Svisse Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Hur ska man veta att man köper en preamp som Àr bÀttre Àn det som finns i ljudkortet man kör i? sjÀlv kör jag i motu 896 mk3! Eller Àr alla preamps bÀttre Àn normala ljudkort? mvh Svisse
Anders F Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 De flesta PRE amps idag hÄller mycket hög kvalité. Sedan finns det de som fÀrgar ljudet pÄ ett visst sÀtt som anvÀndaren föredrar. Men de som sitter i ditt ljudkort Àr sÀkerligen av hög kvalité och duger ypperligt för professionella situationer. Om du dÀremot Àr nyfiken pÄ olika PRE amps sÄ testa flera olika innan köp för att se vad de tillför ditt sound. Oftast Àr det mindre skillnad Àn vad du tror, men det lilla kan inland vara det du letar efter.
Guitar Nilsson Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) De flesta (inte alla) brukar tycka att det ger mkt mer att lÀgga extra pengar pÄ en bra mick Àn att anvÀnda en separat preamp, ljudkortens inbyggda Àr lika bra. Med en channelstrip som har en bra kompressor brukar dÀremot göra att man tycker det lÄter proffsigare... Min lilla Äsikt alltsÄ. Redigerat 8 augusti 2013 av Guitar Nilsson
Terror Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 skippa preamp, kör pÄ en channelstrip. Om du har en budget pÄ runt 3-4,5k rekommenderar jag Art pro MPA II
Naymari Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) skippa preamp, kör pĂ„ en channelstrip. Om du har en budget pĂ„ runt 3-4,5k rekommenderar jag Art pro MPA II *host* Art pro MPA II Ă€r inte en channelstrip, det Ă€r en preamp. đ ART gör dock vĂ€ldigt bra budgetprylar. Ăr du ute efter en channelstrip finns: http://www.thomann.d..._channel_ii.htm http://www.thomann.d...ice_channel.htm Redigerat 8 augusti 2013 av Naymari
Terror Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 *host* Art pro MPA II Ă€r inte en channelstrip, det Ă€r en preamp. đ ART gör dock vĂ€ldigt bra budgetprylar. Ăr du ute efter en channelstrip finns: http://www.thomann.d..._channel_ii.htm http://www.thomann.d...ice_channel.htm OJ! FörvĂ€xlade namnen totalt! hahaha det var ju sjĂ€lvklart Art pro CHANNEL II jag menade, inte Art pro MPA II ^^ Morgontrött, fĂ„r skylla pĂ„ det.
Svisse Postat 8 augusti 2013 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2013 Ok, vad Àr skillnaden pÄ en preamp och en channelstrip? fÄr ursÀkta mina dÄliga kunskaper!
Naymari Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Ok, vad Ă€r skillnaden pĂ„ en preamp och en channelstrip? fĂ„r ursĂ€kta mina dĂ„liga kunskaper! En channelstrip har mer "lull-lull" Ă€n en preamp. T.ex compressor & EQ. Medans en preamp bara förstĂ€rker/ fĂ€rgar signalen. đ
Terror Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Ok, vad Ă€r skillnaden pĂ„ en preamp och en channelstrip? fĂ„r ursĂ€kta mina dĂ„liga kunskaper! TĂ€nk dig en stor konsoll, typ SSL 4000- Varje kanal Ă€r en "channelstrip". Du har först (oftast) en gain-knob, phantom-matning, phase invert, sen har du en EQ-sektion, som sedan gĂ„r igenom en kompressor, ner till din fader. SĂ„ funkar en channelstrip, du (oftast, nĂ€stan alltid) bĂ„de EQ och kompressor, vissa har inbyggd phantonmatning till din mic ocksĂ„. Art pro gör vĂ€ldigt bra grejer till lĂ„gt pris. De har fĂ„tt riktigt bra betyg om du kollar pĂ„ tex sweetwater.com. Dessutom har de ett klassiskt analogt utseende vilket jag diggar đ preamp - förstĂ€rker din signal frĂ„n micen till ljudkortet (phantommatning mm, precis som finns i varje ingĂ„ng pĂ„ ditt ljudkort) Channelstrip - EQ, kompressor, phantommatning mm i en och samma burk (kan anvĂ€ndas till mer Ă€n sĂ„ng och gitarr)
Svisse Postat 8 augusti 2013 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2013 ok! det jag var ute efter Àr enbart signalmÀssigt. "lull lull" tycker jag att det finns nog av att lÀra sig i cubase.Det verkar i alla fall som man klarar sig ganska lÄngt pÄ det man har i dag rent signalmÀssigt.
Svisse Postat 8 augusti 2013 TrĂ„dstartare Postat 8 augusti 2013 TĂ€nk dig en stor konsoll, typ SSL 4000- Varje kanal Ă€r en "channelstrip". Du har först (oftast) en gain-knob, phantom-matning, phase invert, sen har du en EQ-sektion, som sedan gĂ„r igenom en kompressor, ner till din fader. SĂ„ funkar en channelstrip, du (oftast, nĂ€stan alltid) bĂ„de EQ och kompressor, vissa har inbyggd phantonmatning till din mic ocksĂ„. Art pro gör vĂ€ldigt bra grejer till lĂ„gt pris. De har fĂ„tt riktigt bra betyg om du kollar pĂ„ tex sweetwater.com. Dessutom har de ett klassiskt analogt utseende vilket jag diggar đ preamp - förstĂ€rker din signal frĂ„n micen till ljudkortet (phantommatning mm, precis som finns i varje ingĂ„ng pĂ„ ditt ljudkort) Channelstrip - EQ, kompressor, phantommatning mm i en och samma burk (kan anvĂ€ndas till mer Ă€n sĂ„ng och gitarr) men Ă€r det bĂ€ttre att lĂ€gga pĂ„ effekter innan inspelning,vad Ă€r skillnaden att göra det daw efterĂ„t! har det med kvaviten pĂ„ ljudet?
mietek Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) Ambitionen Àr ju ofta att ljudkortets preamps skall vara sÄ rena som möjligt sÄ om man Àr ute efter fÀrg gör man bÀst i att skaffa en extern preamp. Sen finns det lite kul alternativ som Focusrite Saffire 56 (40 ocksÄ?) dÀr du kan vÀlja mellan ett gÀng olika preamp-emulationer utöver den vanliga. Redigerat 8 augusti 2013 av mietek
CHAE Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) [...] Sen finns det lite kul alternativ som Focusrite Saffire 56 (40 ocksĂ„?) dĂ€r du kan vĂ€lja mellan ett gĂ€ng olika preamp-emulationer utöver den vanliga. Nope, det Ă€r bara 56:an som har Liquid Channel-funktionen đ Saxat hĂ€rifrĂ„n Two Liquid Preamps In addition to six of Focusrite's legendary mic pre's, two of Liquid Saffire 56âs preamps uses the third generation Focusriteâs Liquid Pre amp, providing the choice of ten different preamp emulations. These include emulations based on the Neve 1073, the Pultec MB-1, Telefunken V72 and seven more. A harmonics dial on each Liquid preamp lets you account for variance in vintage originals of the same model, or use levels of 2nd, 3rd and 5th Harmonic distortion creatively to shape your sound. VĂ€nligen, CHAE Edith: lade till lite info ang 56:ans Liquid preamps Redigerat 8 augusti 2013 av CHAE
Svisse Postat 8 augusti 2013 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2013 Ok! intressant i alla fall. Det kÀndes som det var lite kaka pÄ kaka i mitt fall, och efter att ha lÀst lite inlÀgg sÄ förstÄr jag att det mesta har med fÀrgningen av ljudet att göra eller rÀttare sagt vad man vill ha för sound.
Claes Holmerup Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 men Àr det bÀttre att lÀgga pÄ effekter innan inspelning,vad Àr skillnaden att göra det daw efterÄt! har det med kvaviten pÄ ljudet? Om man har mer erfarenhet sÄ att man vet vad man Àr ute efter redan frÄn början, sÄ kan det vara en fördel med en channelstrip. Kan vara en fördel för vissa, eftersom man dÄ har gjort vissa val redan frÄn början och dÀrmed blir lite mer begrÀnsad och inte har kvar oÀndliga möjligheter lÀngre, dÀr det kan ta tid att vÀlja hur man vill ha det... Om man dÀremot inte har sÀrskilt lÄng erfarenhet och dÀrför inte nÄgon klar uppfattning om hur man kommer att vilja ha det i slutÀnden, sÄ Àr det enligt min mening bÀttre att spela in sÄ rent som möjligt och göra fÀrgningen med pluggar i DAW-programmet istÀllet, eftersom man har alla vÀgar öppna dÄ och inte har lÄst in sig i ett visst sound i förvÀg. BÄda arbetssÀtten funkar vÀldigt bra, sÄ vilket man vÀljer beror frÀmst pÄ hur man vill jobba.
Svisse Postat 8 augusti 2013 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2013 Om man har mer erfarenhet sÄ att man vet vad man Àr ute efter redan frÄn början, sÄ kan det vara en fördel med en channelstrip. Kan vara en fördel för vissa, eftersom man dÄ har gjort vissa val redan frÄn början och dÀrmed blir lite mer begrÀnsad och inte har kvar oÀndliga möjligheter lÀngre, dÀr det kan ta tid att vÀlja hur man vill ha det... Om man dÀremot inte har sÀrskilt lÄng erfarenhet och dÀrför inte nÄgon klar uppfattning om hur man kommer att vilja ha det i slutÀnden, sÄ Àr det enligt min mening bÀttre att spela in sÄ rent som möjligt och göra fÀrgningen med pluggar i DAW-programmet istÀllet, eftersom man har alla vÀgar öppna dÄ och inte har lÄst in sig i ett visst sound i förvÀg. BÄda arbetssÀtten funkar vÀldigt bra, sÄ vilket man vÀljer beror frÀmst pÄ hur man vill jobba. Klockrent! i alla fall för mig!
Terror Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) Klockrent! i alla fall för mig! Jag gillar att ha en kompressor (hĂ„rdvara) pĂ„vĂ€gen in nĂ€r jag trackar metalband med scream eller growl. Just för att man ska undvika att det klipper. Annars mĂ„ste man ha signalen ganska lĂ„g, och dĂ„ finns det risk att sĂ„ngaren inte riktigt hör sig sjĂ€lv i alla delar av sĂ„ngen, om screamen inte Ă€r sĂ„ pass starka. Jag gillar ocksĂ„ att högpassa sĂ„ng pĂ„vĂ€g in, och ge det en liten boost runt 7-8khz sĂ„ det blir lite mer "air" i sĂ„ngen. Beroende pĂ„ mic och sĂ„ngare sĂ„klart. Men dĂ„ lever jag iof efter "get it right at the source". Ju mer tid du spenderar pĂ„ att alla instrument ska lĂ„ta sĂ„ pass bra frĂ„n början (pĂ„vĂ€g in) som möjligt, ju lĂ€ttare blir det att mixa. Men Ă€r du nybörjare, vilket jag antar att du Ă€r med tanke pĂ„ din frĂ„gestĂ€llmimg, sĂ„ bör du lyssna pĂ„ Claes, han har rĂ€tt đ Redigerat 8 augusti 2013 av Terror
Minja Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Ett tips pÄ en super channelstrip Àr Universel Audio classic ll http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html Hade jag sjÀlv köpt om kronorna rÀckt. Prioriterade en riktigt bra mikrofon istÀllet denna gÄng. Har testat den sjÀlv med sÄng med en Röde Classic ll, lÀt riktigt bra! Men allt efter vad du Àr ute efter. Den hÀr ger ett varmt, proffsigt sound och "nÀrhet". Finns EQ & compressor pÄ den.
Guitar Nilsson Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Ett tips pÄ en super channelstrip Àr Universel Audio classic ll http://www.uaudio.co...a-610-mkii.html Hade jag sjÀlv köpt om kronorna rÀckt. Prioriterade en riktigt bra mikrofon istÀllet denna gÄng. Har testat den sjÀlv med sÄng med en Röde Classic ll, lÀt riktigt bra! Men allt efter vad du Àr ute efter. Den hÀr ger ett varmt, proffsigt sound och "nÀrhet". Finns EQ & compressor pÄ den. En sÄn burk vill jag ha innan jag ger mig!
CHAE Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 En sĂ„n burk vill jag ha innan jag ger mig! Go get it hĂ€r, Nilsson đ
CHAE Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 billig đź Smakar det sĂ„ kostar det och onkel Nilsson verkade vara vĂ€ldigt angelĂ€gen sĂ„... đ
Terror Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Smakar det sĂ„ kostar det och onkel Nilsson verkade vara vĂ€ldigt angelĂ€gen sĂ„... đ fast jag menar allvar đ de va ju inte sĂ„ dyrt om man jĂ€mnför med andra komponenter dĂ€r ute. đ
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Generellt tycker jag det Àr sÄhÀr med musikprylar. MÀrker man inte sjÀlv nÄgon skillnad sÄ kan man nog gott spara pengarna sÄ lÀnge. FrÄga i musikaffÀren om du fÄr lÄna hem en preamp/kanalstrip du Àr intresserad av. Tycker du att det du gör blir bÀttre med den, köp den. Tycker du inte att det blir bÀttre sÄ Àr det förmodligen en uppfattning lika god som nÄgon.
Claes Holmerup Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Ett annat problem Ă€r att om man ska kunna höra skillnaderna mellan vissa prylar, sĂ„ behöver man gĂ„ upp nĂ„gra snĂ€pp i sin lyssning ocksĂ„. Med sĂ€mre lyssning sĂ„ kommer man inte att uppfatta skillnaderna lika tydligt som med bĂ€ttre lyssning, sĂ„ dĂ€rför kan man lĂ€tt fĂ„ uppfattningen att allting lĂ„ter likadant - tills man byter ut lyssningen och/eller akustikbehandlar sitt rum... Sedan ĂR det inte skillnad som natt och dag mellan olika preamps, utan det handlar ofta om ganska smĂ„ detaljer och för de flesta Ă€r troligen den lilla skillnaden helt betydelselös och det funkar utmĂ€rkt med preampen som sitter inbyggd i ljudkortet, men om man har topp-prylar i resten av riggen, sĂ„ vill man kanske inte chansa pĂ„ att ha nĂ„gonting som Ă€r sĂ€mre, sĂ„ dĂ„ kan det kĂ€nnas mer motiverat att skaffa fler preamps att laborera med.
JJRockford Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Jag hakar pĂ„ ytterligare lite av det Claes skriver. Visst kan man höra skillnader pĂ„ olika preamps. Vet man att en viss preamp Ă€r dyrare Ă€n en annan, och man hör skillnad, Ă€r det lĂ€tt att lura sig att den skillnaden Ă€r till det bĂ€ttre. Ăven om man kanske inte tycker det egentligen. NĂ„gon gjorde ju ett blindtest hĂ€r för nĂ„gra Ă„r sen. Trummor genom en Behringer-preamp och genom en Focusritepreamp som var ca 3 gĂ„nger dyrare (har jag för mig?). Och la sen upp bĂ„da inspelningarna hĂ€r för att folk skulle hjĂ€lpa honom att vĂ€lja vilken han skulle köpa. Det kom en hel del inlĂ€gg om att inspelningarna genom Focusrite-preampen trots allt lĂ€t lite "öppnare", "snyggare diskant" och vad det nu kan ha varit. Men det visade sig att trĂ„dskaparen bytat namn pĂ„ inspelningarna... SĂ„ det folk trodde var inspelat genom Focusrite-preampen var alltsĂ„ inspelat genom Behringer-preampen och tvĂ€rtom đ
Guitar Nilsson Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Go get it hĂ€r, Nilsson đ Bra pris. Men de dyker ju upp beg ocksĂ„ vid enstaka tillfĂ€llen, det Ă€r min enda chans. Synd att de inte har nĂ„n gate som klipper bort min undulat Ozzie som ofta blir i högform för att prata, skrocka o sjunga samtidigt som jag gör det. Har de dĂ€r högre spĂ€nning till rören Ă€n billigare rörburkar?
pme (oregistrerad) Postat 10 augusti 2013 Postat 10 augusti 2013 Har de dÀr högre spÀnning till rören Àn billigare rörburkar? Det Àr mer Àn anodspÀnningen som skiljer mellan high-end och budget prylar. Typiskt brukar budget prylar vara en op-amp som överstyr ett rör och sedan kan man mixa mellan smutsig och ren signal. Op-ampen stÄr för kanske 50-70 dB gain och röret för 10 dB gain. I en "riktig" rör preamp sÄ stÄr röret för hela gain:et. Och konstruktionen Àr gjord för att inte överstyra. Dvs det Àr ganska likt gitarrstÀrkare. En del har blandat rör och transistorer. I bland med digitala effekter. Men high-end brukar vara all-valve.
Claes Holmerup Postat 10 augusti 2013 Postat 10 augusti 2013 Det Àr mer Àn anodspÀnningen som skiljer mellan high-end och budget prylar. Typiskt brukar budget prylar vara en op-amp som överstyr ett rör och sedan kan man mixa mellan smutsig och ren signal. Op-ampen stÄr för kanske 50-70 dB gain och röret för 10 dB gain. I en "riktig" rör preamp sÄ stÄr röret för hela gain:et. Och konstruktionen Àr gjord för att inte överstyra. Dvs det Àr ganska likt gitarrstÀrkare. En del har blandat rör och transistorer. I bland med digitala effekter. Men high-end brukar vara all-valve. I billiga rörpreamps brukar dessutom röret sitta som en send-effekt, sÄ att den rena signalen alltid kommer igenom, men sÄ lÀgger man till valfri del av returen frÄn rörkretsen och mixar det med den transistorförstÀrkta. I bÀttre rörprylar gÄr hela signalen genom rörkretsen, sÄ att man inte har nÄgot av den "rena" signalen kvar, utan bara den som har blivit rörförstÀrkt. En som jag kÀnner till som har bÄda delar, men som har tvÄ olika signalvÀgar beroende pÄ om man vill ha en transistorförstÀrkt eller rörförstÀrkt signal, Àr Triton Audio D2O, dÀr man ocksÄ stÀnger av röret helt i transistorlÀget, för att det inte ska behöva slitas nÀr man inte anvÀnder det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.