Jump to content
Annons
  • Mikrofon med blåtand från Austrian Audio faller ljudguru på läppen

    Prisbelönta ljudteknikern Hans Surte Norin berättar hur mikrofoner från Austrian Audio med nya tekniska lösningar effektiviserar hans arbete.

    joachime

    surte_ingang.thumb.jpg.ba0ee04840f20a14c4e816d29d9667de.jpg

    Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek.

    Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överraskande med tanke på att företaget startades av före detta AKG-anställda som gick vidare med egen produktion efter beskedet att tillverkningen skulle flytta från Wien i Österrike. 

    – Jag är nyfiken av mig och gillar att hänga med i den tekniska utvecklingen, berättar Surte. Vi testade mikrofonerna i alla möjliga sammanhang: överhäng till trummor, flygel, solister och tråblås. De gjorde inte bort sig någonstans.

    Uppsala Internationella Gitarrfestival blev lite av ett eldprov. Surte placerade mikrofonerna framför varje gitarr under hela festivalen, givetvis beredd att byta till någon de mera beprövade trotjänarna som alltid har funnits med.

    – Det blev så att vi i slutändan använde Austrian-mikrofonerna till alla framträdanden, säger Surte.
    – De har en direkt tilltalande ljudkaraktär och är dessutom lätta att skruva till för att få det ljud man önskar.

    Efter att ha försäkrat sig om att mikrofonerna var välljudande försåg Surte sin mickväska med ett par OC818. Till skillnad från OC18 har OC818 valbar upptagningskaraktäristik som dessutom kan styras steglöst via Bluetooth.

    – Det kan låta lite gimmick-artat men har visat sig vara oerhört praktiskt i och med att man kan justera mikrofonernas upptagningsområde under soundcheck, förklarar Surte.

    styrning.thumb.jpg.79e3d018311a01e41e28e5f533fa4a1c.jpg

    Att gå steglöst från supernjure till rundtagande gör det möjligt att finjustera balansen mellan frekvensrespons och läckage från sidorna av mikrofonen. Något som underlättat för Surte att finna intressanta klangfärger:

    – Det finns ett mellanläge mellan rundtagande och njure som är mycket användbart. Det har ett sound som känns större än njure, vilket ofta passar bra när man mickar upp flygel.

    En annan fördel han har funnit med Austrian Audio är företagets kvalitetskontroll. Varje enskild mikrofon ligger så pass nära de angivna värdena att de går att betrakta som matchade. 

    Vi ställer frågan om det är någonting han saknar hos OC818. 

    – Ja, det skulle vara praktiskt att kunna justera upptagningsområdet för flera mikrofoner samtidigt, svarar Surte som ser positivt på den framtida utvecklingen inom området. 

    Läs mer
    > Tillverkare: Austrian Audio
    > Surtes arbeteplats: Uppsala Konsert & Kongress

    Av Joachim Ekermann


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...