Jump to content
Annons
  • Om att undervisa i musikproduktion med David Engström

    Måndagsintervjun: David berättar om hur hans musikaliska resa sett ut, ett tidigt barndomsminne som format hans sätt att skapa musik och undervisa, och så ger han sina bästa tips på hur du som musiklärare kan möta elever på just den plats de är.

    Lotta Fahlén

    3_red.jpg.cf4e9773fb54c9fbd269f1abb079ad7e.jpg
    David Engström, Ableton Certified Trainer.

    Måndagsintervjun är tillbaka och den här gången pratar vi med producenten, kompositören och musikläraren David Engström. På Musikhögskolan Ingesund undervisar han i bland annat musikproduktion och leder några av de få kurser i elektronisk musik som erbjuds i Sverige på högskolenivå. Han är även den första, och än så länge ende, person i landet som bär titeln “Ableton Certified Trainer”.   

    Vill du börja med att berätta lite kring vad du sysslat med på musikfronten?

    – När det kommer till skapandet  av musik har jag verkligen gjort allt möjligt. Mycket av musiken jag gjort har elektroniska förtecken och ofta gjorts i samarbete med andra musiker men även andra typer av konstnärer. Jag har dels spelat konserter tillsammans med en bildkonstnär och just nu jobbar jag tillsammans med poeten Ismael Ataria. Jag har även gjort elektronisk dansmusik, såsom deep house och tech house, och spelat i mer traditionella band, men just nu är det undervisning och att prata musik som tar upp mestadelen av min tid. Rockstjärnedrömmarna har jag gett upp för länge länge sedan men jag kommer alltid att skapa musik för att må bra. Och är det någon som gillar det jag gör är det bara ett plus.

    Hur kommer det sig att du samarbetat med andra konstnärer?

    – Jag tänker att all konst syftar till samma sak, man jobbar bara med olika medel och sinnen. En bildkonstnär, en ljudkonstnär eller en ordkonstnär försöker till syvende och sist påverka känslorna hos åhöraren eller betraktaren. I grund och botten håller man på med samma sak. Det är intressant att blanda de här olika sätten och jag tror att effekten på så sätt blir större - gör man ett verk där både bild och musik ger sig ut på en gemensam resa så kan man kittla ännu fler sinnen och det kan leda till intressanta följder.

    Kan du berätta om några avgörande milstolpar i din musikaliska resa?

    – Jag har ett tidigt minne när jag bara är några år gammal och min mamma sitter och skriver noter, jag tror att hon höll på att skriva noter till någon kör hon ledde, och jag tyckte det var så fascinerande att det var musik hon skrev ner. Hon gav mig ett tomt notpapper och jag började rita pluppar på pappret som hon sedan spelade på pianot så gott som hon kunde tolka det. Det var en tidig upplevelse av att man kan skapa musik, det var jag som gjorde den musiken, trots att jag inte hade någon aning om vad jag gjorde så var det jag som gjorde den. Det tror jag har format mig, att alla kan skapa.

    1_1800.jpg.2f916caec5fc465811fe5c5a9ec79646.jpgDavid Engström på Eterfestivalen. (Foto: Andreas Lundberg).

    – En annan milstolpe är att jag i slutet av min tid som student på musikhögskolan fick lektioner hemma hos Björn J:son Lindh. Pappa hade skivor med honom när jag var liten så han var en person som jag känt till hela mitt liv. När en sådan person tycker det ligger något i den musik man gör, och uppmuntrar en att göra klart den, så boostar det en verkligen. Jag fick nog en slags känsla av att min musik kanske är “good enough”. Han förmedlade också att det viktigaste inte är att ha tusentals fans utan att man själv diggar det man gör. Det är något jag bär med mig.

    Så om intresset för musikskapande startade vid notpappret tillsammans med din mamma, hur leddes du in på den elektroniska musikbanan?

    – Jag har alltid diggat ljud och för mig har alltid själva ljudet varit minst lika viktigt som toner, rytmer, ackord och text. Min favoritskiva när jag var riktigt liten var Paradissymfonin med Ralph Lundsten, vilket ju är ganska ovanligt för en tre-fyraåring att tycka om. När jag var tretton-fjorton lödde jag ihop min första digital till analog-omvandlare, satte in den i skrivarporten på mammas PC och gjorde 8bits musik i trackerprogram. Elektronisk musik har alltid varit en del av mig så det är svårt att veta om jag tycker om det för att jag fastnade för den där skivan när jag var liten, om jag fastnade för den för att den hade ett spännande omslag, eller om det är så att jag föddes med intresse för ljud och teknik. Men intresset har iallafall följt mig hela livet.

    Kan du berätta lite kring dina metoder och din filosofi kring lärande när du undervisar musik?

    – Väldigt mycket kan man lära sig idag via YouTube men då får man ofta en snitslad bana: först trycker du här, sen trycker du här, sen trycker du här. Det jag kan bistå med, som inte YouTube kan, är att möta eleven där den är och vara med som coach i personens resa att upptäcka musik eller teknik. En del av att vara lärare är att förklara men en annan väldigt viktig del är att ledsaga, att vara en peppande hejarklack och att se till att visa att allting kan vara kul. Börjar man i änden, att det ska vara roligt, så kommer jättemycket gratis.

    – Jag tror inte heller att man måste kunna en väldig massa innan man börjar skapa utan jag tror på att bara göra och lära sig längs vägen. Precis som att man inte skulle ägna en herrans massa timmar åt att berätta om allt som har med ett paino att göra för en elev som tar sin första pianolektion, utan börja med att faktiskt spela piano, så tänker jag att det även gäller musikproduktion. Det är viktigt att se till att leka och utforska, det är en stor del av mitt lärartänk.

    – Ibland har jag jämfört mig själv med Gandalf och mina elever vid dvärgarna som ska ta sig igenom Mörkmården. Då kan jag välja att göra som Gandalf gör i Bilbo-boken, att ha ett annat ärende och låta eleverna få klara sig själva. Men om det är yngre elever får de kanske istället gå hand i hand och inte gå av stigen för det kan bli farligt. Har man lite äldre elever kanske man går lite i förväg och så kanske man pekar på lite saker längst resan och tar lite stickspår. Med mer avancerade elever så kan man ge dem karta och kompass och säga att vi möts vi den där sjön vid gryningen. Sådana bilder gillar jag att måla upp. Min filosofi som lärare är att mitt jobb inte i första hand är att peka var knappen sitter utan att finnas med på resan.

    2_red.jpg.159f2e24bd161cc6903bab48fca3438a.jpgDavid Engström, Musikhögskolan Ingesund. (Foto: Viktoria Fyhr).

    I en grupp kan det ju finnas både stora skillnader i kunskapsnivå och olika sätt som eleven bäst lär sig på, vad har du för tips kring att möta varje elever där de är?

    – Om man tänker kunskapsmässigt så brukar man ganska snart känna av i en grupp vilka man har med sig på banan och vilka som behöver lite mer hjälp. Ser man till att göra rolig undervisning så går det att undervisa på en något lägre nivå, så att de som inte har så mycket erfarenhet hänger med men de med mer förkunskap har möjlighet att upptäcka massa häftigt på vägen. Det gäller att se till att skapa utmaningar och uppgifter som har många dimensioner för att det hela tiden ska finnas någonting att göra för den som ligger längre fram. Idag har jag exempelvis haft en workshop i hiphop och att skriva svenska raptexter. Så efter ett seminarie om det fick eleverna skriva en raplåt, på kul, i små grupper. De skulle göra minst 8 rader var som skulle rimma men sen kunde de om de ville göra mer avancerade rimscheman. De kunde även börja producera upp låten eller skriva refränger, vilket innebar att alla kunde lösa uppgiften men att det fanns en arsenal av skojiga bonusuppgifter. Ju fyrkantigare en uppgift är, desto mer instängd till en viss nivå eller förkunskap hamnar man i.

    – När det kommer till personligheter och olika sätt att lära sig på så har jag för vana att förklara varje sak på minst två sätt men helst på fyra. Så om jag exempelvis ska förklara vad en mollparallell är kan jag förklara det som att jag ska ta mollackordet tre halvtoner ned, jag kan förklara det som att jag ska ta mollackordet som har två av tre toner gemensamt med det första, jag kan förklara det som att det är två steg ner i skalan eller jag förklara det som att jag ska flytta upp den översta tonen i ackordet ett steg och så vidare, och det här gör jag i bara farten. Jag tror det är viktigt att inte låsa sig vid bara ett sätt att säga saker och det här gäller framför allt när jag ska förklara teoretiska koncept.

    Och så är en viktig del av min lärarfilosofi att inte undervisa mig själv, inte hålla monolog och fokusera på vad jag själv gör, utan att hela hela tiden vara ute med blicken och scanna av dem jag undervisar, så att jag snabbt kan tweaka om sättet jag förklarar på. Det är nog det bästa tipset jag kan ge - undervisa inte inåt utan utåt.blatt_streck.png.682d31d79c0f4a790140e6e12562a5c8.pngLänkar:

    Spotify
    Davids youtube-kanal med fokus på Ableton

    Urval av länkar till program och kurser David undervisar:

    Kandidatprogram i musikproduktion på Musikhögskolan Ingesund
    Distanskurs i Kreativt skapande inom elektronisk musik
    Elektronisk musik: estetik, teknik och metodik

    Sociala medier:

    Facebook
    Instagram


    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlén där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen. Här hittar du tidigare artiklar i serien Måndagsintervjun.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...