Jump to content
Annons

Ljudkort med 8 preamps?


mowgli

Recommended Posts

Hej!

Håller på att leta större och bättre ljudkort. Funderar lite på Roland Octa-Capture för att det är lätt, och för att "auto sense" verkar smidigt.

Är det någon här som har någon erfarenhet av det här kortet? Hur står det sig ljud-mässigt mot t.ex. Focusrites maskiner i samma storleksordning? Har läst någonstans att Octa-Capture kan ha "noisy preamps" i vissa situationer.

Synpunkter någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda tanke jag fick är att Focusrites ljudkort brukar funka till Ipad, och Ipad kan spela in med upp till 24 kanaler samtidigt. Kan vara praktiskt. Octan funkar inte till Ipad om jag minns rätt.

...En till tanke jag fick är att vissa ljudkort funkar även utan datoruppkoppling. Kan vara praktiskt att kunna använda preamparna utan dator.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller på att leta större och bättre ljudkort.

Är du nöjd med ditt Presonus-kort idag? För isåfall heter kortet FireStudio Project.

Annars finns MOTU 8PRE som också kopplas med Firewire, eller Focusrite Scarlett 18i20 om du vill gå över till USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Varför inte fixa Rolands "Studio Capture" med 12 preamps när du ändå är igång?

Behöver inte fler än åtta preamps inom överskådlig tid. Är det bättre ljudkvalité i Studio Capture? Verkar som att det digitala är separerat från analoga i det kortet, vilket ska ge tystare prestanda över lag, men frågan är om det är värt pengarna.

Vore bra om någon här har testat Rolands kort, och om de håller samma kvalité som t.ex Focusrites. Kortet ska användas dels till mindre hemmastudio, och dels till semi-professionell inspelning av körer i olika kyrkor.

Dvs, portabiliteten och "auto sens-funktionen" gör Octa till ett mycket attraktivt alternativ, men det får inte vara på bekostnad av ett märkbart sämre ljud än konkurrenternas i samma storleks-/prisklass.

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är du nöjd med ditt Presonus-kort idag? För isåfall heter kortet FireStudio Project.

Annars finns MOTU 8PRE som också kopplas med Firewire, eller Focusrite Scarlett 18i20 om du vill gå över till USB.

Vad jag förstår, så presterar t.ex. Focusrite avsevärt bättre än Presonus i samma segment. Motu tycks ha haft problem med tillförlitligheten den senaste tiden. Vad gäller 18i20, så är det i så fall bättre med FW-modellen i samma storlek, Saffire pro 40. Samtliga dessa är dock tyngre och mer otympliga än Octa.

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår, så presterar t.ex. Focusrite avsevärt bättre än Presonus i samma segment. Motu tycks ha haft problem med tillförlitligheten den senaste tiden. Vad gäller 18i20, så är det i så fall bättre med FW-modellen i samma storlek, Saffire pro 40. Samtliga dessa är också tyngre och mer otympliga än Octa.

På vilket sätt presterar Focusrite bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda tanke jag fick är att Focusrites ljudkort brukar funka till Ipad, och Ipad kan spela in med upp till 24 kanaler samtidigt. Kan vara praktiskt. Octan funkar inte till Ipad om jag minns rätt.

...En till tanke jag fick är att vissa ljudkort funkar även utan datoruppkoppling. Kan vara praktiskt att kunna använda preamparna utan dator.

Jo, jag har funderat lite på iPad-funktion, och det är självklart ett plus, men långt ifrån avgörande. Jag tror att både Rolands Capture-serie och Focusrites modeller kan köras utan dator, dvs att de har dsp med de vanligaste effekterna inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Osäker här, men har fått ett mer generellt intryck av att Focusrites kort är bättre än presonus diton. Här har du andra uppgifter?

Jag har inga andra uppgifter. Är på väg att köpa ngt med 8 micingångar och helst så bra som möjligt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har funderat lite på iPad-funktion, och det är självklart ett plus, men långt ifrån avgörande. Jag tror att både Rolands Capture-serie och Focusrites modeller kan köras utan dator, dvs att de har dsp med de vanligaste effekterna inbyggda.

Utan att veta helt säkert då Firewire inte varit aktuellt så har jag för mig att det har varit vanligare bland firewirekort än USB-kort att fungera som fristående enheter. Gamla Lexicon Omega (4 ingångar) klarar tydligen det. Jag har fått för mig att Presonus Audiobox med 4 ingångar klarar det (vet ej). Men focusritekorten (USB) har vad jag hittills hört inte denna funktion, även om deras något mindre kort (snäppet under 18-ingångar vad det nu heter) tydligen funkar om man rycker usb-sladden.

Ipad som portabel enhet är vad jag använder med Apogee One. Men möjligheten finns till att synka två Ipads med upp till 48-kanalers 24bitars inspelning med Auria enl deras hemsida. Så om man är två i bandet som har en varsin 4-USB-kanalare och varsin Ipad så kan man klara 8-kanalers inspelningar de tillfällen man behöver detta antal kanaler. Och båda bandmedlemmarna kan ha varsin anläggning hemma som portastudio. Mao ni kanske har det som behövs redan idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har inga andra uppgifter. Är på väg att köpa ngt med 8 micingångar och helst så bra som möjligt då.

Portabelt eller stationärt? Focusrite Saffire Liquid 56 verkar vara riktigt bra, speciellt liquid-funktionen på kanal 1 - 2. Tungt och otympligt att släpa runt på, dock.

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

Portabelt eller stationärt? Focusrite Saffire Liquid 56 verkar vara riktigt bra, speciellt liquid-finktionen på kanal 1 - 2. Tungt och otympligt att släpa runt på, dock.

Har inte kommit så långt ännu, men det blir nog ngt som är lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Portabelt eller stationärt? Focusrite Saffire Liquid 56 verkar vara riktigt bra, speciellt liquid-funktionen på kanal 1 - 2. Tungt och otympligt att släpa runt på, dock.

Hej!

Focusrite Saffire Liquid 56 är ganska stor men inte speciellt tung eller otymplig. Hade en själv ett par år. Bytte då preampsen inte räckte till för mina ändamål. I övrigt en bra burk som jag aldrig hade några problem med. Mac OSX.

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte då preampsen inte räckte till för mina ändamål. I övrigt en bra burk som jag aldrig hade några problem med. Mac OSX.

/Pär

Lite OT, men på vilket sätt räckte de inte till? Nyfiken, för jag själv har ett och är jättenöjd. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Focusrite Saffire Liquid 56 är ganska stor men inte speciellt tung eller otymplig. Hade en själv ett par år. Bytte då preampsen inte räckte till för mina ändamål. I övrigt en bra burk som jag aldrig hade några problem med. Mac OSX.

/Pär

Roland Octa-Capture väger 1,3 kg, Liquid 56 väger 5 kg (nästan 4 ggr mer) och är betydligt större med vassa kanter. Jag tvivlar inte på liquids prestanda, men väljer självklart Octan om den inte har märkbart sämre ljudkvalité. Någon här som vet?

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med emuleringarna, är dom trovärdiga?

Hoppar in och svarar också lite på LS56 frågor. Har inte testat någon av de preampsen de ska modellera men det jag kan säga att många av dem är användbara och ger ett djup till i den kreativa processen. Jag upplever dock att man får lite mer latency vid användning av dem men jag har inte gjort några mätningar så jag kan inte fastslå det heller tyvärr.

I övrigt ett mycket kompetent ljudkort. Det enda jag personligen saknar är lite DSP pluggar som reverb och kompression för att inte belasta datorn vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med emuleringarna, är dom trovärdiga?

Jadu, det är jag inte man att svara på, då jag först och främst inte har en aning om hur originalen låter och för det andra har jag inte gjort några större jämförelser mellan emuleringarna för att överhuvudtaget höra skillnad på dem. 😛

Vad gäller Dippens kommentar om latency, så finns det en tråd någonstans där joachime här på forumet mätt upp en viss latency på de kanalerna. Hur mycket kommer jag dock inte ihåg.

Edit: Länk till joachimes mätresultat på latency //forum.studio.se/index.php/topic/89249-basta-ljudkortet-for-max-8k/#entry1296820

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jadu, det är jag inte man att svara på, då jag först och främst inte har en aning om hur originalen låter och för det andra har jag inte gjort några större jämförelser mellan emuleringarna för att överhuvudtaget höra skillnad på dem. 😛

Vad gäller Dippens kommentar om latency, så finns det en tråd någonstans där joachime här på forumet mätt upp en viss latency på de kanalerna. Hur mycket kommer jag dock inte ihåg.

Edit: Länk till joachimes mätresultat på latency http://forum.studio....k/#entry1296820

Tack för länken! Lutar nu än mer åt att INTE välja 56:an. Hade även missat att mixern inte har några dsp-pluggar, vilket drar ner det ytterligare.

ZoomButt.gif

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...