Jump to content
Annons

Tips på stagepiano


PoetDavid

Recommended Posts

Jag spelar nu på ett nord electro 3 och är väl hyfsat nöjd. Orgeln låter riktigt bra, piano ljuden OK men kunde varit bättre. Jag saknar dock vägda tangenter vid pianospel. Därför funderar jag på att antingen byta Electron mot annan klaviatur som har allt jag vill ha eller behålla den till orgel och lite syntljud (pads och sånt) och skaffa ett stagepiano som just är bra på pianodelen. Vad tycker ni man ska titta på? Både nytt och beg kan vara intressant. Det bör ha bra vägd klaviatur, bra akustiska piano/flygelljud. Ska gå att flytta på🙂 ska ju framförallt användas live.

Man ser ju en del typ Yamaha p200, 250 och allt vad de heter till salu. Är det nåt att titta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte pianist, men spelar piano. Jag har ett Yamaha CP33 som har bra hammarmekanik som finns i flera modeller. Det är något åt det tyngre hållet och kanske jobbigt att spela på om man har en 5-timmars spelning. Det är tyngre än min flygel (akustiskt).

Jag har testat Yamahas billigaste hammarmekanik som bland annat sitter i deras P35 som kostar 3999kr. Det känns rätt bra det också, och den har ett lättare anslag. P35 har ju midi (om jag inte minns fel) och borde kunna vara ett bra sätt att styra sin Nord, antar jag.

Edit: Med tyngre menar jag tangentmotståndet. Inte ryggförstörarpotentialen.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som kör med nord, upplever inte ni att pianot kan kännas lite tunnt när man kör ut det i PA? Jag har testat lite olika piano/flygelljud men blir inte riktigt nöjd. Jag har electro 3.

Nu har jag börjat titta mer på Upright-ljuden och kanske att de nästan är bättre än flygelljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med om att Yamaha har bra klaviaturer i budgetsegmentet för sina stagepianon.

Det kan absolut vara värt att titta på och testa P-serien.

(Har P90 själv, tyckte det var bäst i sin prisklass då jag testade runt för flera år sen. Bra ljud men väldigt få.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vet du sa du inte gillade nords pianoljud, men jag älskar deras flyel och pianoljud på mitt nord stage där man kan ha string resonance osv.

Ljudexempel på där norden är använd som flygel

Mp3 - https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/pianosound.mp3

men lyssna helst på 24bit 96khz för att få mer korrekt bild

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/pianosound.aif

Helt oprocesserade ljud finns ju på clavias hemsida

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmozis, det lät riktigt bra. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer på Stage och Electro. Electron har ju inte string resonance på samma vis.

Vilket flygelljud är det du använder? Hur ställer du EQ osv.

Jag tycker inte jag får till så fylligt ljud i min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet och styrkan med norden som jag upplever det är att det är anpassat för livesammanhang och inte för inspelning direkt ur boxen då deras flygelljud är för tätt i mitten och lite för hårda i övre mellanregistret i sina närmickar, men detta gör att det kommer fram i mixen live upplever jag.

För att lösa detta vid inspelning så använder jag ett annat reverb än deras egna, men jag har lite på av deras vid inspelning också. På nordens eq: drar jag ner lite mellanregister och ger en uns mer diskant, men passa dig för diskanten för den ligger på lite "fel" frekvenser för att vara optimal om du frågar mig. När jag spelat in mitt nord så tar jag fram en M/S plugg ( i mitt fall brainworx bx_digital) och tar fram stereobilden mer och sänker det feta mitten. Då är man nästan hemma. En RNC i supernice mode funkar bra på piano. Pianot mår sedan ofta bra av lite extra kompression från ca 500hz - 5khz för att ta hand om lite som kan sticka ivåg när man spelar dynamiskt och rytmiskt.

Men detta gäller ju inspelning, live så skulle jag dra ner lite extra bara vid ca 300hz på mixerbordet, kanske hitta lite snyggare diskant vid ca 10Khz, men det är små rörelser jag skulle göra på detta.

Här har du ett Studio grand 2 samma låt, första var ett bright grand.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/pianosound%202.mp3

Detta är ju bara mina personliga åsikter...

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Var inne i en musikaffär idag och testade lite snabbt Roland rd300 nx, yamaha cp5 och nord stage 2.

De hade inte rd700 hemma, tyvärr.

Rent spontant var roland ganska skön att spela på och kändes ganska lättjobbad. Orgeln var jag inte så förtjust i, men det kanske är en inställningsfråga som jag inte fattade, kan man ändra drawbarsen på rd300:an?

Yamahan var nog snäppet skönare att spela på, tyckte inte den kändes lika självklar när det kom till hur man jobbar med den, inställningar osv...men det är ju klart en vanesak. Den känns dock alldeles för stor för att släpa runt på.

Stage 2 hade ju allra mest knappar i alla fall. Tråkigast klaviatur men ändå helt ok.

Dock hade jag behövt en manual eller någon kunnig som kunde förklara för jag fick inte till det riktigt. Jag har ju en nord electro 3 innan så jag trodde jag skulle fatta upplägget, men det gjorde jag inte riktigt. Men den känns ju väldigt mångsidig, särskilt med syntdelen.

Den är ju lättare och smidigare, särskilt Ha76:an.

Men....vad tycker ni gör att det är värt att lägga 8-10 000 mer på en nord stage2 istället för t ex cp5 eller roland rd700nx? Är den så mycket bättre, mångsidigare?

Svårt att få uppfattning själv när man testar då man inte behärskar maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har själv ett Nord Stage 2. Om du gillar ditt electro fast vill ha ett som är bättre och med vägda tangenter, skaffa stagetvåan.

När du väl lär dig hur det fungerar är det riktigt bra, men ja, det är lite krångligt upplagt.

Redigerat av Herminator
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...