Jump to content
Annons

Bilder från Producers Seminar: Logic


Björn Olsberg

Recommended Posts

Tack alla som var med på Studios Logic-seminarier igår kväll! Hela 120 deltagare var på plats, förutom personal och föreläsare. Vi tyckte det var jätteroligt och av kommentarerna att döma så var det mycket positivt. Vi ber dock verkligen om ursäkt för att den ena föreläsningslokalen blev full i andra omgången.

Det kändes som att tanken med seminarierna - att både lära av proffsen och att träffa likasinnade - verkligen fungerade bra.

Lägger med ett gäng bilder från gårdagen. Och vi tar naturligtvis gärna emot all konstruktiv kritik. Trevlig helg!

post-1-1200049947_thumb.jpg

Studios formgivare Peter Holmgren stod i baren och hade fullt upp.

post-1-1200050167_thumb.jpg

Mingel innan seminarierna satte igång. I bakgrunden står Volker Sziede och riggar den lilla scenen.

post-1-1200050212_thumb.jpg

Ännu mera mingel...

post-1-1200050315_thumb.jpg

post-1-1200050324_thumb.jpg

De tre parallella seminarierna är igång, här vy över stora salen. De mindre lokalerna syns i bakgrunden. Totalt var det 120 deltagare.

post-1-1200050532_thumb.jpg

Carl-Michael Herlöfsson, filmmusikkompositör, producent och medförfattare till Studios serie Mixologi, pratade om filmmusikkomposition.

post-1-1200050334_thumb.jpg

Här bjöd Carl-Michael på slutresultatet vid inledningsscenen av serien Snapphanar.

post-1-1200050497_thumb.jpg

Volker Sziede, systemtekniker på Apple Germany, föreläste om nya liveprogrammet Mainstage och om mjukvarupluggar.

post-1-1200050508_thumb.jpg

Erik Metall, producent, inspelningstekniker, samt lärare på Kungliga Musikhögskolan, föreläste om Logic - från ax till limpa.

post-1-1200050543_thumb.jpg

I pausen var det mingel, och de som själva ville känna på Mac och Logic hade en station med 6 st Macbook Pro att glida in på. Här syns Sounden och Emil (fd Phobos, och en av Studios testare) - och jag tror Sounden ser ljuset just i detta ögonblick!

post-1-1200050585_thumb.jpg

Studios ständige Logic-expert Per Boysen var naturligtvis också på plats.

post-1-1200052205_thumb.jpg

Sonefors var på plats lika mycket för föreläsningar som för mingel.

post-1-1200052171_thumb.jpg

Sonefors och Tore Jarlo från forumet fick tillfälle att träffas.

post-1-1200052100_thumb.jpg

...liksom Studios testare Mattias Johnson (t.h.) och numera XLN-anställde Markus "Majken" Höglund (t.v.). Förmodligen pratar de om något rasande nördigt.

post-1-1200050023_thumb.jpg

Peter Rooth från Deluxe Music kollar av det sista inför spelningen med Mainstage-bandet.

post-1-1200050565_thumb.jpg

Erik Metall demonstrerar Mainstage med bandet som just ska sätta igång och spela.

post-1-1200050574_thumb.jpg

Bandet spelar och de allra flesta var fortfarande kvar.

post-1-1200051333_thumb.jpg

post-1-1200051358_thumb.jpg

Heavy Metall på bas och sång.

post-1-1200051392_thumb.jpg

Volker Sziede på klaviatur.

post-1-1200051376_thumb.jpg

Apples Marek Andreasson, affärsutvecklingschef, här på trummor.

post-1-1200051384_thumb.jpg

Och visst svänger det om Mainstage 🙂

Tack alla som kom! Och tack till Apple och Luthman!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cool.. Men blev de bra musik skapad "live" då.. Eller var social kontakt och öldrickning som dominerade? (vad jag menar är.. Jag skulle villa höra lite musiklänkar oxå) 🙂 (😆 ( det var ju trots allt en samling av musikskapare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska alltså sägas att vi på Studio (tyvärr) inte har möjlighet att närvara på alla seminarier eftersom det är annat som ska skötas. Därav följer att jag inte vet exakt hur föreläsningarna har varit inne i andra rummen, annat än det jag hörde från deltagarna. Jag känner inte till att någon har spelat in. Och det är tveksamt att lägga ut föreläsningarna ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är verkligen trist att den här, liksom många andra branscher, är så vansinnigt mans-dominerad! Helt i onödan och till ingen nytta alls.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många kvinnliga prenumeranter tidningen Studio har både i antal och rent procentuellt. Misstänker att andelen kvinnliga användare av inspelnings är många fler i antal än vad som framgår både här och annan stans. Men varför vill/vågar de inte visa sig? Här kan papperstidningen säkert påverka ännu lite mer tror jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en jättetrevlig tillställning, det var väldigt bra anordnat allting, God mat och dryck, kul att mingla med likasinnade nördar 😛 trevligt att få en massa nummer av Studio också, nu har man att läsa i vintermörkret.

Mycket bra föreläsare, speciellt Herlöfsson som pratade om filmmusikkomposition. (tycker jag)

Det skulle vara oerhört trevligt om ni på IDG skulle kunna tänka er att göra om ett liknande seminarium i framtiden, men då med musikprogrammens Rolls Royce som huvudtema, Pro Tools !!!

Åter igen,

Tack för en mycket lyckad kväll !!!

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tämligen irriterad över att jag inte kunde komma loss. Hade verkligen suttit fint med ett besök. Men det kommer väl fler tillfällen får man väl hoppas.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är verkligen trist att den här, liksom många andra branscher, är så vansinnigt mans-dominerad! Helt i onödan och till ingen nytta alls.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många kvinnliga prenumeranter tidningen Studio har både i antal och rent procentuellt. Misstänker att andelen kvinnliga användare av inspelnings är många fler i antal än vad som framgår både här och annan stans. Men varför vill/vågar de inte visa sig? Här kan papperstidningen säkert påverka ännu lite mer tror jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Detta hör jag också från mina kvinnliga feminist kompisar(tjejer till mina manliga vänner, närmre bestämd)

Vad har det med att vara kvinna att göra, frågar jag mig allmänt? Det är väl inte män som hindrar kvinnor från att skapa, köpa instrument, bilda band?

Feminist = Trans 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,skulle kunna tänka mig att dyka upp om det nalkas ett cubase seminarium nån gång :rolleyes:

Okej, lite förhandsinfo! Cubase - som vi gjorde seminarium om förra våren tillsammans med MI7 - gör vi igen redan nu till våren. Mer info ganska snart 🥰

Tack för en jättetrevlig tillställning, det var väldigt bra anordnat allting, God mat och dryck, kul att mingla med likasinnade nördar 😄 trevligt att få en massa nummer av Studio också, nu har man att läsa i vintermörkret.

Mycket bra föreläsare, speciellt Herlöfsson som pratade om filmmusikkomposition. (tycker jag)

Det skulle vara oerhört trevligt om ni på IDG skulle kunna tänka er att göra om ett liknande seminarium i framtiden, men då med musikprogrammens Rolls Royce som huvudtema, Pro Tools !!!

Åter igen,

Tack för en mycket lyckad kväll !!!

Björn

Tack för din respons - kul och att du gillade kvällen! Missade du Pro Tools som vi körde nu i höstas? Då körde vi ett ganska långt pass under en hel helg och med utställare i form av en mini-mässa:

Inbjudan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=41425

Bilder och påminnelse: https://www.studio.se/index.php?showtopic=42467

Om allt går vägen, är det troligt att vi gör liknande igen. Men inget är bestämt, eftersom det var såpass nyligen. Men vi återkommer! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Studio, det var verkligen lyckat måste jag säga!

Ser fram emot andra liknande events.

Mycket trevligt och billig öl 🥰

Otroligt "porrigt" rackcase marek(?) hade med sig som de använde för MainStage...

usch skapar en måste-ha-känsla :rolleyes:

Angående bilden så var jag väldigt imponerad av prestandan på de Macbook Pro som var där för utställning.

Det var ju över 60 spår + musikvideo.

Vad sägs om en IRL snart?

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Studio, det var intressant och skoj tyckte jag, missade tyvärr en session som var lite populär men fick å andra sidan ett par tips om mainstage. 🥰

Var lite tveksam till att gå då jag inte jobbar med musik, men det var inspirerande och kanske inte heller nödvändigt att vara 'proffs'.

god Logic-helg

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är verkligen trist att den här, liksom många andra branscher, är så vansinnigt mans-dominerad! Helt i onödan och till ingen nytta alls.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många kvinnliga prenumeranter tidningen Studio har både i antal och rent procentuellt. Misstänker att andelen kvinnliga användare av inspelnings är många fler i antal än vad som framgår både här och annan stans. Men varför vill/vågar de inte visa sig? Här kan papperstidningen säkert påverka ännu lite mer tror jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Detta hör jag också från mina kvinnliga feminist kompisar(tjejer till mina manliga vänner, närmre bestämd)

Vad har det med att vara kvinna att göra, frågar jag mig allmänt? Det är väl inte män som hindrar kvinnor från att skapa, köpa instrument, bilda band?

Feminist = Trans 😉

Vad vill du ha sagt? Att kvinnor av naturen inte håller på med musikteknik?

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)

Först och främst ett tack till föreläsare och studio i allmänhet, det var otroligt intressanta föreläsningar och trots att jag varken suttit eller sitter med logic nu var det inte svårt att hänga med, tydligt tecken på duktiga föreläsare om ni frågar mig, stort plus! 🙂

Jag ska redigera de bilder jag tog och se om det finns något av värde där så snart kanske det dyker upp lite mer bilder 😳

Ser fram emot nästa tillfälle helt klart iaf, oavsett inriktning av program etc!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är verkligen trist att den här, liksom många andra branscher, är så vansinnigt mans-dominerad! Helt i onödan och till ingen nytta alls.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många kvinnliga prenumeranter tidningen Studio har både i antal och rent procentuellt. Misstänker att andelen kvinnliga användare av inspelnings är många fler i antal än vad som framgår både här och annan stans. Men varför vill/vågar de inte visa sig? Här kan papperstidningen säkert påverka ännu lite mer tror jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Detta hör jag också från mina kvinnliga feminist kompisar(tjejer till mina manliga vänner, närmre bestämd)

Vad har det med att vara kvinna att göra, frågar jag mig allmänt? Det är väl inte män som hindrar kvinnor från att skapa, köpa instrument, bilda band?

Feminist = Trans 🙂

Vad vill du ha sagt? Att kvinnor av naturen inte håller på med musikteknik?

Absolut inte!

Som då mina vännor påstår att det är en mansdominerad bransch där det är svårare för kvinnor att ta sig fram.

Jag förstår inte riktigt argumentet.

Men det hör inte in i denna tråd. Ludgo Pelles svar fick mig att tänka på feminister (som låter sina män byta bildäck 😉 ).

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är verkligen trist att den här, liksom många andra branscher, är så vansinnigt mans-dominerad! Helt i onödan och till ingen nytta alls.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många kvinnliga prenumeranter tidningen Studio har både i antal och rent procentuellt. Misstänker att andelen kvinnliga användare av inspelnings är många fler i antal än vad som framgår både här och annan stans. Men varför vill/vågar de inte visa sig? Här kan papperstidningen säkert påverka ännu lite mer tror jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Detta hör jag också från mina kvinnliga feminist kompisar(tjejer till mina manliga vänner, närmre bestämd)

Vad har det med att vara kvinna att göra, frågar jag mig allmänt? Det är väl inte män som hindrar kvinnor från att skapa, köpa instrument, bilda band?

Feminist = Trans 😉

Vad vill du ha sagt? Att kvinnor av naturen inte håller på med musikteknik?

Tydligen är det så eftersom det finns så få kvinnliga tekniker, musiker osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Sonefors var där för mingel han :rolleyes:

Tack studio för en grymt trevlig kväll. Kanske det är dags för ett IRL? 🙂

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill även tacka för en bra kväll, mycket intressant, bl.a killen som körde om filmmusik, imponerande att man kan hålla ihop så stora projekt på en mac samt logic.

Jag håller med om att det hade varit skoj om man haft möjlighet att gå på alla tre, missade den som var mest populär men fick bra tipps i mainstage samt en pratstund med föreläsaren 😛

Kanon bra, hoppas ni kommer ordna fler logic/apple event!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Sonefors var där för mingel han 🙂

Tack studio för en grymt trevlig kväll. Kanske det är dags för ett IRL? 😎

Mvh

Fredrik Sonefors

Ja, vad var det vi kom fram till när det gällde nästa IRL *host*olsberg*host*? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Sonefors var där för mingel han 😎

Tack studio för en grymt trevlig kväll. Kanske det är dags för ett IRL? 🙂

Mvh

Fredrik Sonefors

Ja, vad var det vi kom fram till när det gällde nästa IRL *host*olsberg*host*? 🙂

Vadå, vad har jag missat? 🙂 Näe, men vadå, vi måste ju styra upp något 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Sonefors var där för mingel han 😎

Tack studio för en grymt trevlig kväll. Kanske det är dags för ett IRL? 🙂

Mvh

Fredrik Sonefors

Ja, vad var det vi kom fram till när det gällde nästa IRL *host*olsberg*host*? 🙂

Vadå, vad har jag missat? 🙂 Näe, men vadå, vi måste ju styra upp något 😄

Definitivt, jag är väldigt pepp på en ny IRL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...