Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur ska man veta att man köper en preamp som Àr bÀttre Àn det som finns i ljudkortet man kör i? sjÀlv kör jag i motu 896 mk3!

Eller Àr alla preamps bÀttre Àn normala ljudkort?

mvh Svisse

Annons
Postat

De flesta PRE amps idag hÄller mycket hög kvalité. Sedan finns det de som fÀrgar ljudet pÄ ett visst sÀtt som anvÀndaren föredrar. Men de som sitter i ditt ljudkort Àr sÀkerligen av hög kvalité och duger ypperligt för professionella situationer.

Om du dÀremot Àr nyfiken pÄ olika PRE amps sÄ testa flera olika innan köp för att se vad de tillför ditt sound. Oftast Àr det mindre skillnad Àn vad du tror, men det lilla kan inland vara det du letar efter.

Postat (redigerat)

De flesta (inte alla) brukar tycka att det ger mkt mer att lÀgga extra pengar pÄ en bra mick Àn att anvÀnda en separat preamp, ljudkortens inbyggda Àr lika bra.

Med en channelstrip som har en bra kompressor brukar dÀremot göra att man tycker det lÄter proffsigare... Min lilla Äsikt alltsÄ.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

*host* Art pro MPA II Ă€r inte en channelstrip, det Ă€r en preamp. 🙂

ART gör dock vĂ€ldigt bra budgetprylar. Är du ute efter en channelstrip finns:

http://www.thomann.d..._channel_ii.htm

http://www.thomann.d...ice_channel.htm

OJ! FörvÀxlade namnen totalt! hahaha det var ju sjÀlvklart Art pro CHANNEL II jag menade, inte Art pro MPA II ^^ Morgontrött, fÄr skylla pÄ det.

Postat

Ok, vad Àr skillnaden pÄ en preamp och en channelstrip? fÄr ursÀkta mina dÄliga kunskaper!

Postat

Ok, vad Àr skillnaden pÄ en preamp och en channelstrip? fÄr ursÀkta mina dÄliga kunskaper!

En channelstrip har mer "lull-lull" Àn en preamp. T.ex compressor & EQ.

Medans en preamp bara förstĂ€rker/ fĂ€rgar signalen. 🙂

Postat

TÀnk dig en stor konsoll, typ SSL 4000- Varje kanal Àr en "channelstrip". Du har först (oftast) en gain-knob, phantom-matning, phase invert, sen har du en EQ-sektion, som sedan gÄr igenom en kompressor, ner till din fader.

SĂ„ funkar en channelstrip, du (oftast, nĂ€stan alltid) bĂ„de EQ och kompressor, vissa har inbyggd phantonmatning till din mic ocksĂ„. Art pro gör vĂ€ldigt bra grejer till lĂ„gt pris. De har fĂ„tt riktigt bra betyg om du kollar pĂ„ tex sweetwater.com. Dessutom har de ett klassiskt analogt utseende vilket jag diggar 🙂

preamp - förstÀrker din signal frÄn micen till ljudkortet (phantommatning mm, precis som finns i varje ingÄng pÄ ditt ljudkort)

Channelstrip - EQ, kompressor, phantommatning mm i en och samma burk (kan anvÀndas till mer Àn sÄng och gitarr)

Postat

ok! det jag var ute efter Àr enbart signalmÀssigt. "lull lull" tycker jag att det finns nog av att lÀra sig i cubase.Det verkar i alla fall som man klarar sig ganska lÄngt pÄ det man har i dag rent signalmÀssigt.

Postat

TÀnk dig en stor konsoll, typ SSL 4000- Varje kanal Àr en "channelstrip". Du har först (oftast) en gain-knob, phantom-matning, phase invert, sen har du en EQ-sektion, som sedan gÄr igenom en kompressor, ner till din fader.

SĂ„ funkar en channelstrip, du (oftast, nĂ€stan alltid) bĂ„de EQ och kompressor, vissa har inbyggd phantonmatning till din mic ocksĂ„. Art pro gör vĂ€ldigt bra grejer till lĂ„gt pris. De har fĂ„tt riktigt bra betyg om du kollar pĂ„ tex sweetwater.com. Dessutom har de ett klassiskt analogt utseende vilket jag diggar 🙂

preamp - förstÀrker din signal frÄn micen till ljudkortet (phantommatning mm, precis som finns i varje ingÄng pÄ ditt ljudkort)

Channelstrip - EQ, kompressor, phantommatning mm i en och samma burk (kan anvÀndas till mer Àn sÄng och gitarr)

men Àr det bÀttre att lÀgga pÄ effekter innan inspelning,vad Àr skillnaden att göra det daw efterÄt! har det med kvaviten pÄ ljudet?

Postat (redigerat)

Ambitionen Àr ju ofta att ljudkortets preamps skall vara sÄ rena som möjligt sÄ om man Àr ute efter fÀrg gör man bÀst i att skaffa en extern preamp. Sen finns det lite kul alternativ som Focusrite Saffire 56 (40 ocksÄ?) dÀr du kan vÀlja mellan ett gÀng olika preamp-emulationer utöver den vanliga.

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

[...] Sen finns det lite kul alternativ som Focusrite Saffire 56 (40 ocksÄ?) dÀr du kan vÀlja mellan ett gÀng olika preamp-emulationer utöver den vanliga.

Nope, det Ă€r bara 56:an som har Liquid Channel-funktionen 😑

Saxat hÀrifrÄn

Two Liquid Preamps

In addition to six of Focusrite's legendary mic pre's, two of Liquid Saffire 56’s preamps uses the third generation Focusrite’s Liquid Pre amp, providing the choice of ten different preamp emulations. These include emulations based on the Neve 1073, the Pultec MB-1, Telefunken V72 and seven more. A harmonics dial on each Liquid preamp lets you account for variance in vintage originals of the same model, or use levels of 2nd, 3rd and 5th Harmonic distortion creatively to shape your sound.

VĂ€nligen,

CHAE

Edith: lade till lite info ang 56:ans Liquid preamps

Redigerat av CHAE
Postat

Ok! intressant i alla fall. Det kÀndes som det var lite kaka pÄ kaka i mitt fall, och efter att ha lÀst lite inlÀgg sÄ förstÄr jag att det mesta har med fÀrgningen av ljudet att göra eller rÀttare sagt vad man vill ha för sound.

Postat

men Àr det bÀttre att lÀgga pÄ effekter innan inspelning,vad Àr skillnaden att göra det daw efterÄt! har det med kvaviten pÄ ljudet?

Om man har mer erfarenhet sÄ att man vet vad man Àr ute efter redan frÄn början, sÄ kan det vara en fördel med en channelstrip. Kan vara en fördel för vissa, eftersom man dÄ har gjort vissa val redan frÄn början och dÀrmed blir lite mer begrÀnsad och inte har kvar oÀndliga möjligheter lÀngre, dÀr det kan ta tid att vÀlja hur man vill ha det...

Om man dÀremot inte har sÀrskilt lÄng erfarenhet och dÀrför inte nÄgon klar uppfattning om hur man kommer att vilja ha det i slutÀnden, sÄ Àr det enligt min mening bÀttre att spela in sÄ rent som möjligt och göra fÀrgningen med pluggar i DAW-programmet istÀllet, eftersom man har alla vÀgar öppna dÄ och inte har lÄst in sig i ett visst sound i förvÀg.

BÄda arbetssÀtten funkar vÀldigt bra, sÄ vilket man vÀljer beror frÀmst pÄ hur man vill jobba.

Postat

Om man har mer erfarenhet sÄ att man vet vad man Àr ute efter redan frÄn början, sÄ kan det vara en fördel med en channelstrip. Kan vara en fördel för vissa, eftersom man dÄ har gjort vissa val redan frÄn början och dÀrmed blir lite mer begrÀnsad och inte har kvar oÀndliga möjligheter lÀngre, dÀr det kan ta tid att vÀlja hur man vill ha det...

Om man dÀremot inte har sÀrskilt lÄng erfarenhet och dÀrför inte nÄgon klar uppfattning om hur man kommer att vilja ha det i slutÀnden, sÄ Àr det enligt min mening bÀttre att spela in sÄ rent som möjligt och göra fÀrgningen med pluggar i DAW-programmet istÀllet, eftersom man har alla vÀgar öppna dÄ och inte har lÄst in sig i ett visst sound i förvÀg.

BÄda arbetssÀtten funkar vÀldigt bra, sÄ vilket man vÀljer beror frÀmst pÄ hur man vill jobba.

Klockrent! i alla fall för mig!

Postat (redigerat)

Klockrent! i alla fall för mig!

Jag gillar att ha en kompressor (hÄrdvara) pÄvÀgen in nÀr jag trackar metalband med scream eller growl. Just för att man ska undvika att det klipper. Annars mÄste man ha signalen ganska lÄg, och dÄ finns det risk att sÄngaren inte riktigt hör sig sjÀlv i alla delar av sÄngen, om screamen inte Àr sÄ pass starka. Jag gillar ocksÄ att högpassa sÄng pÄvÀg in, och ge det en liten boost runt 7-8khz sÄ det blir lite mer "air" i sÄngen. Beroende pÄ mic och sÄngare sÄklart.

Men dÄ lever jag iof efter "get it right at the source". Ju mer tid du spenderar pÄ att alla instrument ska lÄta sÄ pass bra frÄn början (pÄvÀg in) som möjligt, ju lÀttare blir det att mixa.

Men Ă€r du nybörjare, vilket jag antar att du Ă€r med tanke pĂ„ din frĂ„gestĂ€llmimg, sĂ„ bör du lyssna pĂ„ Claes, han har rĂ€tt 🙂

Redigerat av Terror
Postat

Ett tips pÄ en super channelstrip Àr Universel Audio classic ll http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html

Hade jag sjÀlv köpt om kronorna rÀckt. Prioriterade en riktigt bra mikrofon istÀllet denna gÄng. Har testat den sjÀlv med sÄng med en Röde Classic ll, lÀt riktigt bra! Men allt efter vad du Àr ute efter. Den hÀr ger ett varmt, proffsigt sound och "nÀrhet". Finns EQ & compressor pÄ den.

Postat

Ett tips pÄ en super channelstrip Àr Universel Audio classic ll http://www.uaudio.co...a-610-mkii.html

Hade jag sjÀlv köpt om kronorna rÀckt. Prioriterade en riktigt bra mikrofon istÀllet denna gÄng. Har testat den sjÀlv med sÄng med en Röde Classic ll, lÀt riktigt bra! Men allt efter vad du Àr ute efter. Den hÀr ger ett varmt, proffsigt sound och "nÀrhet". Finns EQ & compressor pÄ den.

En sÄn burk vill jag ha innan jag ger mig!

Postat

billig 😼

Smakar det sĂ„ kostar det och onkel Nilsson verkade vara vĂ€ldigt angelĂ€gen sĂ„... 😑

Postat

Generellt tycker jag det Àr sÄhÀr med musikprylar. MÀrker man inte sjÀlv nÄgon skillnad sÄ kan man nog gott spara pengarna sÄ lÀnge. FrÄga i musikaffÀren om du fÄr lÄna hem en preamp/kanalstrip du Àr intresserad av. Tycker du att det du gör blir bÀttre med den, köp den. Tycker du inte att det blir bÀttre sÄ Àr det förmodligen en uppfattning lika god som nÄgon.

Postat

Ett annat problem Àr att om man ska kunna höra skillnaderna mellan vissa prylar, sÄ behöver man gÄ upp nÄgra snÀpp i sin lyssning ocksÄ. Med sÀmre lyssning sÄ kommer man inte att uppfatta skillnaderna lika tydligt som med bÀttre lyssning, sÄ dÀrför kan man lÀtt fÄ uppfattningen att allting lÄter likadant - tills man byter ut lyssningen och/eller akustikbehandlar sitt rum...

Sedan ÄR det inte skillnad som natt och dag mellan olika preamps, utan det handlar ofta om ganska smĂ„ detaljer och för de flesta Ă€r troligen den lilla skillnaden helt betydelselös och det funkar utmĂ€rkt med preampen som sitter inbyggd i ljudkortet, men om man har topp-prylar i resten av riggen, sĂ„ vill man kanske inte chansa pĂ„ att ha nĂ„gonting som Ă€r sĂ€mre, sĂ„ dĂ„ kan det kĂ€nnas mer motiverat att skaffa fler preamps att laborera med.

Postat

Jag hakar pĂ„ ytterligare lite av det Claes skriver. Visst kan man höra skillnader pĂ„ olika preamps. Vet man att en viss preamp Ă€r dyrare Ă€n en annan, och man hör skillnad, Ă€r det lĂ€tt att lura sig att den skillnaden Ă€r till det bĂ€ttre. Även om man kanske inte tycker det egentligen.

NÄgon gjorde ju ett blindtest hÀr för nÄgra Är sen. Trummor genom en Behringer-preamp och genom en Focusritepreamp som var ca 3 gÄnger dyrare (har jag för mig?). Och la sen upp bÄda inspelningarna hÀr för att folk skulle hjÀlpa honom att vÀlja vilken han skulle köpa.

Det kom en hel del inlĂ€gg om att inspelningarna genom Focusrite-preampen trots allt lĂ€t lite "öppnare", "snyggare diskant" och vad det nu kan ha varit. Men det visade sig att trĂ„dskaparen bytat namn pĂ„ inspelningarna... SĂ„ det folk trodde var inspelat genom Focusrite-preampen var alltsĂ„ inspelat genom Behringer-preampen och tvĂ€rtom 🙂

Postat

Go get it hĂ€r, Nilsson 🙂

Bra pris. Men de dyker ju upp beg ocksÄ vid enstaka tillfÀllen, det Àr min enda chans. Synd att de inte har nÄn gate som klipper bort min undulat Ozzie som ofta blir i högform för att prata, skrocka o sjunga samtidigt som jag gör det.

Har de dÀr högre spÀnning till rören Àn billigare rörburkar?

pme (oregistrerad)
Postat

Har de dÀr högre spÀnning till rören Àn billigare rörburkar?

Det Àr mer Àn anodspÀnningen som skiljer mellan high-end och budget prylar. Typiskt brukar budget prylar vara en op-amp som överstyr ett rör och sedan kan man mixa mellan smutsig och ren signal. Op-ampen stÄr för kanske 50-70 dB gain och röret för 10 dB gain. I en "riktig" rör preamp sÄ stÄr röret för hela gain:et. Och konstruktionen Àr gjord för att inte överstyra. Dvs det Àr ganska likt gitarrstÀrkare. En del har blandat rör och transistorer. I bland med digitala effekter. Men high-end brukar vara all-valve.
Postat

Det Àr mer Àn anodspÀnningen som skiljer mellan high-end och budget prylar. Typiskt brukar budget prylar vara en op-amp som överstyr ett rör och sedan kan man mixa mellan smutsig och ren signal. Op-ampen stÄr för kanske 50-70 dB gain och röret för 10 dB gain. I en "riktig" rör preamp sÄ stÄr röret för hela gain:et. Och konstruktionen Àr gjord för att inte överstyra. Dvs det Àr ganska likt gitarrstÀrkare. En del har blandat rör och transistorer. I bland med digitala effekter. Men high-end brukar vara all-valve.

I billiga rörpreamps brukar dessutom röret sitta som en send-effekt, sÄ att den rena signalen alltid kommer igenom, men sÄ lÀgger man till valfri del av returen frÄn rörkretsen och mixar det med den transistorförstÀrkta. I bÀttre rörprylar gÄr hela signalen genom rörkretsen, sÄ att man inte har nÄgot av den "rena" signalen kvar, utan bara den som har blivit rörförstÀrkt.

En som jag kÀnner till som har bÄda delar, men som har tvÄ olika signalvÀgar beroende pÄ om man vill ha en transistorförstÀrkt eller rörförstÀrkt signal, Àr Triton Audio D2O, dÀr man ocksÄ stÀnger av röret helt i transistorlÀget, för att det inte ska behöva slitas nÀr man inte anvÀnder det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.