Jump to content

  • Att tänka på vid sånginspelning

    Sång är ett av det viktigaste du ska spela in om du arbetar med vokalmusik. Det är också bland det svåraste du kan göra. Det vanliga är att man bara ställer upp en mick och sätter igång, och har du tur låter det toppen.


    Ollie Olson

    mic-1132528_1280.thumb.jpg.4943cd6a2288fd98a4a9233df1d32571.jpg


    Det troliga är att det blir bättre med dessa tips: Börja med att hitta ett rum som har lite takhöjd så slipper du reflektioner/studsar som gör ljudet otydligt. Om du är hemma, eller var du nu är så försök att sätta mjuka tyger/filtar eller madrasser runt mikrofonen som att bygga ett litet bås av samma anledning som med taket, för att slippa reflektioner.

    Du kan också köpa en skärm för detta ändamål i det flesta musikaffärer, och passa också då på att köpa ett puffskydd som tar bort explosiva konsonanter typ ”P”, ”B” och ”K”. När detta är gjort så är det bara att sätta igång att välja mikrofon.

    Om du är på en dyr och fin studio så kommer du ha en mängd av mikrofoner att välja på, men nu kanske du har två stycken, en dynamisk, typ Shure SM57, eller en kondensator-mikrofon, typ Neumann U87 eller någon av alla kloner som finns av den. Testa alltid de mickar du har, på den som ska lägga sång, för man vet aldrig vilken som passar bäst. Tillvägagångssättet är lite olika beroende på vilken typ av mikrofon du väljer men principerna är densamma.

    Nu är det viktigt att den som sjunger håller ett avstånd på ca 10-20 centimeters avstånd om det är en kondensatormikrofon och 5-10 centimeter om det är en dynamisk mikrofon,  för annars uppstår den så kallade "proximitetseffekten", vilket innebär att ju närmare mikrofonen du står desto mer bas blir det i inspelningen, och tyvärr är det ingen bra bas, utan en bas som det är väldigt svårt att få bort och som inte låter bra. Om du å andra sidan står för långt bort så blir rösten tunn av samma anledning, så testa genom att låta den som sjunger prova olika avstånd.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • studiofestival_50_sommarlat_2_ej 2021.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa sommarlåten!
    Sommarens tävling har dragit igång.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Softish
      Jag vill köpa ett mixerbord som jag kommer att ha till att styra runt ljud mellan dator och ljudsystem, kunna kontrollera mikrofon, ljud till/från chattprogram. Chatt samtidigt som ljud från t.ex. spel osv. Jag kommer även att använda det till att köra karaoke genom, spela in lite instrument och sång.
      Några saker jag gärna vill ska finnas är effekter, gärna kompressor på några ingångar, någon aux-kanal (jag vill bland annat kunna koppla en mix minus, men det går kanske alltid att göra genom FX-aux:en? Det vore även kul att kunna styra runt kanalerna med aux:en för andra ändamål också). Jag har kikat på om det finns Insert på mixern, men det är inte säkert att jag  kommer att avända ett sådant.
      Jag har kollat lite på följande mixerbord:
      Alesis Multimix 8 USB FX
      https://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm
      Yamaha MG10XU
      https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm
      Mackie PROFX8v2
      https://www.thomann.de/se/mackie_profx8v2.htm
      Allen Heath ZEDi-10
      https://www.thomann.de/se/allenheath_zedi_10_fx.htm
      Behringer Xenyx QX1204USB
      https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_qx_1204_usb.htm
      De skiljer lite i pris, men ligger på skapligt jämn nivå.
      På Behringern verkar man få mest funktioner för pengarna. Många verkar gilla den (och märket över huvud taget), andra tycker att märket håller sämre kvalitet. Denna mixer verkar sakna Insert. Ett problem som verkar finnas på deras mixar är att man inte kan hämta ljud via USB och sedan skicka tillbaka samma ljud genom USB igen (utgången genom USB kan inte skicka vidare kanalen USB/2-track. Alla andra kanaler förutom denna fungerar). Vet ni om någon av de andra mixarna har samma problem?
      Allen Heath-mixern verkar ha några fina funktioner som t.ex att den kan skicka fler kanaler genom USB än vad de andra mixarna klarar. Märket verkar ha ett gott rykte. Däremot verkar det finnas ett problem med brus om man använder en mikrofon som kräver Phantom-spänning. 
      Yamaha-mixern verkar även den ha ett gott rykte. Den har dock bara AUX efter effekterna, och den saknar inserts. Det verkar inte gå styra fullt ut vad man vill höra i sina hörlurar som på några av de andra mixarna.
      Mackie-mixern verkar ha ett blandat rykte (svaga pre-amps?) men överlag gott. Den saknar dock kompressor.
      Alesis-mixern saknar kompressor.
      Så, vad har ni för egna erfarenheter och kunskaper om dessa mixar? Vad ska jag köpa?
      Jag tar gärna emot tips om andra  mixar, allmänna råd och synpunkter. =)
    • By Fismumriken
      Hejsan!
      Har inte hittat något svar eller tips riktigt när jag letat i forumet, så jag ställer frågan här.
      Så här är det. Jag kör Cubase 5 och använder Roland Quad-Capture UA-55. Nu har jag hållit på och spelat in och mixat och mastrat i flera år och skulle vilja utöka min hemmastudio. Så jag är ute efter en DAW-controller. Minst 8 kanaler som är motoriserade och kommer ihåg hur inställningarna var innan. Alltså om jag spelar in 2 låtar vill jag bara kunna trycka på en knapp så åker spakarna dit dom var när jag spelade in första låten. Vad jag har förstått så behöver det vara motoriserade spakar. Samt med minne? Men nu är frågan, jag vet att man kan lägga in olika effekter på send på kontrollenheten där man kan ställa via en viss ratt t.ex. Men om man nu har en kontrollenhet med minne som kommer ihåg inställningarna på spakarna, kommer den även ihåg inställningen på rattarna? 
      Och vad kan ni rekommendera? Jag är inte rik... 5000:- är budgeten. Förstår om man kanske inte kan få allt men jag vill gärna veta hur de fungerar då. 🙂
       
      Denna har jag kikat lite på https://www.thomann.de/se/behringer_x_touch_compact.htm och den verkar fungera så som jag vill. Men jag behöver inte riktigt ha en sådan avancerad egentligen. Kan tycka som "nybörjare" på DAW-controller att denna är lite rörig. Jag behöver inte kunna bläddra mellan en massa grejer. Jag är i princip endast ute efter att styra mixern i Cubase på ett smidigare sätt än att behöva hoppa fram och tillbaka med musen, en kanal åt gången.
      MVH 
    • By Smutsigtsmör
      Hej!
      Jag är inte särskilt hajj på datorkomponenter men tänker iaf att jag ska bygga ihop en ny dator.
      Så jag har sammanställt en kundkorg på inet efter att ha läst lite grann på diverse forum men är ändå inte säker på vad 
    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By LejonLeo
      Jag har, likt de flesta på det här forumet förmodar jag, en datorbaserad hemstudio. Ibland har jag spelat in andra än migsjälv i min studio, men det har alltid varit mindre band på max tre stycken eller pålägg en i taget. Nu är stunden kommen för att spela in ett större band på 6-8 medlemmar (beroende på sättning)
      och jag har fått lite huvudbry för hur jag ska få lyssning till alla om vi väljer att spela in live. Annars går det ju alltid att sätta grunderna först och fylla på efter hand, men man vill ju gärna ha valmöjligheten och inte att den ska väljas bort på grund av tekniska begränsningar. Dessutom är det att folkmusikband som jag tror föredrar att sätta allt live för att få samspelet dem emellan. Som alternativ kan man välja att spela in som man gjorde förr i den här genren (och alla andra för den delen) : Helt akustiskt, alla på en gång och inga lurar. Men då är det återigen tekniken som sätter gränserna och det är inte så jag vill ha det.
      Utrustning som jag har idag:
      M-Audio Projectmix med 2 st stereoutgångar (varav en går till monitorerna) -Alltså bara en enda stereoutgång, vilket är undermåligt. Men där finns även 8 digitala utgångar (och ingångar) i form av ADAT samt 2 st hörlursutgångar.
      Mindprint TRIO med 3 par högtalarutgångar, 2 hörlursutgångar, Direct Out samt SPDIF in/ut
      Focusrite Octopre Mk2 Dynamic som har 8 kanaler ADAT in och ut, med den fördelen att den även har 8 analoga in och utgångar.
      Utgående från att Projectmixen är kopplad till Trion via SPDIF har jag alltså 4 hörlursutgångar (2 på Projectmix & 2 på Trion), en stereoutgång på Projectmixen och 3 stereoutgångar på Trion samt direct out (som jag inte kan styra)
      Detta kommer man inte så långt på. Man kommer till hälften ganska exakt. Hälften av bandet kan ha lurar. En nödlösning hade kanske varit att sätta en förgrening på hörlursutgångarna så varje utgång blir två. Men jag undrar om hörlursförstärkarna orkar driva detta. Dessutom har jag ju inte direkt en och samma lurar så det lär ju skilja en del i volym osv. Ingen bra lösning och känns väldigt "hemmagjort" på fel sätt.
      Om man istället utgår ifrån att Projectmixen är kopplad till Octopre via Adat så har jag helt plötsligt 8 analoga utgångar, eller 4 stereopar. Men dessa har jag ju ingen som helst nytta av i dagsläget och den enda hörlursförstärkare jag då får är de två som sitter på Projectmixen (och som dessutom är i klenaste laget)
      Den enda raka slutsatsen är att jag måste skaffa en hörlursförstärkare.
      Jag bara grunnar på om jag har missat något.
      Hur hade ni gjort i detta sammanhang?
      Och hur ser er lyssning ut i inspelningssammanhang?
      Tacksam för svar
      /Leo


  • Senaste artiklarna

  • Sponsrade artiklar

  • Utvalda blogginlägg

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff_basta_pa-ljudet.jpg

    Jakten på det perfekta PA-ljudet
    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson (pdf).

    Läs mer >

  • lathund_puff_spalt.jpg

    Lathund för låtskrivare
    Eva Hillereds låtskrivarbibel släpptes i ny upplaga 2020, och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik. (Finns även i pdf).

    Läs mer >

  • gup82_red.jpg

    Studios butik
    Här kan du köpa några av Studios bästa temanummer (pdf).

    Till butiken >

×
×
  • Create New...