Jump to content
Annons

Hur gör ni när ni bouncar/exporterar ner audio?


hertingen

Recommended Posts

Hej. Hur brukar ni göra när ni bouncar/exporterar ner ljud i Cubase? Använder ni er av alternativet "Real-Time Export"? eller kör ni utan. Vet inte riktigt vad som är skillnaden med att göra det i real-tid eller utan. (förutom att det tar längre tid i realtid) Blir det bättre ljudkvalitet om man exporterar i realtid än utan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej det blir det inte, det är om du använder hårdvara som du måste andända realtime export.

/Jon

Ok. Så om jag bara anväder mig av vsti och mjukvaru instrument så behöver jag inte bounca i realtid. Tack så mycket för infon. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Korrekt.

/Jon

Nej, det är inte korrekt. Både effekter och instrument kan göra olika saker beroende på om vilken mode som används. i SDK3 finns kRealtime, kPrefetch, kOffline som ProcessModes. Tex NI Kontakt använder detta. Finns under Option->engine->"Offline interpolation quality". Se tex lite kod. (Ok, bara för datafolk)

http://code.google.c...ec59b97242f#118

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inte korrekt. Både effekter och instrument kan göra olika saker beroende på om vilken mode som används. i SDK3 finns kRealtime, kPrefetch, kOffline som ProcessModes. Tex NI Kontakt använder detta. Finns under Option->engine->"Offline interpolation quality". Se tex lite kod. (Ok, bara för datafolk)

http://code.google.c...ec59b97242f#118

Du kan mycket väl ha rätt. Jag har personligen aldrig märkt någon som helst skillnad gällande de pluggar eller mjukvaruinstrument som jag använt, har dock inte testat just sdk3. Jag är dock ganska övertygad om att majorieten av pluggar som tillverkas idag klarar offline rendering, men kan naturligtvis ha fel.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du kan mycket väl ha rätt. Jag har personligen aldrig märkt någon som helst skillnad gällande de pluggar eller mjukvaruinstrument som jag använt, har dock inte testat just sdk3. Jag är dock ganska övertygad om att majorieten av pluggar som tillverkas idag klarar offline rendering, men kan naturligtvis ha fel.

/Jon

Visst. de måste klara offline. Och de kan precis som NI också göra ett bättre jobb offline än realtime. Så offline är fortfarande att föredra. Det är i bästa fall _bättre_ och går fortare. I teorin så kan det gå långsammare. Bara ett påpekande om att resultatet inte blir det samma. Och det borde bli bättre. Men bättre ur ett teoretiskt/matematiskt perspektiv kan någon uppfatta som sämre. Jag försöker alltid köra offline om det inte går via någon extern grunka. Och har jag det så brukar jag ta den i en egen bounce.
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

nån som har nåt exempel där man kan höra skillnad?

Skillnaden borde vara ganska lätt att kunna höra om man har en dator som inte orkar köra kontakt ordentligt i realtid. Då kommer den att kasta bort "voices". Orkar datorn med i realtid så blir det nog mycket svårt att kunna höra skillnaden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden borde vara ganska lätt att kunna höra om man har en dator som inte orkar köra kontakt ordentligt i realtid. Då kommer den att kasta bort "voices". Orkar datorn med i realtid så blir det nog mycket svårt att kunna höra skillnaden.

hertingen, den 2013-07-07 - 03:26, sa:

 

Ok. Så om jag bara anväder mig av vsti och mjukvaru instrument så behöver jag inte bounca i realtid. Tack så mycket för infon. 🙂

Korrekt.

/Jon

förstår inte riktigt vad du opponerade dig emot isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...