Jump to content
Annons

0db eller -1db?


Recommended Posts

Annons

-0.1 eller -0.3 brukar jag ligga på när mastern ska gå till cd/digitalt, om det är vinyl så använder jag sällan limiter alls då jag inte ligger så nära nollan att det behövs. iTunes brukar rekommendera att man ligger på -1db för digitala filer (se mastered for itunes), men det är mest en rekommendation för att slippa den eventuella distortion/missljud som kan uppstå då filer kodas om till tex mp3 eller liknande ljudförstörande format.

Så kort och gott: -0.1 eller -0.3 beroende på vilket humör jag är på 🙂 Sålänge du ligger under 0db så undviker du att det klipper och du är därmed safe.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hängsle och livrem. 😉

Skyddet mot Intersample peaks sätter det egentliga taket till 0dB, medan det finns gamla DAC:ar (kan inte säga specifika kretsar men jag har hört ett antal CD-spelare från 80-talet) där signalen låter klippt fast ljudet egentligen inte slår över nollan. Därför sätter går jag ändå bara upp till -0,3dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hängsle och livrem. 😉

Skyddet mot Intersample peaks sätter det egentliga taket till 0dB, medan det finns gamla DAC:ar (kan inte säga specifika kretsar men jag har hört ett antal CD-spelare från 80-talet) där signalen låter klippt fast ljudet egentligen inte slår över nollan. Därför sätter går jag ändå bara upp till -0,3dB.

Gamla DAC:ar och filter, precis som Linus skriver, håller inte alltid måttet, men man får heller inte glömma att billiga spelare har billiga komponenter. Så även nya billigare spelare kan ha stora problem.

Man får heller inte glömma att ljudkort som är av standard eller bättre idag, för inspelning/uppspelning för studiobruk, oftast har långt dyrare komponenter än en bärbar spelare, och därför hanteras ljudet bättre i en studio av en DAW och dess ljudkort/komponenter.

Jag ser snarare att man lägger sig "safe", säg -0.5 dbfs. [Edit: tillägg] Dock så beror det på musiken och hur att är mixat också, samt vad som önskas av kund (om man gör ett jobb åt en kund)... Jag har gått från -0.3dbfs till idag -0.5dbfs oftast. Radio löser den lilla nivåskillnad som finns, men med dynamiska mastrar så låter det alltid bättre i t.ex. radio.

Här är de senaste mastrarna jag gjort, som inte är släppta än, men ett smakprov får ni från deras egen Soundcloud-sida:

https://soundcloud.com/silikon-seeds

[Edit: tillägg]

Kundens egna önskemål:

- Dynamik, dynamik, dynamik

- Måste fungera på klubb (PA)

- Lite av den gamla skolan i sound, men ändå fräscht!

[Edit: tillägg]

ehhh, höj gärna volymen så mycket Ni vill, det låter bra med rejält tryck utan att dista. Hur högt Ni kan höja hänger på Era grejjer 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan enbart av intersample peaks som jag lägger saker under 0dbfs.

Men man kan tycka att det är en petitessmässig- lite nördig anledning. Om en DAC ligger lite över eller under, så är det bara enstaka samplingspunkter som går över nollan och distar. Det hörs i praktiken inte - i synnerhet inte vid enklare vardagslyssning genom enklare uppspelning. Så man behöver nog inte vara särskilt rädd, om man inte ska få resultatet kritiserat i nån branschtidning av experter typ.

Drar man ner till -1 eller så, då kommer man hamna lite efter i loudness-kriget - om sånt är viktigt för en.

Kör själv på -0,3, som för övrigt är AES/EBUs generella rekommendation. Men när jag kör ut mixen ligger jag på 0dbfs, eller -0,1 typ. Det är bara vid eventuell mastring som jag tar ner det till nån tiondels decibel lägre.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla DAC:ar och filter, precis som Linus skriver, håller inte alltid måttet, men man får heller inte glömma att billiga spelare har billiga komponenter. Så även nya billigare spelare kan ha stora problem.

Är detta ett stort problem idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta ett stort problem idag?
Absolut inte, och att lågbasen ska ligga i mitten (för att vinylpickupen inte ska hoppa ur spåret) är heller inget problem idag. Men vi gör det ändå.

Samma sak med interlaced video som passade bra på tjock-tv:n men inte har någon vinning idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att bestämma mig då jag inte riktigt hör någon skillnad.

förväntar mig långa utlägg av DMM 😉

😛

Du får ett kort utlägg här:

Hör du ingen skillnad på 0dbfs eller -1dbfs, kör då på -1dbfs för säkerhets skull, eller någonstans mitt i mellan. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...