Jump to content
Annons

Ljudkortet funkar, men inte i Cubase


Brynolf

Recommended Posts

Hej alla och envar!

På semesterdatorn har jag Win7, Cubase 4LE och ett Lexicon Omega-ljudkort, vilket har lirat bra ihop tidigare. När jag nu efter ett halvårs icke-användande kopplar ihop grunkorna, vill det inte lira.

"Bandet" rullar, men varken MIDI- eller audiospår visar några livstecken med vare sig mätare eller ljud. Däremot funkar det med det inbyggda skrot-ljudkortet.

En snabbkoll gav vid handen att Omega-kortet funkar; jag kan spela upp Media player och Windows-ljud genom det om jag sätter det som standardenhet. Men Cubase verkar inte vilja vara med.

Har rotat runt och krafsat skalle i två timmar nu. Har ni några tips om vad som kan vara fel? 😳

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte 4LE har Control room, vad nu det är. Har aldrig använt det i någon Cubaseversion. Hittar inget i manualen i varje fall. Vet du var jag hittar den inställningen, om den finns?

Har hur som helst installerat om drivern för ljudkortet, men ingen skillnad. Och eftersom kortet lirar ute i Windows så är det knappast där problemet ligger. Vill ogärna installera om Cubase, men det kanske får bli så till slut.

Kanske kan vara nån plugg som blitt korrupt? Men i så fall borde ju inte Cubase funka med det inbyggda kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att Cubase tar emot MIDI via separat USB oavsett vilket ljudkort jag använder. Men just med Omegan så kommer det inte längre än att MIDI input-mätaren viftar lite och att piano roll-tangenterna i MIDI editorn reagerar. Ingen output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...