Jump to content
Annons

Hur optimerar man en musik-pc?


robinbennich

Recommended Posts

Kan inte det där med att optimera en pc. Skulle bli jätteglad om jag fick lite tips om hur man gör i bios etcetra. för att optimera för musikbruk.

Skulle också vilja få lite tips om några bra och snabba ddr2-minnen, som passar för t, ex "ivory", etcetra. Kommer att använda min dator till mycket vst-samplers så jag vet att mycket hänger på minnet.

Vad gör egentligen en musikoptimering av datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Innan du börjar göra alla ändringarna som står på www.musicXP.net, så har både jag och andra gjort dem alla och märkt av ingen skillnad alls!

Det jag har märkt störst skillnad på är att inte ha några demo-musik-pluggar eller gratis-musik-pluggar installerade och att defragmentera ofta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av ändringarna på Music XP gör avsevärd skillnad. Exempelvis bör man slå av system restore, hårddisk indexering, viloläge och dylikt. Att finjustera inställningar för grafiken i windows skadar inte heller och att optimera för bästa prestanda på bakgrundstjänster är avgörande för att nå låg latency i vissa system.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av ändringarna på Music XP gör avsevärd skillnad. Exempelvis bör man slå av system restore, hårddisk indexering, viloläge och dylikt. Att finjustera inställningar för grafiken i windows skadar inte heller och att optimera för bästa prestanda på bakgrundstjänster är avgörande för att nå låg latency i vissa system.

/Majken

Något av detta har jag inte gjort eftersom jag är lite orolig för följderna. Men jag kanske har missförstått något?

System restore: Om man stänger av detta, innebär inte det att man då inte längre kan backa tillbaks till en fungerande setup av datorn om man skulle råka göra någon dum uppdatering?

Hårddisk-indexering: Tar det inte mycket längre tid att söka efter filer om man stänger av den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av ändringarna på Music XP gör avsevärd skillnad. Exempelvis bör man slå av system restore, hårddisk indexering, viloläge och dylikt. Att finjustera inställningar för grafiken i windows skadar inte heller och att optimera för bästa prestanda på bakgrundstjänster är avgörande för att nå låg latency i vissa system.

/Majken

Något av detta har jag inte gjort eftersom jag är lite orolig för följderna. Men jag kanske har missförstått något?

System restore: Om man stänger av detta, innebär inte det att man då inte längre kan backa tillbaks till en fungerande setup av datorn om man skulle råka göra någon dum uppdatering?

Hårddisk-indexering: Tar det inte mycket längre tid att söka efter filer om man stänger av den?

Du har förstått helt rätt.

Vissa av "optimeringarna" förstör för andra funktioner - men har ändå ganska marginell eller ingen betydelse för musikprogrammens funktionalitet. Många av de föreslagna ändringarna gör dessutom ingenting alls med prestandan - utan sparar bara några få kb RAM. Är det då meningsfullt att ändra när man ändå har 1 eller 2 GB RAM - och man sparar in kanske 100kb på att stänga av en hel hög med funktioner som kan vara användbara...?

Avstängning av system restore sparar plats på hårddisken - men vem behöver bry sig när de allt större hårddiskarna är så billiga som de är numera...?

Om man stänger av indexering, så blir man knäpp av att sitta och vänta på en sökning efter någon fil, eftersom det kan ta en halv evighet. Det är inte värt priset, helt enkelt.

Ändra till att "optimera för bakgrundstjänster" och ändra grafiken till "bästa prestanda", så har du gjort de ändringar som behövs i en modern dator. Det där med DMA för hårddiskarna är automatiskt rätt i nya maskiner, men var ofta disablat tidigare - men det är förstås också viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ska fixa i Bios då, vad ska man göra där? sägs ju att frost-datorerna bygger mycket på Bios-inställningar.

Och tips på några vettiga ram-minnen?

Frost, Audiomaster och liknande köper speciella OEM-moderkort som konsumenter inte kan få tag på, där de kan trixa lite mer med IRQ-styrning och annat, så du kan inte göra samma inställningar som i en sådan.

Stäng av alla sorters energisparfunktioner och stäng av automatisk överklockning om det finns sådana funktioner på ditt moderkort. Jag har inte hunnit testa hur SX3 beter sig ännu, men i tidigare versioner har det varit bättre att stänga av HyperThreading än att ha det igång...

I övrigt är det nog inte så mycket att göra där, utan det är säkrast att låta det stå på automatiska inställningar.

Jag har använt Samsung-minnen vid mina senaste uppgraderingar - och de har alltid fungerat klockrent. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev detta i en annan tråd också, men kan man tänkas tjäna någonting på att stänga av portar man inte använder, t ex com-port/en/arna?

Hyperthreading håller jag på att bli knäpp på, SX1 klarade det ju inte alls, SX2an ibland, verkar det som. Hoppas verkligen att SX3an är bättre, man ser ju ändå klar skillnad på processor-mätaren när man stänger av och på.

Sen vet jag inte om det står något om följande på musicxp-sidan, men det kan ju vara en bra idé att stänga av moderkortets interna ljudkort i BIOSen, om det finns ett sådant. Likadant med andra inbyggda "kort", om man inte planerar att använda dom, som t ex nätverkskort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tjänar ju in den IRQ som den oanvända porten använder - så ibland kan det vara idé att stänga sådant om man har problem med IRQ och det finns portar som man inte tänker använda.

Det inbyggda ljudkortet har jag aktivt - och låter det ta hand om alla systemljud och spelljud. Det är bättre än att låta det riktiga ljudkortet plågas med sådant. Om man avaktiverar det inbyggda ljudkortet och glömmer stänga av allt systemljud, så riskerar man nämligen att det blir rejäla problem med uppspelningen av audio i Cubase (eller liknande program...) - eftersom det låter tråkigt när man håller på och mixar - och plötsligt får ett systemljud rakt in i öronen när man koncentrerar sig på annat. Dessutom kan samplingsfrekvensen vara annorlunda på systemljuden än den samplingfrekvens man kör med i sitt projekt - och Windows därför kan tvinga ljudkortet att köra på en annan frekvens än den man vill köra, med en massa "lustiga" ljudeffekter som följd... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte alls med dig Claes! :rolleyes:

System restore är elakt och otäckt, precis som viloläge och stjäl inte bara utrymme utan skriver till hårddisken lite titt som tätt vilket minskar hårddisk prestandan. Detsamma med indexering, det är inte alls speciellt lyckat om datorn vill indexera din hårddisk medan du spelar in ett knippe ljudspår. Jag tycker att man skall optimera som en galning om man vill försäkra sig om ett problemfritt system.

Men å andra sidan kanske det finns ett knep som är betydligt viktigare, två windowsinstallationer. En för musikskapande och en för allt annat så att man slipper skräpa ned musiksystemet med flash, shockwave, videocodecar, officepaketet och annat.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hunnit testa hur SX3 beter sig ännu, men i tidigare versioner har det varit bättre att stänga av HyperThreading än att ha det igång...

Jag har också upptäckt problem med HT, till exempel orsakade det knaster i rewire om jag körde Reason parallellt med Cubase SX. Men jag uppskattar den betydande prestandaökningen så jag har valt att köra med HT det senaste året, vilket har funkat stabilt och förutsägbart.

Edit: knaster skulle det stå...

Edit 2: Jag använder förresten en separat musikdator (dvs inga andra applikationer, ingen nätanslutning etc) och har därför inga problem med att köra de rekommenderade inställningarna. Sedan använder jag ett backup/återställningssystem tillverkat av tredje part som ger mig möjlighet att göra manuella återställningspunkter. För mig funkar det mycket bättre än systemåterställaren.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte alls med dig Claes! :rolleyes:

System restore är elakt och otäckt, precis som viloläge och stjäl inte bara utrymme utan skriver till hårddisken lite titt som tätt vilket minskar hårddisk prestandan. Detsamma med indexering, det är inte alls speciellt lyckat om datorn vill indexera din hårddisk medan du spelar in ett knippe ljudspår. Jag tycker att man skall optimera som en galning om man vill försäkra sig om ett problemfritt system.

Men å andra sidan kanske det finns ett knep som är betydligt viktigare, två windowsinstallationer. En för musikskapande och en för allt annat så att man slipper skräpa ned musiksystemet med flash, shockwave, videocodecar, officepaketet och annat.

/Majken

...men jag HAR ju ett problemfritt system utan att "optimera som en galning"... 😉

Jag har aldrig råkat ut för några bekymmer med indexering medan jag håller på med annat - men jag spelar i och för sig normalt bara in ett spår i taget... Det kanske märks lättare om man spelar in typ 24 spår samtidigt...?

Att jag sedan kör både Office, mail och Internet - samt ett och annat spel, på en och samma installation ger dig förmodligen rysningar 😉 - men det fungerar faktiskt klockrent i alla lägen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som en sammanfattning.

Vad är egentligen bäst?

1. Att köpa delar för 16 lax och bygga en riktig prestandadator med en pentium D på 3ghz och de dyraste minnena.

2. Att köpa en Frost Acm-15 för 16 tusen.

Vad är fördelar respektive nackdelar med de båda alternativen?

Redigerat av robinbennich
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Svårt att svara på men...

😆 Du får ju en tok-grym dator för 15,819:-

Låda: Antec Sonata 2, 450 W. Moderkort: P5LD2/DELUXE (Sorry, ändrade!)

Processor: Pentium D 830, 2 x 3.0GHz. Minne: 4.096 GB, Kingston.

Hårddisk: Maxtor DM10, totalt 1.2 TB, 4 x 300GB, 7200RPM, 16MB.

Grafikkort: MSI 6200AX, GeForce 6200, 256MB DDR, passiv kylning.

DVD-brännare: Plextor PX-712SA/T3, SATA, 8 MB.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog tveksamt om P5AD2-E klarar Intels dualprocessor.

Enligt Asus finns de inte med i specen för det här kortet.

P5WD2 och P5LD2 skall däremot klara de nya processorerna enligt specarna för korten.

Alldeles riktigt - P5AD2-E kan inte hantera Dual Core.

Det är dock kanske tveksamt om man ska ge sig på en sådan i nuläget. Jag har hört uppgifter om att de blir ännu varmare än högtemps-Prescott. Det måste bli i stil med en överhettad stekpanna då - och alltså väldigt jobbigt att kyla...

Jag skulle ändå inte välja något annat moderkort än ett med det nya 955-chipsetet, just för att det kan hantera nya processorer om man skulle vilja uppgradera...

Jag tycker att Intels moderkort, D955XBK, känns lämpligare att välja för stunden. ASUS-korten har en obehaglig vana att ha en viktig IDE-kontakt (typ den enda som man kan sätta en ATAPI-enhet på) stickande ut från sidan av kortet - något som gör dem oanvändbara i vissa kabinett...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så varför inte helt enkelt köra på AMD X2, svalare snabbare men ändå bara lite dyrare!

...för att Dual Core-processorerna inte är helt säkra ännu. Jag har sett på olika håll att det har rapporterats om problem med Dual Core-maskiner i musiktillämpningar - både Intel och AMD, så jag skulle personligen välja att avvakta lite - feg som jag är... 😄

Om Intel inte får ordning på sina hiskliga temperaturer, så lutar även jag åt AMD-hållet när det är dags för nästa uppgradering... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Intels Dual Core blir inte riktigt lika varma som de tidigare Prescottprocessorerna om jag har fattat det rätt.

Men hur som helst, jag skulle inte bygga en dualprocessormaskin som musikdator idag. Det finns aldeles för många frågetecken med folk som har olika problem med dem. Fast om jag av någon anledning skulle testa så skulle jag i så fall välja ett moderkort med Intels 955-cipset för närvarande, den verkar stabilare, andra chipset har större problem.

Vad gäller tillverkare så skulle jag nog snegla på Asus. Deras P5WD2 har fått mycket bra kritik. Intels egna kort ligger ofta litet efter, även om de i och för sig ofta brukar vara stabila. Och jag har då aldrig haft problem med att få plats med ett Asus-kort, och då har jag byggt extremt många i massor med olika lådor... Tvärtom tycker jag att Asus brukar vara mycket bra på sin layout av moderkorten!

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag nog i nuläget köpt en s k "musikdator", tänk att få ett helt problemfritt system (och vid eventuella fel, ordentligt support) utan att behöva sitta veckovis och greja med olika inställningar. Hade klart varit värt den mindre prestandan. Speciellt som frysfunktionerna verkar funka bättre och bättre.

Annars är det ju å andra sidan väldigt lärorikt att sitta och svära åt att datorn inte gör som man vill, och tillfredsställelsen när det väl funkar är också helt ok. Även om man inte alltid förstår varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intels Dual Core blir inte riktigt lika varma som de tidigare Prescottprocessorerna om jag har fattat det rätt.

Men hur som helst, jag skulle inte bygga en dualprocessormaskin som musikdator idag. Det finns aldeles för många frågetecken med folk som har olika problem med dem. Fast om jag av någon anledning skulle testa så skulle jag i så fall välja ett moderkort med Intels 955-cipset för närvarande, den verkar stabilare, andra chipset har större problem.

Vad gäller tillverkare så skulle jag nog snegla på Asus. Deras P5WD2 har fått mycket bra kritik. Intels egna kort ligger ofta litet efter, även om de i och för sig ofta brukar vara stabila. Och jag har då aldrig haft problem med att få plats med ett Asus-kort, och då har jag byggt extremt många i massor med olika lådor... Tvärtom tycker jag att Asus brukar vara mycket bra på sin layout av moderkorten!

Det låter ju positivt att de blir svalare än de överdrivet heta Prescott. Jag har hört tvärtom på andra håll - och det har påståtts att min Reserator inte skulle räcka till för Dual Core-processorerna från Intel...

Precis som du, skulle jag välja att vänta lite till med uppgradering till Dual Core - oavsett eventuella temperaturproblem...

Jag gillar absolut ASUS, eftersom de alltid brukar fungera suveränt - men lösningen med en IDE-kontakt som sticker ut från sidan ställer till en del problem när det är den enda som kan hantera en ATAPI-enhet, så i vissa chassin går de inte att använda. I de flesta chassin är det inga bekymmer, men om man vill ha ett visst chassi, så är det lite snopet om moderkortet inte passar. Man bör alltså kolla upp hur det ser ut med platsen, för säkerhets skull.

Intel-kortet har inga sådana lösningar, utan där sitter alla kontakter rakt uppåt, så att korten fungerar överallt.

En annan sak att hålla lite koll på, är att vissa moderkort inte har plats för alla stora CPU-fläktar som förekommer. Även detta är viktigt att kolla upp på tillverkarnas websiter... Det är ju knappast någon som vill köra med den högljudda fläkten som hänger med en "boxed" CPU...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är knepigt...

Jag kör alla program, alla samplingsbibliotek, allt nedladdat och alla spel på samma disk.

Jag har aldrig optimerat datorn för någonting.

Jag har XP Home och Cubase SX 1.

Jag har aldrig några problem. Har inte haft det på de två år som jag använt datorn.

Har jag bara tur eller är jag för dum för att inse hur dåligt min datorn flyter på?

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ofta en fråga om hur hårt man pressar sitt system. När man kör flera UAD-1 kort samtidigt i låg latency, eller spelar in 16 spår i 24 bitar eller liknande så sätter man en del press på systemet och då kan skillnaden mellan en optimerad och en icke optimerad maskin vara väldigt viktig.

Vad gäller hårddisk indexering så är det faktiskt mest på Macintosh jag stött på problem med det när jag tänker efter och då i gamla OS 9 där den titt som tätt vill indexera hårddiskarna. Vilket kan leda till söndertrasade ljudspår om oturen var på ens sida och den indexerade under en inspelning.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...