Jump to content
Annons

Snyggt stativ till 88-tangenters klaviatur/stagepiano


Linus

Recommended Posts

Ska det vara så svårt att hitta ett snyggt stativ som passar en 88-tangenters midiklaviatur alt. stagepiano?

Ett stativ som mer liknar en möbel, inte hej-jag-har-tillfälligt-riggat-upp-det-dubbelstagada-krysstativet-på-scenen. 😏

Visst, det finns många elpianon som redan erbjuder möbelutseendet... men jag hade förhoppningen om att kunna prioritera slantarna på stageklaviaturen med bästa känslan, inte på det snyggaste elpianot med dålig känsla/låg polyfoni/inbyggd tafflig ljudbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska det vara så svårt att hitta ett snyggt stativ som passar en 88-tangenters midiklaviatur alt. stagepiano?

Ett stativ som mer liknar en möbel, inte hej-jag-har-tillfälligt-riggat-upp-det-dubbelstagada-krysstativet-på-scenen. 😏

Visst, det finns många elpianon som redan erbjuder möbelutseendet... men jag hade förhoppningen om att kunna prioritera slantarna på stageklaviaturen med bästa känslan, inte på det snyggaste elpianot med dålig känsla/låg polyfoni/inbyggd tafflig ljudbank.

Jag håller med dig. Jag är också på jakt efter ett snyggt stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tillverkare erbjuder finare stativ till deras elpianon.
Det var ju min poäng. Jag kan köpa ett elpiano t ex Kawai CL-26 W och det ser snyggt ut. Men om jag hade haft ett stagepiano såsom Clavia Nord Piano 2 - vad hade varit snyggt då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Kryssstativ är ju sämst till pianon på så många sätt....

Många av pianostativen (Kawai, Casio, Yamaha och Korg) går att köpa separat.

Kanske finns det något som matchar in med dimensionerna på pianot du vill köpa?

Exempelvis Yamaha L85, L140 eller LP3, Fast de flesta av dom är ju fasta ihopskruvade varianter.

Såg ett häftigt "Hammond"-ställ med svarvade ben. 🙂

K&M 18810, som kanske inte är någon möbel verkar smidigt annars.

(hade köpt det själv om jag inte hittat det efter att jag redan beställt ett fyrbensställ, surt)

Redigerat av cborg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att tänka på dock är att om det är en kant, eller för hög kant, så smäller man i knäna i det om man sitter på pall oftast.

Precis som man smäller in knäna i kryss-stativ när man ska flytta in pallen.

Det kan vara rätt irriterande ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utrymme för knäna, men samtidigt får klaviaturen inte hamn för högt upp ovanpå en tjock skiva. Händerna ska kunna vila över tangenterna utan att axlarna lyfts upp till öronen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...