Jump to content
Annons

Köpa Något Vettigt Till Studion


gobbe1000

Recommended Posts

Hej!

Jag ska sommarjobba denna sommarn och kommer ha cirka 11.000 efteråt.

Jag har det mesta, Bra dator, Bra monitorer, Ljudkort, massa klaviatur, studiolurar, studiomic,och shit

Men man använder ju bara datorn egentligen så vill köpa nåt outboard gear som är värt pengarna och gör skillnad till musiken.

Jag var inne på en hårdvarusynth förut och kollade på Moog little phatty stage ii, Och Virus TI, Men efter lite research så verkar det krångligt och FL-Studio fungerar tydligen inte så bra med hårdvara så vad tycker ni?

Kanske nån masteringkompressor eller nåt? Och skriv gärna allt som behövs till för att det ska funka 🙂

post-35091-0-42333400-1369256354_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite förslag på vad man kan tänka sig:

* Akustikmaterial. Ditt rum ser väldigt jobbigt ut ljudmässigt.

* Plugins och mjukvarusyntar istället för hårdvara.

* En till mick för att komplettera den du har.

* Mickpreamp/channelstrip.

* Lektioner i ljudteknik/producerande/låtskrivande/DAW-hantering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som förmodligen kan göra störst skillnad just nu, är vad Terror & TFS är inne på; akustikbehandling.

Tycker inte att du skall lägga massa pengar på outboards.

En semester är ju kanske inte fel heller. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska flytta snart och ska välja ett bättre rum i det nya huset så jag sätter upp akustikmaterial där i vilket fall.

Men vill gärna ha nåt roligt att leka med liksom nån synth eller nån riktigt bra kompressor eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är såhär: Inbyggda effekter och ljud är oftast mer mångsidiga än man tror, så fort man slutar köra med presets. Bra lyssning är däremot något som möjligtvis kommer att ge dig en helt ny syn på ditt skapande, och kanske också gör att du slipper nöta och nöta för att få till bra mixar.

Därför röstar jag IGEN på akustiken. Bara ett tips i all välmening alltså 🙂 Jag vet att en hårdvaruburk är mycket roligare och snyggare, men "first thing first" som det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp akustik nu och sätt upp. Du kan fortfarande plocka ner det vid flytt. Jag lovar dig, att oavsett vilket daw du har.. så har du tillräckligt med pluggar. Mjukvara/hårdvara är aldrig anledningen till en dålig låt/mix. Om du inte kör med en datormick eller så såklart.

Fast du verkar ju inte lyssna på oss, även om 4-5 personer säger samma sak. Så mitt förslag är att skita i oss, och fråga dig själv vad du vill ha. Lycka till!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Varför inte köpa nåt ball ljudbibliotek.

Nu kör du FL men det finns säkert balla ljudbibliotek till bågra syntar som du har.

Reason Soul School har varit jätteinspirerande för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör akutsikmaterial stor skillnad?

Har ett väldigt litet rum så har inget eko eller nåt, Dessutom är jag van vid mitt rum har mixat här i 2 år så vet hur det låter.

Vad hjälper akustik materialen till? 🙂 Vet ju att de dämpar nåt och tar bort bas längst väggarna eller nåt.. hehe Och vart ska jag sätta det? Jag vill inte döda ljudet om jag sätter för mycket på fel ställen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör akutsikmaterial stor skillnad?

Har ett väldigt litet rum så har inget eko eller nåt, Dessutom är jag van vid mitt rum har mixat här i 2 år så vet hur det låter.

Vad hjälper akustik materialen till? 🙂 Vet ju att de dämpar nåt och tar bort bas längst väggarna eller nåt.. hehe Och vart ska jag sätta det? Jag vill inte döda ljudet om jag sätter för mycket på fel ställen..

JA!

Akustiken hjälper dig till en bra mix snabbare och ser samtidigt till att ditt rum inte förstör lyssningen/inspelningen. Ett rum som inte är behandlat tillför oljud/ekon/ höjningar-sänkningar av bas/mellanregister/diskant. Allt beror på rummet.

Du skriver att du har det mesta och vill ha något som tillför något mer. Vill du ha kvantitet gå på fler prylar och stilla ditt nyhetens-behag eller gå på kvalitét och höj nivån på studion och tillför något som faktiskt ger dig mer i längden.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill pyssla - akustik. Om du vill pilla på något - en ny kanallimpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör akutsikmaterial stor skillnad?

Har ett väldigt litet rum så har inget eko eller nåt, Dessutom är jag van vid mitt rum har mixat här i 2 år så vet hur det låter.

Vad hjälper akustik materialen till? 🙂 Vet ju att de dämpar nåt och tar bort bas längst väggarna eller nåt.. hehe Och vart ska jag sätta det? Jag vill inte döda ljudet om jag sätter för mycket på fel ställen..

idiotsäker förklaring!

Link to comment
Dela på andra sajter

nja... jag skulle avråda från sånnt där skumm...alledles för tunnt dessutom.

Det man oftast använder när man bygger/alustikbehdlar proffesionella studios är mineralull, oftast glasull, som absorberings material.

om du kan bygga själv så är det bästa och billigaste alternativet. Minimum djup på absorbenter är ca 200mm(95mm tjock absorbent med 100luftsapt bakom).

Här är en ritning utifall du kan bygga och då är storleken(viket ej var angivet) som en hel glasull skiva:

Absorbers.png

Dessa kan du dessutom använda i nästa rum i framtiden, det är altså värt att bygga.

en bal glasull(95mm) inehåller om jag mins rätt 8skivor altså 8 absorbenter. glasull+vilke+tyg+lister+skruv(+ färg eller bets om man inte vill ha omålat trä) gissningsvis 500-600kr

Dom ända absorbenter som är motsvarande hos thomann får man ge flera tusen(green acoustics, hofa acoustic)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Gobbe,

Om akustikbehandling är din prio så skall man alltid börja med att behandla basens resonaser som finns i ditt rum. Börja alltså nerifrån och

arbeta dig sedan uppåt i frekvenserna. Skulle börja med riktiga basätare ala Varitunes för att få kontroll på resonaserna. Sen kan man fortsätta som adundrum säger, bygga vidare med exemplet han visar.

Har du nån gång mätt upp ditt rum?

Som de flesta antyder så är akustikbehandling en nödvändighet vilket jag håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till som instämmer i kören: Akustikbehandling! 🙂

Läs gärna i min lilla artikel så att du kan få lite grepp om det hela: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

Boys, ni som kan det här -

VILKET TYG REKOMMENDERAS?

Tänkte då när man bygger själv och vill ha ngt som inte släpper ut för mkt

glasull men som är tillräckligt öppet för att göra verkan på ljudet.

Gärna prisvärt.

Vad och var köper man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Focusrite VRM box och ett par Sennheiser HD-600 hörlurar.

Detta är ett bra alternativ om du vill referenslyssna enkelt och snabbt

utan att behöva bygga akustikpaneler.

Med Vrm-boxen får du tillgång till 3-olika rum. Stora proffs kontrollrumet, sovrumsstudion, vardagsrummet och simuleringar av 14 olika monitorer och högtalare.

Vrm boxen är riktigt bra verktyg som komplement även om du har ett

bra akustikjusterat kontrollrum.

Hur låter mixen i en Lcd Tv eller dåliga datorhögtalare eller i vardagsrummet i stora Hifi-högtalare med vrm boxen har du svaret snabbt.

Vrm boxen ger dig fler referenser Du kan köra olika lyssning och snabbt switcha mellan Genelec 1030, Auratone 5c, Yamaha Ns-10 som ger väldigt olika ljudbilder av din mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boys, ni som kan det här -

VILKET TYG REKOMMENDERAS?

Tänkte då när man bygger själv och vill ha ngt som inte släpper ut för mkt

glasull men som är tillräckligt öppet för att göra verkan på ljudet.

Gärna prisvärt.

Vad och var köper man?

Jag har kört med Lakan från Ikea och Jysk fungerar bra.

En stor fördel med lakanstyget är att det är lite elastiskt vilket gör det lättare

att spänna hårt över dina träramar så det blir slät snygg rynkfri yta.

Som alternativ till lakanstyget om du vill ha tjockare mer stryktåligt tyg att täcka

glasfibern med är moltex tyg även kallat stage absorb finns på Jam.

Moltex tyg dämpar ljud bra speciellt om man veckar/ fållar tyget så man får större massa och hänger det 20- cm ut från väggen.

Enklaste sättet att hänga tyget är att man skruvar fast en regel i taket som man häftar fast moltex tyget i.

Om du har stora ytor att dämpa så kan moltextyget vara ett alternativ tänk dock på att det dämpar mkt diskant och mellanregister och ingen bas.

Du bör kompletera med basfällor i alla hörnen.

På Ikea finns Skubb garderob.

Köp 4 sådana och fyll med isover glasfiberisolering finns på Hornbach,

Häng dom i hörnen i rummet. Om du vill att det ska bli snyggt häng fållat

moltex tyg framför för att dölja dom.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...