Jump to content
Annons

Mjuka upp mitt NordStage2 ljud?


Martini

Recommended Posts

Annons

Personligen tycker jag Clavias samplingar är bra men har träffat flera pianister som föredrar tangenterna på Yamahas stagepianon.

Det finns flera pianon att ladda hem till Nordstage. Kolla om du hittar något du trivs bättre med. Laborera även med anslaget/anslagskänsligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, Yamahas cp300 träffade jag på i en studio och blev förälskad. Men min rygg gillar inta att kasa omkring med 36kg på ryggen 🙂))))) Men jag har NordStage2 för piano, rhodes och orgelljuden. Alla samlade på ett ställe. Lättmanövrerat och bra.. Jag har testat dom flesta av Clavias pianoljud utan nån jätte wow-känsla. Ringer dom inte för mycket i diskanten så har dom dålig sampling vid ca C5 och en bit upp. Men jag är ändå nöjd. Dom är helt ok. Det beror vad genom för anläggning dom spelas. Oftast görs det inte så mycket åt keybordljuden. Ljudteknikern trycker i 2 kablar, ställer rak eq och volym...typ 🙂 Samma på mindre gig och egen anläggning, gör jag själv likadant. Därför saknar jag ibland nån "mellanburk" för att få kanske kompressor, lite vintage eller nåt?? (inte Nords kompressor 🙂 ) Tänkte om det fanns något för keyboardister? (hmm..varför kan jag inte använda returtangenten här? 🙂 )

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Yamahas cp300 träffade jag på i en studio och blev förälskad. Men min rygg gillar inta att kasa omkring med 36kg på ryggen 🙂)))))

Jag tror förklaringen till vikten ligger i konstruktionen av tangenterna. Lättare konstruktioner, typ Clavia, ger en annan känsla.

Men är samplingarna du inte är nöjd med ska du nog angripa det där, inte lägga på effekter (typ kompressor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nog. Dom andra fabrikaten brukar brista i ett bra orgelljud, så det är nog därför jag håller mig kvar vid Clavia. För att slippa 2 hyllor keyboards. Sen läste jag någonstans att en Tube PreAmp kunde smotha till ljudet lite, Så därför ställde jag frågan här. Själv har jag inte testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kan du ratta fram ett ljud som du gillar om du processar ljudet från din nord i en daw?

Om du kan tänka dig en effekt processor, varför inte bara en annan ljudmodul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan du ratta fram ett ljud som du gillar om du processar ljudet från din nord i en daw?

Om du kan tänka dig en effekt processor, varför inte bara en annan ljudmodul?

Jo. Fast jag vill gärna ha bra piano, Rhodes och B3-orgel i samma "burk". Yamaha har kanon piano och rhodes, men definitivt inget bra orgel ljud? Men jag ska testa att få fram ett bra pianoljud i Cubase med Nord...Bra ide!!

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ställde en liknande fråga för ett tag sen. Fick bra tips. Här är den http://forum.studio....__fromsearch__1

Mycket lärorik läsning. Testade föresten att köra Norden in i Cubase. Provade med Tube Preamp, Multikompressor, EQ, Maximizer mm(inte på samma gång).......och visst blev det lite bättre 🙂 Ska testa att köra genom laptopen i replokalen, för att höra om det låter lika kul i PA. Kanske mina lurar som lurar 🙂

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...