Jump to content
Annons

Fyra gitarrmickar samtidigt


Autumnfire

Recommended Posts

I en annan tråd om instrumentbygge fick jag veta att fyra parallellkopplade humbuckers får en sjuhelvetes hög output. Seriekopplar jag dem så får jag nästan ingen output. Eller var det tvärtom? Hursomhelst...

Det finns ju sådana där splitters för hörlurar och så...finns det motsatsen? Att jag tar mina fyra outputs och bara slår ihop dem till en?

Kontentan är att jag har fyra humbuckers och ska bygga något harpliknande med dem alla igång samtidigt. Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dessutom, hur gör man? Har alla verktyg men fattar inte riktigt kopplingsscheman...

Har fyra humbuckers, ur varje kommer det ut en röd, en svart, en grön, en vit och en oisolerad kabel. Den gröna och vita är ihoplödda. What goes where?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bara en av mickarna och sen tar du o kopplar in en gitarrkabel i en gitarrförstärkare med lite lagom volym på så det brummar när du petar på telepluggens knopp. Sen kan du testa med att sätta dit en sladd på knoppen och en på jord. Får du till det rätt så ska du kunna ta i mickens polskruvar utan att det brummar, det gör det antagligen om du vänder plus o minus fel.

Och när det är rätt ska du kunna lägga en skruvmejsels klinga mot mickens polskruvar o höra ett klickande i förstärkaren

Den gröna o vita som är hoplödda redan, de ska du inte koppla in alls, de sätter du eltejp på. Om man kopplar dem till jord blir micken splittad en sorts singelcoil, det kanske inte är så användbart, jag tycker det aldrig låter lika bra som riktiga singelcoilar kan göra.

När du hittar rätt sladdar kan du hålla micken framför strängarna på en elgitarr o få ut ljudet ur förstärkaren... Sen vet du.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag, för skojs skull, håller de lösa kablarna från en humbucker mot änden på en telesladd och kopplar in i förstärkaren så låter det bra. Håller jag två stycken på samma vis mot kabeln så låter det typ...bättre. Inte märkbart högre eller lägre.

Kan jag bara löda allihop till samma jack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...