Jump to content
Annons

Stränghöjd vid översadeln?


Andwuu

Recommended Posts

God afton 😉

Något jag inte haft ork att åtgärda förrän nyligen då jag bytte strängar på ena elguran är att stränghöjden vid första bandstaven varit väldigt låg på bassidan (tydligen lägre än på diskantsidan vilket skrämde mig en aning) och har därmed också medfört hyggliga mängder skrammel vid öppen sträng, ännu mer då jag spelar ganska hårt. Köpte en ny GraphTech-översadel i förhoppning om att extrahöjden som kommer med skulle räcka, men icke, verkar som att trät i gitarren är för lågt så det blir till att dra på ett lager epoxy och fixa höjden på så sätt.

När jag ändå justerar detta till något vettigare än den förra höjden tänkte jag passa på att fråga hur ni andra har era översadlar justerade? Jämförde mina värden med Gibsons fabrikvärden (2/64" (~0.8mm) för E och A, 1,5/64" (~0.6mm) för D och G och 1/64" (~0.4mm) för B och E) och såg att i princip bara B och E-strängarna hade en vettig höjd. Dock är ju dessa värden bara fabriksvärden och många gillar ju egna konfigurationer av stränghöjden.

Så, hur ser era höjder ut?

EDIT: Efter en egen justering av allt i samband med bytet slutade jag på följade; E & A ~0.55 mm, D & G ~0.5 mm, B & E ~0.4 mm. Tyckte Gibsons standardvärden kändes för höga och jag slapp allt skaller på dessa inställningar.

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har du bytt till grövre strängar?verkar så.Vad är det för guitar?

El,Acc? Fins nog ingen regel hur sträng höjd ska appliseras.Menar det är tycke och smak.

Rassel i guran fins alltid.går nog inte komma ifrån.kan väll säga att sänk mickarna ,ska vara ca 3mm från sträng.

Lite fin lir Med stallet.intonera guran igen.Samt släpp något på drag stången(va väldigt försigtig där)

mot klockan så drar du åt.då reser sig halsen =högre sträng.motsos= tvärt om då lägger sig halsen samt sträng.

Men du ska ta stallet först intonering samt stall höjd tills du finner din egen nisch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...