Jump to content
Annons

Sidechaining


Debul

Recommended Posts

Hej hej!

Kan någon förklara för mig hur man använder sidechain funktionen i cubase SX??? Med hjälp av den här kompressorn:

http://www.kvraudio.com/get/1315.html

Jag får inte det att funka med kanaler osv.

Jag skulle verkligen så gärna vilja använda sidechain funktionen i mina produktioner.

Vore glad om någon kunde hjälpa mig

Grejen är att jag vet inte vara jag ska placera effekten i Cubase SX för att kunna sända in en till kanal. Som insert effekt funkar det ju ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du använda den som en stereo side-chain så gissar jag på att du får skapa en grupp kanal som är "quadro". Signalen du vill ha "duckad" skickar du sedan till de två första kanalerna i quadro gruppen. Sedan så skickar du signal som du vill att kompressorn ska reagera på genom att skicka en send till quadro gruppen och välj att det ka skickas till de två resterande kanalerna i gruppen.

Tyvärr är detta inte väldigt bra beskrivet och kan vara fel metod, men jag har för mig att detta ska funka.

MvH Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör så här:

Skapa två audiospår.

Lägg kicken, eller vad du nu ska ha som källa för duckningen, på ett spår, panorera hårt vänster.

Låt volymen gå upp till 0dB.

Lägg ljudet som ska duckas på det andra spåret och panorera hårt höger. Låg volym.

Skicka outputen (bussa/send ej) från båda spåren till en group channel som du slänger på en kompressor på och panorera hårt höger.

Skicka outputen från gruppspåret till ett nytt MONO gruppspår.

PUMP.

Vill du ha stereo, skicka vidare MONO spåret till en STEREO grupp, panorera åt ena hållet och skicka ett slapback delay åt andra hållet med 3-20ms...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...