Jump to content
Annons

Spela in keyboard brusar


Hemluth

Recommended Posts

Jag har kopplat en sladd från mitt keyboard direkt in till ljudkortet (SB), men det bara brusar. Kan man få bort bruset genom att sätta något mellan eller måste jag skaffa ett nytt ljudkort?

// tydliggjorde rubrik från "Sladd" //

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Det finns gott om pluggar som kan hjälpa dig att ta bort brus, och så kan du göra en hel del med hårdvaran ( skaffa skärmade sladdar etc ).

HÄR kan du läsa om pluggar och vad vi andra har frågat och fått svar om. Lycka till, kompis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade lite på ämnena du länkade till, men jag vet inte riktigt om jag tror att det är samma problem. Mitt problem är att faktimet att jag har något inne i line-in gör att det plötsligt börjar brusa.

Är det alltså ett vanligt prblem? Jag tycker med min vanliga common sense att det är helt sjukt att någonting ska börja brusa bara för att man kopplat in en sladd. :S

Jag vet inte ens om jag förstår problemet. Hur uppkommer detta brus? Det brusar inte i mina högtalare. Skärmen flabbar inte. Men line-in brusar. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Har du kanske mixern (windows) ställd jättehögt och keybordet skitlågt eller tvärtom? det torde genera härligt med brus! eller är du säker på att du inte kopplat in den på mic ingången för den brusar ännu härligare än en fis i en morronbris ?

Sprit dövar brus också men då får man va full hela tiden!!! javafan varför inte 🙂

kul nästan jämt

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
eller är du säker på att du inte kopplat in den på mic ingången för den brusar ännu härligare än en fis i en morronbris ?

Det är den enda ingång jag anser det vettigt att koppla in den i. Borde jag inte det?

Mixern är windows är ställd på låg och keyboardet på högt, men det spelar som sagt ingen roll, då endast faktumet att det finns en sladd i ljudkortet får det att brusa.

Sprit är ett alternativ..

Jag har funderat lite på själva brusets läte. Det låter som att det är någon sorts störning. Låter lite som bruset som blir i en högtalare när en mobiltelefon ringer, men jag har ingen mobiltelefon eller något annat liknande här..

Då det är den enda ingång i ljudkortet som jag tycker det är vettigt att stoppa in den i så har jag gjort det. Bara faktumet att det finns något däri gör att det brusar. Har testat med att koppla in ett antal olika prylar. Det brusar oavsett pryl/sladd. Då sladden är det inte primärt något fel på.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Nu ska Lasse Mongo tala om för dig hur spritflaskan ska skötas 😄

Självklart ska du ansluta keyboardets Out till line in på ljudkortet och muta Mic in på ljukortet via mixern, jag antar att vi talar om en någorlunda respektabel Synt här VA! 😆

Mic ingången på nästan alla SB och kompatibla har ju den otroligt fiffiga förmågan att låta som när nån flåsar konstant i telefonluren om man blir uppring av flåsare vilket kan finnas njutbart av vissa men mest irriterande av andra.

Sen ska du ju också försöka att få nivån i mixern att var minst 50% och likadant på ditt

Keyboard/synth men helst försöka få dem att hamna i linjenivå vilket de flesta hyfsade Keyboard/synth klarar av (vad är det för nåt egentligen du har?).

Micingången har oftast dessutom en s.k. JÄVLA autogain med +20db vilket är helt idiotiskt och resulterar i att man sätter spriten i luftröret och blir helt rabbiat och kanske går ner och klappar till grannen i ren vrede vilket inte kanske är så uppskattat.

Låt höra hur det blir!

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska Lasse Mongo tala om för dig hur spritflaskan ska skötas 😮

Självklart ska du ansluta keyboardets Out till line in på ljudkortet och muta Mic in på ljukortet via mixern, jag antar att vi talar om en någorlunda respektabel Synt här VA! 🙂

Mic ingången på nästan alla SB och kompatibla har ju den otroligt fiffiga förmågan att låta som när nån flåsar konstant i telefonluren om man blir uppring av flåsare vilket kan finnas njutbart av vissa men mest irriterande av andra.

Sen ska du ju också försöka att få nivån i mixern att var minst 50% och likadant på ditt

Keyboard/synth men helst försöka få dem att hamna i linjenivå vilket de flesta hyfsade Keyboard/synth klarar av (vad är det för nåt egentligen du har?).

Micingången har oftast dessutom en s.k. JÄVLA autogain med +20db vilket är helt idiotiskt och resulterar i att man sätter spriten i luftröret och blir helt rabbiat och kanske går ner och klappar till grannen i ren vrede vilket inte kanske är så uppskattat.

Låt höra hur det blir!

Hehe, har hittat line-in nu. Jag tog för givet att symbolen som visade en pil gå in i ett moln var en INgång (line-in antog jag) och den som gick ut var en UTgång (line-out?). I var fall var den som gick ut som man skulle använda. Då blev det bra. Ska testa lite mer innan jag kan säga att det fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Nu ska Lasse Mongo tala om för dig hur spritflaskan ska skötas 🙂

Självklart ska du ansluta keyboardets Out till line in på ljudkortet och muta Mic in på ljukortet via mixern, jag antar att vi talar om en någorlunda respektabel Synt här VA!  😆

Mic ingången på nästan alla SB och kompatibla har ju den otroligt fiffiga förmågan att låta som när nån flåsar konstant i telefonluren om man blir uppring av flåsare vilket kan finnas njutbart av vissa men mest irriterande av andra.

Sen ska du ju också försöka att få nivån i mixern att var minst 50% och likadant på ditt

Keyboard/synth men helst försöka få dem att hamna i linjenivå vilket de flesta hyfsade  Keyboard/synth klarar av (vad är det för nåt egentligen du har?).

Micingången har oftast dessutom en s.k. JÄVLA autogain med +20db vilket är helt idiotiskt och resulterar i att man sätter spriten i luftröret och blir helt rabbiat och kanske går ner och klappar till grannen i ren vrede vilket inte kanske är så uppskattat.

Låt höra hur det blir!

Hehe, har hittat line-in nu. Jag tog för givet att symbolen som visade en pil gå in i ett moln var en INgång (line-in antog jag) och den som gick ut var en UTgång (line-out?). I var fall var den som gick ut som man skulle använda. Då blev det bra. Ska testa lite mer innan jag kan säga att det fungerar...

Bra då är du på god väg, lineout är praktisk när man ska skrämma livet ur grannarna med sina verk då du kan koppla den mot en Aux på din "top of the line" stereo och vrida på tills groggen bleknar 😳

Det finns inga genvägar fram till den perfekta mixen men ett par raka järn hjälper en att få nya perspektiv.

Hoppas du får en lysande fortsättning på skapandet nu.

Botten up!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Har testat nu.. Det finns forfarande ett litet brus i.. VÄLLDIGT litet, men tillräckligt litet för att höras under en pause... Blir inte klock på vad felet är..

Schkål igen 🤪

Att det brusar lite är helt normalt för ett SB kort och om jag vore du så skullle jag använda volume-kurvor om du har möjlighet och rita strax efter den inspelade signalens slut, du ser vart vågformen slutar, så att det fortfarande klingar klart instrumentet eller använda en gate vilket brukar finnas som pluggar eller inbyggt i programmet, detta om man är lat, själv föredrar jag att ägna en stund åt att rita kurvor som nollar signalen efter ljudet har klingat ut vilket brukar låta förbaskat bra, sen tar jag mig en groggjävel och njuter av resultatet.

Du får experimentera dig fram vilket är den bästa skolan

Botten up och allt i en klunk!

Rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat nu.. Det finns forfarande ett litet brus i.. VÄLLDIGT litet, men tillräckligt litet för att höras under en pause... Blir inte klock på vad felet är..

Själv skulle jag kasta soundblasterkortet åt pirayorna. 🤪

Om du envisas med att använda Soundblaster kortet skulle jag prova med olika volyminställningar på line-ingången och på synthen... (Låg volym i windowsmixern och hög volym på synthen kanske?)

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg har trixat lite med inställningarna, och lyckats fixa det så bra att det måste vara en dum idiot som sätter på musiken så högt (att han troligtvis spräcker trumhinnorna för) att han lyckas höra bruset, även om det ligger och irriterar mentalt. Det TYCKS som att det är någon typ av störning. - Av samam typ som det ger ett tydligt ljud ifrån sig när jag tänder en lampa i rummet. Det känns altså mer som en störning än som en deffekt i ljudkortet. Dock är min far elektriker så vi har suttit och kopplat om saker och ting i någon dryg timme utan resultat. Det kanske är ljudkortet.

Att jag har kvar SB är helt enkelt därför att jag inte på långa vägar har råd med ett nytt ljudkort. Jag har en ganska liten budget.. 🤪

Inställningarna jag just nu har är 100% ljud i keyboardet, och ganska högt i ljudkortet samt låg volym på hörlurarna (avskyr datorhögtalare).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Brukar också få ett litet men i tysta partier hörbart brus i mina alster.

Det första jag gör när jag är klar är att lägga låten på Cool Edit. sedan spelar jag upp lite brus för Cool Edit och talar om att just det här ljudet är ont.

Därefter tar Cool Edit bort det ljudet ur låten. Violá!

/®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...