Jump to content
Annons

Köp utav studiomic (Ja ännu en tråd om detta, förlåt)


Chrissey

Recommended Posts

Annons

Börja med att pilla ihop ett sånghörn i rummet och se hur det funkar med den mick du redan har.

Du kan hämta smakprov på hur diverse mickar kan låta, på min testsite - så kan du jämföra deras karaktär och se om du hittar ett par som kan vara värda att kolla närmare på. Kolla också på andra ställen, som t ex The listening sessions, så att du kan få fler referenser till hur det kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läst alla trådar om detta så vet du att vi inte kan hjälpa dig att hitta en mic som passar din röst, du måste själv prova vilken som passar din röst och dina förutsättningar. Som redan påpekats så påverkar akustiken oerhört mycket så att göra allt man kan för att förbättra denna är nästan en förutsättning för att få riktigt bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, jag hör vad du säger. Men, det finns väll endå generella riktlinjer om vad för typ av mikrofon jag skulle kunna tänkas vara ute efter när jag beskrivit och lämnat exempel på hur jag låter?

Menar på att det kanske finns andra här på forumet som låter likadant som jag / har hört andra som låter likadant som jag typ och "han/jag kör på ** vilket passar bäst". Olika mikrofoner tordes passa bättre till vissa röster, eller är jag helt ute?

Problemet är att vi bara kan gissa vilka mickar som kanske skulle passa men det är dock väldigt osäkra gissningar. Hur ska t ex veta hur du låter? Vi vet bara hur du låter genom de mickar du nu använt för att spela in dig själv med i den akustik som rådde vid inspelningstillfället. Även om vi visste exakt hur du låter så skulle alla gissningar om vilken mikrofon som skulle passa din röst fortfarande bara vara osäkra gissningar.

Om du inte kan prova mikar är det förstås svårt men du kan åtminstone köpa på öppet köp och prova dig fram den vägen.

Vilka mickar som det rekommenderas att prova vet du redan om du lästa många andra trådar.

Lycka till med ditt köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...