Jump to content
Annons

Latency. Hur är egentligen korrelationen mellan buffesize och output latency i ms?


Valleybrook

Recommended Posts

Latency. Hur är egentligen korrelationen mellan buffesize och output latency i ms?

Jag begriper inte hur denna kan räknas ut. Vad som betyder något är actual latency i ms. Men om jag då går från 96 till 64 i buffer size så tycker man att latency skall minska med samma procent men den minskar bara med nån halv ms.

Frågor:

- Vad beror output latencyn på och hur kan den räknas ut?

- Kan man lita på output latency värdet som varje ASIO drivrutin presenterar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Input + output latency är ett nummer som ditt ljudkorts drivrutinger levererar till ditt musikprogram. I detta värde ingår både ASIO-latencyn och A/D- samt D/A-omvandlarnas inbyggda latency (omvandlingen tar runt 1-2 ms).

Buffersizen beskriver endast ASIO-latencyn. Den har enheten "samples", vilket kan beräknas med hjälp av den samplingsfrekvens du använder dig av.

Exempel: 1000/44100*buffersize = ASIO-latencyn i millisekunder.

Vid en buffersize på 128 samples och en samplingsfrekvens på 44,1kHz blir då ASIO-latencyns bidrag till den totala latencyn ca 2,9 ms, på ett håll (exempelvis vid lyssning).

Totala latencyn (vid en "roundtrip", d.v.s. skicka signal ut ur och sedan tillbaks in i ljudkortet) blir: ASIO-latency + D/A-latency + A/D-latency + ASIO-latency vilket bör motsvara runt 9 ms vid en buffersize på 128 och 44,1kHz samplerate. Sedan har ofta inspelningsprogramen någon form av kompensation för detta, där programmet flyttar inspelade spår bakåt motsvarande tid.

EDIT: Hurvida man kan lita på värdet som står i programmet beror helt och hållet på om ljudkortets tillverkare har varit sanningsenliga med den information som drivrutinen levererar till ditt inspelningsprogram. Seriösa tilverkares siffror kan man definitivt lita på.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett perfekt svar! Känns gediget.

En fråga till, om jag spelar på mitt keyboard och använder ett VST instrument, t.ex Grand 3 i Cubase Artist 7, så är det Output latencyn som påverkar latencyn. Kan du bekräfta detta? Det är tiden det tar för datorn att hämta ljud från minne, DA omvandla och skicka ut. Påverkat då av buffersizen vi pratat om här. Stämmer detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du ett VST-instrument har du MIDI-delay, processering (dessa två är snabba/obefintliga i förhållande), ASIO-latency och D/A-latency. Sedan några millisekunder från högtalaren till örat. Den sistnämnda fördröjningen är hjärnan rätt så bra på att kompensera för genom att man visuellt ser avståndet till ljudkällan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...