Jump to content
Annons

köpa rhodes


trocadero

Recommended Posts

Jag har totalt torskat dit på rhodes. Jag måste ha ett!

Men jag har några saker jag undrar över:

* hur mycket pyssel och pengar går åt för att ha ett rhodes igång om man giggar med det och använder det mycket?

* hur mycket ska man behöva betala för ett som är spelklart där alla tangenter funkar o.s.v. De annonser jag sett har haft priser i stil med 8000-12000. Är det fantasier från säljarna eller står de verkligen i de priserna? Jag är egentligen bara intresserad av en 73-tangenters stagemodell.

* är det något särskilt som man ska kolla efter som är lurigt? man vill ju inte köpa någonting som verkligen är på gång att rasa.

* vad ska man ha för försärkare till om man inte vill behöva lägga 1000 spänn på rör varje år? ska man ha förförstärkare?

EDIT: var ska man leta? jag kollar på www.vendolin.se och på www.eniro.se. Finns det fler ställen?

Redigerat av trocadero
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sålde mitt Rhodes mkII för 4000:- fast då var det i dåligt skick och jag ville bli av med det snabbt.

Att hålla det "vid liv" är inga problem. Stämmer det gör du själv. Kan tänka mig att mekaniken kan bli utsliten, men det ska nog dröja några år innan man behöver tänka på det.

Val av stärkare tycker jag du ska prova dig fram till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trocadero,

Här är en länk till Rhodes forum: http://www.fenderrhodes.org/forum/index.php

och här är en svensk snubbe som kan allt om Fender Rhodes: http://www.freddan.biz/

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill slippa bära så mycket (tungt) så kan du ju kika på en Nord Electro 2, med 76 tangenter. I MM skrev de att det inte går att komma närmre de instrument den är meningen att efterlikna. Men, vill man ha the real thing så ska man köpa det. Jag tycker nog personligen att det är coolare med de äkta prylarna.

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen inte så jättemycket underhåll. Stämma och justera tonpinnarna ibland.

Ja, de kostar däromkring. 8000:- måste räknas som ett ok pris.

Kolla att alla toner fungerar. Klubborna kan bli nedslitna så det kan vara värt att kolla. Att pedal och ben är med.

Fender twin reverb tycker jag är den ultimata rhodes-stärkaren. Man behöver inte byta rör så ofta som folk tror.

På vendolin brukar de ju dyka upp ganska ofta.

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill slippa bära så mycket (tungt) så kan du ju kika på en Nord Electro 2, med 76 tangenter. I MM skrev de att det inte går att komma närmre de instrument den är meningen att efterlikna. Men, vill man ha the real thing så ska man köpa det. Jag tycker nog personligen att det är coolare med de äkta prylarna.

/johan

Jo jag har funderat på nord electron men jag tror inte det p.g.a.

* det är bara en efterhärmning av hammond, rhodes, wurlitzer, clavinet o.s.v. Det kan aldrig bli lika bra som originalen. Man vill bara uppgradera till det senaste. Så ska det inte behöva vara med ett musikinstrument enligt mig.

* en nord electro är dyrare än ett fint rhodes + förstärkare + någon effekt/preamp.

* rhodes är coolare/snyggare

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha ett rhodes så ska man ha ett riktigt rhodes. Även om det finns synthar eller vsti som låter minst lika bra så finns det inget klaviatur som kommer i närheten av ett riktigt rhodesklaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wurlitzer låter mycket annorlunda än Rhodes, och har ett helt eget sound som är enormt charmigt. (något mer "skitigare" och rockigare karaktär än Rhodes)

De ena pianot utesluter inte det andra, dom är unika i sina sound båda två.

Rhodes arbetar enligt principen "magnetpickup"som fångar upp svängningarna från en tonstav (samma princip som Hammond orglar, fast där är det ett tonhjul istället för tonstav)

Wurlitzer är uppbyggd med en helt annan princip, där är det en avstämd metall-tunga (liknade speldosa) som svänger, och utgör ena delen av en kondensator som varierar i kapasitans när tungan svänger. (liknande princip som en kondensatormikrofon är uppbyggd på)

Tyska Hohner (munspels och dragspelsfabriken) tillverkade en el-piano serie som kallades för "Pianet" och "Cembalet" och var uppbyggd med samma princip som Wurlitzer, liknade varandra en aningens i soundet också.

Hohner tillverkade också en annan typ av el-piano som kallades "Clavinet" men detta var uppbyggt som en el-gittarr med strängar och gitarrpickuper, detta pianot har det typiska "funk soundet" från 1970 talet. (Stevie Wonder's Superstition)

Även Yamaha tillverkade en el-flygel för portabelt bruk enligt liknade princip som Hohner Clavinet.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som vet varför alla (de flesta) nya syntar o keybords är så fruktansvärt fula (plastiga).

jag menar, rhodes t.ex är ju även en fin möbel, klädd i någonslags galon eller vad det är ungeför som en gitarr stärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...