Jump to content
Annons

Hur ställer jag in dessa yamaha hs80m?


al123

Recommended Posts

Hej! Hur ska egentligen inställningarna vara på yamaha hs 80m studiomonitorer? upptäckte att det fanns en rad knappar bakom dem men ingenaning om hur jag ska ställa in dem? så här ser dem ut bakifrån: http://media.soundonsound.com/sos/jun06/images/yamahahs80mrear_l.jpg

En till fråga... Spelar det någon roll i vilket utag man kopplar in monitorerna till ljudkortet? xlr eller mic utgången, vad är skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns nog inget som säger hur inställningarna "ska" vara, det är snarare en möjlighet för dig att kompensera lyssningen.

Märker du att du får för lite/för mycket av low/mid/high, kan du kompensera det genom att ändra knapparna på baksidan.

Eftersom allas rum inte låter likadant, finns det därför ingen som kan säga hur det "ska" vara inställt, utan att ha varit hos dig och lyssnat (eller eventuellt mätt upp rummet). En bra akustikbehandling är ju självklart det bästa.

Micutgången? Har du xlr på både ljudkort och monitorer så använd dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar stå i manualen och även på yamahas hemsida om jag inte har fel vad man kan använda de olika inställningarna till. Exakt som snubben ovanför var inne på så handlar det om att kompensera för vissa problem man har med rummet. Så ett optimalt rum så borde alla inställningar vara neutralt inställda. Jag minns tom. sen jag hade hs80 att de stod i manualen att ifall man hade monitorerna nära stående en vägg baktill, så kunde man med fördel dra ner basen lite, alltså aktivera Room Control med -2db eller -4db. Detta då basljudte studsar mot väggen annars och förstärker bassen och gör den dubbelt så stark. Men kolla upp en Hs80m manual för mer tips för att optimera lyssningen!

Ha en himla fin dag! 🙂

edit: så länge du använder balanserade utgångar och ett ordentligt ljudkort så spelar de ingen större roll, så t.ex. xlr blir prima!

Redigerat av Saki
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt som snubben ovanför var inne på så handlar det om att kompensera för vissa problem man har med rummet.

Kan någon snäll moderator ändra till "Snubben ovanför" ovanför min ikon? 😛

Edit: Kunde visst fixa det själv. 😄

Redigerat av BluesBoy
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hjälpte mig. Det är skrivet om HS50M men jag antar att det är exakt samma saker som gäller.

"A feature that attracted me to these speakers is the ability to custom tailor the sound of the speakers to the room. For instance, if the speakers are close to a back wall, the bass will naturally be boosted from the nearby surface. To combat this, you just go around to the back of the speaker and move the “Room Control” switch to -2dB or -4dB, depending on how much you want to tame the bass. There are also switches for changing the Mid EQ, High Trim, and also a Low Cut if you opt for using a subwoofer with these. I have heard on other forums and blogs that if you want a sound similar to standard Hi-Fi system, you move the the Mid EQ into the -2dB position — and if you move it to +2dB, you can get a sound approximating the original NS-10M."

http://www.keplar.net/articles/reviews/product-review-yamaha-hs50m-monitors/

Jag rekommenderar verkligen att prova att sänka Mid EQ vid musiklyssning. Om du har tänkt använda dem till det vill säga. Gjorde underverk för mig iaf, mycket mer njutbar musiklyssning nu. Ikväll är det dags för Steven Wilson!!!!!! (Sjukt taggad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...