ju förändrats mycket, men om är det så mkt enklare egentligen? Det bästa är ju att alla kan spela in hemma i köket med lite enkla mojänger.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Marlon Brando? Har aldrig sett nån film med honom. De snuttar jag sett med honom har varit sopskådespeleri. Hellre Humphry Bogsat då. Han hade egen stil, utan samplingar.

Och visst är det mer äkta att spela in alla ljuden helt själv. Att använda färdiga grejer ur samplingsbibliotek är mer eller mindre som karaoke. Det vet nog alla ni andra oxå, innerst inne fast ni aldrig skulle erkänna det. Om jag skulle fota av en Zorntavla o en av Monet, sen klippa ihop det till en egen bild, det vore kanske en kul grej, men inte vore det nåt konstnärligt stordåd av mig. Det är lite konstigt att ingen håller med mig om det här. Helt orginalinspelade ljud är mer orginellt än samplingar, det fattar ju vem som helst.

Karaoke, no, no - 55.

Med ditt resonemang står din musik över min musik.

Du blir inte originell bara för att du skapar ljudet på ett visst sätt.

Jag vill förmedla en känsla och ett uttryck till dom som lyssnar, som helst berör lyssnaren. Vad vill du åstakomma?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är ju dock att ha ett öppet sinne och bara låta alla göra det som passar dem bäst.

Precis! Det gäller att hitta det arbetssätt som man trivs med. Det är då man jobbar bäst, helt enkelt - och det ena är inte mer rätt än det andra (även om ett DAW-system kan ge mer naturtroget ljud än exempelvis bandspelare) - så Nilsson är helt rätt på det med sitt uplägg, precis som jag är helt rätt på det med mitt upplägg där jag bara har preampar och omvandlare utanför datorn.

Han kör ju dessutom med en hårddisk-porta och där sitter en dator i den, med ett väldigt specialiserat operativsystem - så det blir något av en gyllene medelväg i det fallet, kan man säga. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att redigera en hel del i min porta, kopiera o klippa o klistra. Eq-arna är ganska bra i den, kompressorerna är ganska skitdåliga. Preamparna är så bra att jag knappast kan höra skillnad på dem pch de i Mico preampen. Kompressorerna är sämst, reverben är inte så vidare de heller. Till det måste man nog ha utombordare, som tur är så säljs de ju nu beg ofta billigt. Om några år kanske det inte görs några outboard kompressorer mm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en känsla av att .. hm ..

Det finns många musiker/kompositörer som ägnat årtionden av utbildning och övning, likt elit-idrottsmän, för att bli superbra på att göra musik. Men om sånt inte spelar roll, för allt bara handlar om att man gör den musik man gör, och samplingar + DAW kan alstra typ samma sak fast utan övning och direkt ..

.. alla dessa personer som ägnat så mycket tid, då blir ju dom lurade byfånar som wäjstat tid och energi bara? Det är ju inte så att man ägnar så mycket tid, år och energi, uppoffrar så mycket annat gott i livet, för att det är kul i sig liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men om du växer upp med datorer så är det ju lättare? Lite så jag menade.

Om målet är att tjäna pengar så gör Aviici rätt och du gör fel antagligen.

Fast till Aviciis försvar lär han ju älska att göra musik minst lika mycket som alla andra här och det är säkerligen en större drivkraft än pengarna. Kalla mig naiv om ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vill man något så jobbar man ju hårdare för att lyckas tror jag, om man inte är helt omedveten om att man är helt kass kanske? Ibland känns det som man är där själv. Han älskar nog att göra musik men kanske har lite koll på vad folk gillar med och vad som funkar just nu. Först får man rätta sig efter vad som kan vara poppis, även om man provar nåt nytt, sen kan man vara den som andra rättar sig efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en känsla av att .. hm ..

Det finns många musiker/kompositörer som ägnat årtionden av utbildning och övning, likt elit-idrottsmän, för att bli superbra på att göra musik. Men om sånt inte spelar roll, för allt bara handlar om att man gör den musik man gör, och samplingar + DAW kan alstra typ samma sak fast utan övning och direkt ..

.. alla dessa personer som ägnat så mycket tid, då blir ju dom lurade byfånar som wäjstat tid och energi bara? Det är ju inte så att man ägnar så mycket tid, år och energi, uppoffrar så mycket annat gott i livet, för att det är kul i sig liksom.

Så för att folk inte ska förlora år av tid p g a utbildning så ska vi hindra folk från att använda virtuella instrument?

Är du lika engagerad i andra branschfolk som blir ersatta av utländsk billigare arbetskraft eller t ex robotar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en känsla av att .. hm ..

Det finns många musiker/kompositörer som ägnat årtionden av utbildning och övning, likt elit-idrottsmän, för att bli superbra på att göra musik. Men om sånt inte spelar roll, för allt bara handlar om att man gör den musik man gör, och samplingar + DAW kan alstra typ samma sak fast utan övning och direkt ..

.. alla dessa personer som ägnat så mycket tid, då blir ju dom lurade byfånar som wäjstat tid och energi bara? Det är ju inte så att man ägnar så mycket tid, år och energi, uppoffrar så mycket annat gott i livet, för att det är kul i sig liksom.

Fortfarande så innebär inte ljudbibliotek att man inte behöver vara kreativ och skapa musiken själv, utan de är ett hjälpmedel som gör att man kan spela alla instrument själv, istället för att hyra in musiker. Att sedan bli duktig på att spela på ett sätt som gör att det låter naturligt, är en annan femma - och det kan nog ta nästan lika lång tid som det tar för instrumentalisterna att lära sig spela sitt instrument - eller kanske inte riktigt, eftersom man ju slipper ifrån nybörjarstegen när man lär sig få fram snygga toner öht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde visst svara här ..

Så för att folk inte ska förlora år av tid p g a utbildning så ska vi hindra folk från att använda virtuella instrument?

Hm. Så då börjar det ses som det ändå, folk som övar och tränar, eller lär sig instrument bara, är lite lurade. Musikhögskolan kan man spara in på .. Tiderna förändras. 😕

".. och samplingar + DAW kan alstra typ samma sak fast utan övning och direkt .."

Hur då alstra?

för att du har Word med inbyggt synonymlexikon innebär det inte att du kan skriva en roman som är läsvärd. Skilj på redskap, kunskap och innehåll

” .. samplingar + DAW kan alstra typ samma sak fast utan övning och direkt”, var inte min inställning. 🙂 Det är vad som utropats tidigare i tråden; att varför ska man lära sig musik när verktyg gör det åt en. Att det spelar ingen roll hur man bär sig åt, så länge man får fram ett resultat.

Samplingar plus DAW alstrar ju i allra högsta grad. Dom använder ju det verkliga utförandet som förlaga. Ju mer ”äkta” och verklighetstrogen imitationen låter, ju svårare det är att höra att det är just imiterande verktyg, desto mer säljer den ju, desto ’bättre’ anses den låta och vara – nästan oavsett vi talar om komposition eller instrumentutförande.

Så, ja .. då blir det ju att folk som övar för att bli bra på musik, dom kan ses lite som naiva som wäjstar sin tid ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vänder på det, får bara de som HAR gått musikplugg göra musik? Då är det bara att sälja grejerna...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en komisk tendens bland några som tror att det är artistens personliga "feeling" som ännu idag skulle vara det som i första hand säljer. Den inställningen avslöjar också vilken dinosaurieart man tillhör ...

De utövande artisternas "feeling" var något musikkonsumenterna var snälla nog att ge en råttas rumpa under perioden 1969-1977. Därefter skapades två läger: anarki och kommersialism. Idag kan varken producenterna eller konsumenterna bry sig ett skit mindre huruvida ett anslag i din låt är gjord med din eller någon annans "feeling".

Jan Guillou är en av de få författarna idag som fortfarande skriver på en "riktig" skrivmaskin. Han säger att det blir mer allvar av arbetet då; han menar att det med datorer blir för lätt att stryka och ändra och att man därför tror att det bara är att leka sig fram. (Känns igen även bland oss musiker, eller hur?) Men säg den läsare som bryr sig huruvida en bok har "lekts fram" eller skrivit på en skrivmaskin vars reservdelar inte längre tillverkas.

Fåfänga artister (däribland jag) får snällt finna sig i att det är lyssnaren som är bossen, inte artisten.

Såvida du inte spelar för bara dig själv och ingen annan – det vill säga prestigelöst. Men i sådant fall hade vi inte varit här, ens på detta forum.

Ta daa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...