Jump to content
Annons

Mappa 2box, Superior Drummer och Cubase?


oioioi

Recommended Posts

Jag har nu äntligen skaffat ett digitalt trumset, 2box, som jag med en gammeldags midi-kabel kopplat till ljudkortet. När jag startar Cubase och drar igång det där trumsetet i Superior Drummer så får jag ljud från alla trummor - men det är ju helt huller-om-buller - virveln låter som golvpuka, cymbalen som hi-hat osv.

Hur gör jag för att få rätt ljud på rätt plats?

Dokumentationen är inte helt tydlig. Vilken dokumentation ska jag leta i förresten, för 2box eller SD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kallas midi mapping. Superior Drummer lär nog ha preset för det uppe i menyn under mapping, sedan undermeny. Om inte, så får du köra "learn"-funktionen för varje trumma/cymbal du laddat i SD så att de kopplas till rätt slagyta/zon på ditt 2box.

Avsnitt 3.4 (s.26):

http://www.toontrack.com/updates/manuals/Superior_Drummer_Operation_Manual.pdf

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen färdig mappning för 2box i SD. Får alltså mappa själv då jag har tid över. Pukorna går nog lätt, men hihat och virvel lär bli knepigare.

Borde faktiskt finnas någon som gjort jobbet redan och dessutom har postat mappnings-filen i något forum... Får googla på saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som är knepigt är hihat'en.. alla andra trumdelar klickar du bara "learn" på och slår på trumman och sparar sedan midimappningen som ett userpreset.

Jag skickar dig min mappning från ett standardkit i Superior 2 / defaultmappning i Drumit 5 så kan du se hur hihaten är inställd.. Enklast att hitta mappnings-katalogen på datorn är att spara en egen Midimappning i SD2 med ett namn som du kommer ihåg, sen söker du efter namnet i utforskaren ( Kör du mac så har jag inget närminne vad det gäller placeringen) sen när du hittar var filen ligger, lägger du in min mappning, startar om Cubase och sedan Superior , gå in under Midimapping och sedan användarmappningarna och välj filen där där så ska du kunna spela.. eller åtminstone se hur Hihat'en skall konfigureras.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju haft rätt mappat för alla enheter!

Men då jag i Superior Drummer byter pre-set, till t.ex. något från Metal Foundry blir ju allt huller om buller igen. Så kan man väl inte ha det, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sparat din mappade preset för ditt kit då? Själv sparar jag min som DTX900, och när jag byter kit laddar jag denna preset också för att det mesta ska vara mappat och klart. Finns det fler artikulationer i nyladdat set så får man möjligen "learna" dessa också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har en sparad pre-set för mina trummor nu. Borde faktiskt SD komma ihåg och inte krångla till det bara för att jag klickar runt lite... En del av Metal Foundry-kiten skiljer sig ju en del verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt så måste du ladda din MIDI-mappning när du byter expansioner men efter det så ska den behålla inställningarna.. IBLAND tappar den ändå inställningar men det går rätt snabbt att ladda en mappning.

optimalt hade varit att man gör en "preset override"för alla andra inställningar som velocity, mixervolym o.s.v så man slipper göra om dessa för varje enskilt kit / preset men det skiljer ju ibland helt galet mycket mellan olika presets så det blir ändå en megamassa arbete..

Jag har mappat varenda expansion de släppt och det är en mental katastrof att justera varje kit så alla anslag, volymer, mixinställningar gör att man kan växla mellan kit'en när man sitter i hettans timme och vill banka skiten ur trummorna utan att bli störd av allt extra arbete.. men det är svårt att täcka upp alla enskilda saker när man inte gör exakt samma typ av låt alla gånger.

Native instruments Kontakt baserade bibliotek är de som funkar bäst med Drumit 5 gällande ovanstående problem.. Nya Addictive drums 2 är oxå nice

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...