Jump to content
Annons

Att få in mikrofon med XLR till iPad (och även gitarr)


Pacanin (oregistrerad)

Recommended Posts

Pacanin (oregistrerad)

Hej

Funkar en sådan här, http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=25205&artno=278435, iRig PRE, om jag vill kunna koppla min mikrofon (JTS57, sm7-kopia..) till min nya iPad. Går ljudet rakt in i audiospåret på Garageband då, eller ska man ha något annat?

Har även en gammal(ska bara hitta den) enkel sångmikrofon med vanlig 3,5mm kontakt. Funkar det att köra den rakt in i hörlursutången.

Vad använder ni för att få in era gitarrer i iPad och spela n med Garageband, vad tycker ni fungerar bra för er?

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd dock-porten istället! Headsetingången har ett högpassfilter och släpper inte igenom nåt under 100Hz eller nåt sånt (kommer inte ihåg hur lågt).

Många ljudkort funkar med Ipad. Här är några:

http://auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

...Forum för IOS-kompatibla ljudkort:

http://www.auriaapp.com/forum/viewforum.php?f=21&sid=b2d7bd54766baf80e79efafaf69a8c98

Edit: Jag kör med ljudkortet Apogee One (den äldre).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Hej

Har börjat kika på Auriaappen, verkar väldigt bra, men kör än så länge utan ljudkort men kommer så klart med tiden att utöka.

Om jag fattat det rätt så används väl dockan med i Rig?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Du kan ju prova att köra den interna micken i paddan in i Auria. På "Knife" (Länk nedan) använde jag interna micken, en kudde så den kom upp lite, och en galge med nylonstrumpa. Sedan har jag processat sångljudet.

Slidegitarren körde jag dock via Blackstarpedal och Apogee One. Men varför inte testa interna micken? Jag har hört att vissa köper en liten dongel (ljudkort) på typ Kjell&Co för ngn hundring och kör genom den till paddan via dockan. Det finns också liknande lösningar för headset-kontakten.

Irig har jag för mig går via Headsetingången. Hörlursutgången, har jag läst, kan läcka ljud in till ingången. Därför kör Peavey med hörlursförstärkare för att minimera problemet. Annars kan man köra med en typ radio som hörlursförstärkare.

Om du ska använda Auria, se till att ljudkortet hanterar 24 bitar då Auria kör med det (mer head room än 16 bitar om jag fattat rätt). Däremot kör jag på 44,1kHz (ist för tex 96kHz) efterssom jag förstått det är kompatibelt med AudioCopy som många appar kör med. Dvs, man kan spela in en kort ljudsnutt från sin favorit synth i Ipad:en och klippa-klistra direkt in på Aurias ljudspår.

För mitt senaste projekt "Canyons" använde jag totalt ca 35 stereo-kanaler/ljudspår (utom sång...monospår) i Auria. Några av dessa spår var mutade skräpkanaler. Diverse plugins som De-esser (in-app-köpt) och PSP Micro Varmer på dessa. Det finns automatisering, men Ipaden började protestera med den last allt detta innebar så jag brydde mig inte om denna funktion. Det går dock att frysa spår så att man minskar belastningen, men det gjorde inte jag.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Hej

Ska lyssna när jag kommer hem. Jobbdator/klienten hanterar inte ljud så bra..... 🙂

Aha, så Auria funkar med den inbyggda micken också, så bra. Den verkar bättre och bättre.

Såg nu att iRig går precis som du säger genom hörlursutgången.

Tack, återkommer. Var så säker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan man rekommendera Focusrites ljud Itrack solo. Det är byggd för just ipad och Iphone, Fungerar perfekt ihop med Auria.

När man jobbar med många spår i Auria så är det viktigt att frysa dom för att frigöra processor kraft. Det kan vara lite knöligt i början men man lär sig snart och då flyter det på bra.

Appen Audiobus är dessutom perfekt att jobba ihop auria.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ok, tack för tipset om iTrack solo. Har kollat på den för ett tag sedan men det var innan jag köpte iPaden, och har helt glömt den sedan dess. Passar kanske min budget bättre.

Har kikat vidare lite på Auria appen som även Erik dP tipsade om och den verkar ju bra och smidig och framför allt mer möjligheter med antal spå osv.

Läste någonstans om någon som hade spelat in 32 spår med Garageband men att man då var tvungen att efter 8 spår, spara upp filen på iTunes för att sedan importera den i en ny "låt" i Garageband och fortsätta så flera ggr om man vill ha fler spår, men det verkar ju väldigt krångligt.....

edit:stavfel

Redigerat av GPMILAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Garageband är en bra app, med bra ljud, som jag gärna använder. Men avsaknad av smidiga copy-paste-funktioner från denna till andra appar gör att jag hellre använder de appar som arbetsflödet inte stannar upp pga inkoppling till dator.

(Auria ska tydligen få MIDI-funktioner i framtiden. Ett ljudkort med inbyggt midi kanske inte är helt fel om man vill ha allt-i-ett.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Jag kör vidare med Garageband så länge, tills jag blir mer varm i kläderna. En fråga bara (vet inte om jag får ställa den här egentligen eller om den ska in på annat ställe), men, en banal sak som att namnge en låt i Garageband för iPad-hur gör jag det? Nu heter de Min låt 1, 2 osv..

Edit:stavfel..igen

Redigerat av Pacanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...