Jump to content
Annons

Någon som kan filerna i autostarten?


JJRockford

Recommended Posts

Tycker att min laptop startar lite långsamt... Ligger såklart en eländigt massa filer i autostarten, men jag vet inte riktigt vad jag vågar ta bort? Listar namnen här, så om någon orkar så får ni gärna berätta vad dom är för något!

Apoint

AGRSMMSG

NwCpl

nwiz

cpqset

jusched

ccApp

UsrPrmt

SNDMon

realsched

ISUSPM

issch

ctfmon

Adobe Gamma Loader

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apoint - du kör bärbar va? det här är programmet för smartare touchpad

AGRSMMSG - har med det inbyggda modemet att göra (tror jag)

NwCpl - programmet Netware

nwiz - mjukvara till grafikkort med Nvidia-kretsar

cpqset - program från Hewlett-Packard (du kör alltså en bärbar HP)

jusched - kollar uppdateringar för Sun Java

ccApp - tillhör Norton Antivirus, kollar efter virus i mail etc.

UsrPrmt - hjälprogram till Norton Security

SNDMon - Norton Antivirus

realsched - uppdateringsprogram för Realplayer

ISUSPM - kollar uppdateringar för Macrovisions Installshield

issch - se ovanstående

ctfmon - del av Microsoft Office

Adobe Gamma Loader - följer med Adobes grafikprogram (Photoshop, Illustrator etc). Pysslar med färgkalibrering.

All info letade jag fram genom att söka på http://www.processlibrary.com/, http://www.google.se/ och http://search.microsoft.com/. Det går snabbt och är enkelt.

Som du ser är det inte många av programmen som har med operativsystemet eller musikinspelning att göra. Pröva att stänga av en process i taget. Ctrl+alt+del för att öppna aktivitetshanteraren. Markera ett program och klicka 'avsluta aktivitet'. Rullar datorn som den ska (och du kan köra de program du vill köra) så kan du stänga av det för gott.

Klicka på 'start', välj 'kör'. skriv 'msconfig' och klicka fram fliken 'autostart'. Här bockar du av de program du vill att datorn inte ska starta upp.

Det kan hända att det dyker upp en varningsruta nästa gång du startar upp datorn om att datorn gjort en 'selektiv start'. Det är alldeles korrekt och inget att bry sig om.

Slutligen ett tips. Försök att stänga av de program som enbart letar efter uppdateringar och andra liknande som försöker gå ut på nätet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

All info letade jag fram genom att söka på http://www.processlibrary.com/, http://www.google.se/ och http://search.microsoft.com/. Det går snabbt och är enkelt.

Tur att det finns andra som tänker åt en ibland... 😄 Tack för infon i a f!!!

Stängde av ungefär hälften av programmen, inga problem såhär långt i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj, Real player schedule och Java Update skulle jag radera direkt!

Jag går steget längre, jag raderar Realplayer långt innan det ens kommit nära mina datorer 🙂

/Majken

Bara nyfiken, vad är det som berättigar Realplayers existens?

Har det någonting som ingen annan spelare/format gör bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha missat något? Vad är det som är så tokigt med Real Media-playern?

Förslag på andra mångsidiga mediaspelare (gärna gratis) tages annars tacksamt emot. MS-varianten är väl ok, även om jag tycker att spellistehanteringen är lite tillkrånglad, plus att det kan vara bökigt att få den att spela upp vissa filformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till äldre versioner av Real Player. Jag föredrar att installera version 8 framför 10'an. Funkar för alla real-format (vad jag har märkt), är hälften så stor och har mer begränsade funktioner (försöker inte ersätta alla funktioner hos Windows Media Player eller iTunes).

MS-varianten är väl ok, även om jag tycker att spellistehanteringen är lite tillkrånglad, plus att det kan vara bökigt att få den att spela upp vissa filformat.

Håller med. Använde tidigare Winamp 2.7 för att spela upp media. Den playern har en mycket lätthanterlig playlist. Tyvärr hittade jag inget stöd för wma/wmw, realmedia eller quicktime, så jag var ändå tvungen att ha WMP, RealPlayer och Apple QT installerade.

Har även prövat en player som heter Media Player Classic. Finns att ladda hem med en gigantisk mängd codecs (bland annat Real alternative). Dåligt stöd för playlist plus att jag hade problem med att få OS att använda den som default. Hade precis innan avinstallerat Media Player 9, vilket är bland det kladdigaste program man kan tänka sig.

Edit: La till en hel del...

Edit 2: och några skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du klickar på startknappen och väljer "kör", skriv sedan "msconfig" i fältet och "ok". Nu får du upp systemkonfigurationsfönstret (givet att du kör Win 9X/Me/XP), välj fliken "autostart". Hittar du en post som kör en fil som heter svchost (eller liknande) här så ska du kolla upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många svchost.exe har ni under running processes? Jag har fem. Behövs alla?

http://sysinfo.org/startuplist.php?filter=svchost förstår jag att diverse otäckheter kan gömma sig under samma namn. Någon som har kunskap i ämnet?

jag har fyra stycken svchost.exe, två SYSTEM, en NETWORK SERVICE och en LOCAL SERVICE.

jag tror att alla behövs...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
maxmaxmax (oregistrerad)

Följdfråga tre månader senare: De processer som inte går att ta bort i msconfig men ändå syns i listan över processer i aktivitetshanteraren, hur nyper man dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Realplayer är ondska i ren form.

Regel 1A i windowskunskap: Installera _aldrig_ realplayer. Någonsin. Låt dig heller inte luras av att det finns light-versioner eller mini-version eller vad dom nu kallas. Det är lika illa. Vad är det för människor som publicerar saker på internet i realplayerformat? Vill dom skrämma bort besökarna?

Regel 1B: Installera inte quicktime i en windows dator. Även om effekten inte är lika påtaglig som en realplayerinstallation så kommer quicktimes oändliga framework penetrera varena liten mörk vrå i både register och systemdiskstrukturen.

Regel 1C: Vägra norton antivirus. I alla fall om du vill ha kvar prestandan. Hellre en ominstallation efter lite för väl vågat surfande och dubbelklickande på suspekta .exe-filer då och då. Partitionera istället upp HDn så en ominstallation inte behöver ta 4 dagar och håll viktiga dokument borta från systemdisken. Jag har trots ett antal ominstallationer inte lyckats bli av med ett enda viktigt dokument.

Regel 2: Installera firefox, se till att ha en fungerande brandvägg och kör VLC som videouppspelning. Det VLC inte klarar av att visa är inte värt att titta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
maxmaxmax (oregistrerad)
Tvingas ibland att installera Real Player för att komma åt ett klipp på svt.se eller sr.se. Dumt nog finns flera av klippen endast som real media-filer. Och det tar emot lika mycket varje gång.

Kapar tråden och fortsätter på ämnet realplayer & quicktime.

Jag sysslar just nu med ett konstprojekt som ska streama video & hatar också de två. Har ni något emot flash-streams? Är inne på det just nu, annars blir det windows media. Men det kan inte mac-användare se, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga tre månader senare: De processer som inte går att ta bort i msconfig men ändå syns i listan över processer i aktivitetshanteraren, hur nyper man dem?

för att stänga av och ändra processer som ändock startar fastän man tagit bort dem från autostart kan man skriva services.msc i "kör", där kan man ställa in vilka processer man tillåter datorn att starta mm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...