Jump to content
Annons

Störningar i HS80M


Naymari

Recommended Posts

Tjenixen alla ute i skogarna!

Min ena monitor har börjat få med sig en hel drös störningar. Detta gör mig lite ledsen i ögat. Signalkedjan på vägen ut är:

Focusrite Pro 40 <--(TRS-XLR)--> SMPro M-Patch 2 <--(XLR-XLR)--> Yamaha HS80M.

Eftersom det är balanserade kopplingar hela vägen har jag uteslutit att det är något som inte är helt okej. Jag har testat att byta kabel och att koppla in monitorn direkt från Saffiren, men utan direkt förbättring. Har jag ingen signalkabel kopplad till monitorn alls så försvinner ljudet. Jag har dock märkt att ju lägre buffertsize jag har desto värre blir det. Men det är alltid där.

Såhär låter det: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20576678/Noise_1.mp3

Min spontana tanke är något med skärmen på ingången i monitorn. Eftersom det bara kommer ur den ena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag provade att koppla in den i elnätet i ett annat rum men samtidigt ha signalen från kortet här inne. Och då försvann det!

Vad är lösningen/problemet? Att jag kör för mycket prylar på samma uttag?

Som det ser ut nu har jag 2 par monitorer (ej igång samtidigt), Imac, saffire pro 40, m-patch, hårddisk och vinylespelare kopplade i en grendosa på samma uttag. Ska man inte hålla allt på samma uttag?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina HS-80 låter också sådär om jag har de inkopplade på samma uttag som dator/ljudkort. Kör med förlängningssladd från ett annat uttag och då är de tysta som möss. Nåt med jordningen antar jag.

Konstigt då att jag inte märkt det förut! haha! Men jag ska testa det senare idag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplade den bråkiga monitorn till ett annat uttag i samma rum. Störningen är på betydligt lägre volym. Men jag tror eftersom alla uttag i rummet är seriekopplade. Så jag är inte säker på om jag kan få bort det helt i rummet. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är samma jord då? Pröva att dra en sladd från ett annat rum med separat jord så att du kan vara säker på att det inte är monitorn det är fel på. Eller byt plats på monitorerna och se om det fortfarande är samma sida som brummar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är samma jord då? Pröva att dra en sladd från ett annat rum med separat jord så att du kan vara säker på att det inte är monitorn det är fel på. Eller byt plats på monitorerna och se om det fortfarande är samma sida som brummar.

Jag kopplade in den i ett annat rum med separat jord. Då försvann det helt. Fast jag kommer inte kunna dra kablar kors om tvärs i huset. Jag kopplar den tillett annat uttag i rummet och får leva med det så länge. Antar att ett uttag bara kan ta en viss mängd spänning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...