Jump to content
Annons

Hur arbetar ni?


Lautrec

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter på en egenbyggd PC med två stycken 128GB SSD-diskar. Det har funkat bra hittils, men nu har jag precis uppgraderat Ableton Live från 8 till 9 och det har blivit en förbannad röra ärligt talat. Nu ligger programmet och halva ljudbiblioteket på operativsystemsdisken och andra halvan på den andra disken.

Det här har fått mig att fundera på att göra en ordentlig omstrukturering av upplägget på min dator. Jag skulle gärna få lite bra tips från er på vad ni tycker är det bästa sättet att organisera sina diskar och det som finns på dem. Jag vill ju gärna att det skall gå snabbt också och eliminera flaskhalsar. Därav SSD-diskarna.

Jag spelar inte in mycket i dagsläget så jag behöver inga jättediskar för att rymma timmar av audio. Men däremot växer ju alltid samplingsbibliotek etc.

Hur håller du allt städat och organiserat i din burk? Hur många diskar använder du? Vad ligger på varje disk och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är kanske xtrem där, men ändå...

1: SSD med system

2: Audio+Cubase projektfiler

3: EastWest ljudbibliotek

4: Övriga ljudbibliotek

5: Disk för dokument, bilder, downloads etc (eftersom det finns alldeles för mycket av dessa för att få plats på en rimligt billig SSD...)

- och sedan en NAS och några andra externa diskar för backup...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemstudiodatorn, Mac Mini:

1. Intern systemdisk med bara systemfiler och program

2. Externt hårddiskkabinett med en 80 gigs hårddisk bara för audio

3. Externt hd-kabinett med en 250 gigs hårddisk bara för ljudbibliotek

4. En extern 1 TB hd bara för backuper-iTunes, ljudbibliotek, projektmappar m.m.

Kör med externa hårddiskkabinetter med IDE-diskar, som funkat bra (ta i trä):-)

Den standarden har väl försvunnit och man får väl hitta något annat sen.

Studiodatorn, Mac Mini:

Den har två interna 1 TB-hårddiskar, varav den ena har jag partionerat i två delar.

1. System

2. Inspelning

3. Ljudbibliotek

4. Extern hårddisk där hela systemet och program är klonat med CCC, Carbon Copy Cloner (rekommenderas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en dator för bara musik.

Disk 1: System

Disk 2: Audiofiler (vid inspelning/mixning)

Disk 3: Samplingar, VSTi, reverbimpulser osv.

Disk 4: Mer samplingar

Disk 5: växlingsfil och allmän "förråd"-disk

Extern USB för säkerhetskopiering av alla ovanstående.

Inga SSD (än) men 10000rpm Raptors via SATA 2 och 3.

Splittade samplingarna över två olika diskar, för när man kör feta orkesterbibliotek och alla stämmor spelar snabbt och samtidigt, då hinner inte 1 disk med allting. Disk 4 är typ tillägg till disk 3 på det sättet.

Har alla samplingarna som ett enda stort Kontakt-bibliotek, egenredigerat liksom.

Ang Ableton så skulle jag gissa att ... nånstans i installationsprocessen så borde du kunna välja var du vill installera de olika komponenterna av installationen. Vore väldigt klumpigt annars.

Avinstallera och installera igen, och kolla då om du kan välja lägga programmet på systemdisken och allt ljudmaterial på en annan disk. Det brukar göras så, speciellt när mängden data är så stor.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var alltså precis som man oroade sig för. Folk har ett betydligt bättre upplägg än jag...

Man får väl ta och städa lite. Ableton gör det iofs inte lättare med sin idiotuppdatering där man måste behålla sitt bibliotek ifrån Live8 efter uppgraderingen. De har alltså släppt 9 utan att porta alla presets och bibliotek ifrån 8, vilket betyder att alla gamla projekt kommer att vara trasiga och sakna ljud och syntar om man raderar det gamla biblioteket.

Så i dagsläget förväntas man köra med någon sorts silvertejp och tuggumilösning och de har inte sagt någonting om när det skall fixas.

Men man kanske skulle ta och köpa ett par diskar till i alla fall och börja städa så gott det går redan nu. Det kommer ju inte att bli lättare om man väntar!

Signia, det som du skriver är väldigt intressant. Jag ska fundera lite på vilka olika typer av ljud jag använder i mina låtar och sedan sprida dem på ett smart sätt på flera diskar. Jag hade inte tänkt på att det kan bli en flaskhals när allt ska igenom samma kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

1 SSD: Program + vsti + projektfiler

2 WD Black: samplingar/ljudbibiotek

3 WD Black: allt annat

4 WD Green: Backup och annat som jag vill ha kvar men inte använder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...