Jump to content
Annons

Pedalbord där man kan ladda VST-effekter


JJRockford

Recommended Posts

Några italienare (som jag förstod det) håller på att utveckla ett pedalbord där man kan ladda in VST-effekter. Hyfsat gott om anslutningar gör också att man även ska kunna köra t ex keyboards och sångeffekter via pedalbordet.

http://www.vped.net/index.html

Får se om det några marknaden någon gång?

Har länge gått omkring och undrat när en sådan här produkt ska dyka upp. SM Pro Audio visade ju t ex upp sin "V-pedal" på minst en mässa för flera år sen. Men det projektet verkar helt nedlagt.

Alesis visade upp sin Amp Dock på Namm så sent som förra året. Av den finns inte ett spår på Alesis hemsida.

Någon som vet vad problemet är? Jag menar, rent teknik/prestandamässigt borde det funkat att göra en sådan här produkt för länge sen.

Strul med licenser på något sätt? Eller köpte Roland upp alla patenten och skrotade dom?

Hursomhelst, får se hur det går med vPed. Märklig design, väldigt oitaliensk kan man väl säga 🙂 Dom är ju annars inte direkt kända för att göra avkall på designen, oavsett vilka praktiskt konsekvenser det får. På Alfa Romeo 166 sitter t ex knappen för att öppna bagagelucka inne i handskfacket... 156:an har också en del märkliga saker, t ex knappen för stolsvärmen, som sitter under sätet. Omöjlig att se, man får helt enkelt känna sig fram 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter lite oroväckande? Om det funkar bra så är det kanon, men åtminstonde på datorer så har bra VST ganska mycket latency, och det vore katastrof på en pedal...

Vore grym-sås med Altiverb på pedal though :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite oroväckande? Om det funkar bra så är det kanon, men åtminstonde på datorer så har bra VST ganska mycket latency, och det vore katastrof på en pedal...

Vore grym-sås med Altiverb på pedal though :-)

Såg i ett forum där en representant för vPed svarade på lite frågor. Han sa att latecyn skulle vara under 5 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

DigiTech tog väl fram något liknande (?) i och med sin iPB. Förvisso mot iPad men ändå...

digitech-ipb10-unit.jpg

Vänligen,

CHAE

Jag har sett den. Men fungerar inte den lite annorlunda? Som jag fattade det är det själva pedalbordet som är ljudalstrande. Och att paddan bara används som något slags gränssnitt och eventuellt lagring av presets?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag kanske ngt trög, men vad är skillnaden gentemot Rolands FC300 t.ex - som jag själv har för att blidka de gitarrister som kommer hem till mig och repar. Via MIDI styr de allsköns VST-effekter i realtid under liret.

Är det att alla effekter laddas in och är "native"?

vPed kan du tänka på som en dator med ljudkort, mjukvarupluggar och midifotkontroll i en enda burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som van Caine att latencyn är det som blir det kritiska när du kör realtid.

Det var rätt länge sen nu men var aktivt på en lista där en av utvecklarna till Chameleon (en öppen audio dsp) pratade deras skins, att köra VST och latency. Och det var just latencyn och lite annat som var kruxet i realtid.

Den enda lösning jag kände till innan för externa VST var MUSE Receptor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens prestanda borde det inte vara mer problem med en sådan här lösning jämfört med mer "klassiska" multi-fx-bord från Boss, Line6 o s v.

Dom bör ju vara uppbyggda på precis samma sätt, d v s (lite förenklat) ljudkort, "dator"/OS, effektalgoritmer o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...