Jump to content
Annons

Möblerings-/akustikfråga


BluesBoy

Recommended Posts

En snabb fråga....

Håller på för fullt med ommöblering mm och vill bara kolla en grej. Teoretiskt så är det ju alltid bäst att placera mixplats i centrum av en kortvägg. Om man har tex en bokhylla fylld med böcker (går nästan upp till tak) placerad i hörnet av rummet, på motstående vägg, skall man ta med den tjockleken i beräkningarna när man centrerar mixplatsen? Eller är det centrum vägg/vägg som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som alltid när det gäller akustik så behöver mäta (alternativ lyssna, men mätningar är att föredra) sig fram till bästa lyssningsposition. Teorin bakom detta med lyssningspositioner är svår att applicera i och med variationer i väggmaterial och dylikt.

Jag hade nog om möjligt sett till att bokhyllan fått hamna i något av hörnen vid bakväggen, känns som att det skulle kunna strula till det att ha den så som du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. 🙂

Jo, jag vet att mätningar helt klart är att föredra, men har först och främst inte kunskapen men kanske mest av allt inte ork/lust. Mest med tankpe på att jag inte kommer att kunna justera alla avvikelser på ett tillfredsställande sätt, då jag bor i en hyresrätt inte kan hålla på att "spika" upp massa akustikprylar.

På vilket sätt tror du att placeringen av bokhyllan i dagsläget kommer att "strula till det"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...