Jump to content
Annons

Instrumentbygge - Mjukaste stålsträngarna och specialmick


Autumnfire

Recommended Posts

Jag tänker bygga en elektrisk guzheng (en sån här

).

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur den ska fungera, men jag tänker mig att utförandet liknar en traditionell men då självklart utan resonanslåda eller ens mycket till kropp. Så då undrar jag två saker.

För det första, finns det någon typ av stålsträng (vad som helst som en elgitarrmick registrerar) som är tillräckligt mjuk för att kunna böjas som på en guzheng?

För det andra, kan man bygga en egen gitarrmick som är typ en halvmeter lång eller går det i värsta fall att beställa någonstans? Jag tänker att mickar i det här utförandet (http://www.gear4music.com/media/19819/600/preview.jpg) borde gå att få hur långa som helst.

Reta mig gärna inte för mitt ambitiösa projekt, jag må vara en lekman men jag ska åtminstone försöka! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fantastiskt instrument och ett häftigt projekt. Om det är soundet du är ute efter tror jag dock att du bör bygga den akustiska varianten med resonanslåda. Det konvexa locket gör nog också att instrumentet blir lättare att spela på. Gör du en elvariant kommer det nog att låta som en lapsteel med svajjfunktion. Halvmetersmickar har jag ingen aning om de finns.

Lycka till hur som helst och håll oss uppdaterad med ditt spännande projekt. Som sagt, ett jäkligt häftigt instrument 🙂

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på P-bas mickar. Då får du avståndet mellan spolarna / strängarna rätt nära orginalinstrumentets strängavstånd. Fördelen med flera mickar är att du kan finjustera nivån på respektive strängpar (tror du kommer behöva det) med små trimpotar. Sedan har du en mastrvolym.

Kommer ihåg ett basbygge där jag gjorde jag en släde till mickarna så att jag kunde skjuta varje spole till optimal position för jämnast möjliga ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar mickar i serie så ökar du output med varje micks styrka, på en humbucker med två likadana spolar blir det dubbelt så mycket output som spolarna har en och en. det skulle bli väldigt mycket output med många mickar i serie.

Kopplar du dem i parallell så minskar du styrkan (på en humbucker med två likadana spolar får man ca 1/4 av den output som den har kopplade serie,hälften av vad en spole på micken har ensam).

Formen på spolen, längd, bredd, djup osv påverkar hur micken låter.

Troligen skulle en så lång mick låta ganska illa, men vem vet (ingen jag vet har provat)?

Utan att veta så tror jag att bästa sättet att få ett jämnt ljud ur sen sån är en akustisk som man mickar upp.

Annars skulle en lång piezo mick vara en lösning som skulle fungera.

Vanliga strängar skulle klara att sättas på en sån där utan problem.

Men kan du så undvik för branta vinklar.

Kul projekt, lycka till.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Strängarnas mjukhet är nog inte något problem. Det ser ut som det är ganska så stort spann där de bänds. Frågan är väl vilken spänning du kan ha på strängarna. Hur har du tänkt stämma den? 12-ton? Pentatonisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog pentatoniskt. Jag ska nog inte spänna strängarna särskilt hårt heller så de går att böja lite som en vill :-)

Men okej, så om jag vill koppla ihop fyra humbuckers samtidigt så kommer den antingen skrika av rundgång eller bli jättetyst? Kan en tänka sig att de seriekopplas två och två och sedan parallellt mot varandra för att ta ut effekten lite? Eller blir det kaos?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...