Jump to content
Annons

high-pass filter på slutmix?


toniced

Recommended Posts

Till min förvåning så lyssnade jag på en av låtarna genom ett "modernt" PA för någon dag sedan. Det som vart förvånande är att jag i första hand trodde det var en jordbävning på gång då all sub-bas bara pumpade på som attans. Jag frågade teknikern om något var fel. Då svarade han mig att jag skulle se över min mix, för att med dagens moderna PA har man oftast med de lägsta tänkbara frekvenser i basen!

Hu ska jag gå tillväga för att skära bort dessa, då jag inte har någon sub i studion som kan hantera dessa låga frekvenser??

Kan jag använda ett high-pass filter på hela mixen och i så fall på vilken frekvens ska jag börja skära???

Tacksam för hjälp!!!

PS! Sverige vinner över Kannada i kväll 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du upplever ett sådant problem så har du garanterat något "fel" i din mix, dvs att du inte skurit tillräckligt i enskilda instrument.

Men om du ändå vill cutta i mastern så ska 20hz-30hz räcka beroende på genre med ett q-värde på kanske 18-24.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever ett sådant problem så har du garanterat något "fel" i din mix, dvs att du inte skurit tillräckligt i enskilda instrument.

Men om du ändå vill cutta i mastern så ska 20hz-30hz räcka beroende på genre med ett q-värde på kanske 18-24.

mvh Jon

Det måste vara så som du säger, att jag inte skurit frekvenser på de enskilda instrumenten. Oftast har jag inte behövt det! Men i senaste Album har det varit annorlunda samt att jag har bytt en del utrustning.

Jag ska testa ditt förslag på mastern. Annars är det bara att plöja genom alla låtar spår för spår med inköp av en Sub 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...